MECHANISMS OF INFLUENCE OF FACTORS ON THE IMPLEMENTATION OF CSR IN THE CONSTRUCTION SECTOR: A MODELING APPROACH

Authors

  • Kateryna Serediuk Kyiv National University of Construction and Architecture; Educational and Scientific Institute of Management, Economics and Business Private Joint Stock Company “Higher Educational Institution “Interregional Academy of Personnel Management” https://orcid.org/0000-0001-6592-3947

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/76-4

Keywords:

corporate social responsibility, construction sector, modeling, sustainable development, social factors, economic factors, environmental factors, management decisions, development strategy, social stability, environmental protection, company reputation

Abstract

The article investigates the mechanisms of influence of factors on the implementation of corporate social responsibility (CSR) in the construction sector, which is an important tool for ensuring sustainable development of the industry. The purpose of this study is to develop a modeling approach to assess the impact of social, economic and environmental factors on the implementation of corporate social responsibility (CSR) in the construction sector. This will allow enterprises to more effectively implement CSR principles, optimize management decisions and ensure sustainable development. The relevance of the work is driven by the growing demands of society for construction companies to be responsible for the social and environmental aspects of their activities. The construction industry has a significant impact on the environment and social well-being, so the introduction of CSR is an important step towards ensuring sustainable development and improving the reputation of companies in the market. The following methods were used in the study: analysis and synthesis, expert survey, modeling and statistical analysis. These methods provide a comprehensive approach to the study and allow for a deeper understanding of the mechanisms for implementing corporate social responsibility in the construction industry. The modeling approach will help companies better adapt to the challenges of the modern market and take into account the interests of stakeholders. The key social, economic and environmental factors that affect the effectiveness of CSR in construction companies are considered. A modeling approach is proposed to assess and predict the impact of these factors on the level of CSR implementation, which allows optimizing management decisions and increasing the social responsibility of enterprises. The model is useful for developing strategies for sustainable development of construction companies, taking into account the interests of stakeholders, ensuring social stability, environmental protection and strengthening the reputation of companies in the market. The practical value of the article lies in the creation of a modeling approach that allows construction companies to assess and predict the impact of social, economic and environmental factors on the implementation of corporate social responsibility (CSR).The results obtained can be used to develop strategies for the development of construction companies, taking into account the principles of sustainability and social responsibility.

References

Алексеєв С. Б. Проблеми впровадження інформаційних технологій у процес управління стратегічним потенціалом торговельного підприємства. Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку. 2012. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sim_2012_2012_10

Бурковська А. В., Лункіна Т. І. Розвиток корпоративної соціальної відповідальності в Україні. Вісник аграрної науки Причорномор’я. 2015. Вип. 4. С. 38–43.

Бурлакова Ю. М. Дослідження особливостей формування корпоративної соціальної відповідальності в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. 2014, № 6. Т. 1. С. 220–227.

Ворончак І. О. Національні моделі соціальної відповідальності бізнесу: особливості та механізм формування. Економіка і суспільство. 2018. № 17. С. 24–29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-17-4

Жмай О. В. Корпоративна соціальна відповідальність: перспективи та можливості серед підприємств малого та середнього бізнесу в Україні. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2015. Т. 14. Вип. 2(30). С. 185–192.

Пилипів Н. І., Максимів Ю. В. Концептуальний підхід до побудови обліково-інформаційного забезпечення соціальної відповідальності підприємства через призму системи ділового партнерства. 2020. URL: https://www.researchgate.net/publication/331595884

Філипова С. В. Соціальна відповідальність у стратегії управління вітчизняним підприємством: проблемні питання інтегрування механізму. Економіка: реалії часу. 2017. № 2(30). С. 5–17. URL: http://economics.opu.ua/files/archive/2017/No2/5.pdf

Шандова Н. В. Особливості розвитку корпоративної соціальної відповідальності. Вісник ЖДТУ. 2016. № 1(75). С. 123–128.

Керівництво соціальною відповідальністю : Міжнародний стандарт ISO 26000:2010. URL: http://csm.kiev.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=633%253A1-iso-26000-&catid=41%253A2009-10-16-12-08-07&lang=uk

Про схвалення Стратегії екологічної безпеки та адаптації до зміни клімату на період до 2030 року Розпорядження Кабінету Міністрів України; Стратегія, План від 20.10.2021 № 1363-р.

Alekseiev S. B. (2012). Problemy vprovadzhennia informatsiinykh tekhnolohii u protses upravlinnia stratehichnym potentsialom torhovelnoho pidpryiemstva. Stratehiia i mekhanizmy rehuliuvannia promyslovoho rozvytku, pp. 99–112.

Berezin A. E. (2009). Elevatsiya kontsentratsii triglitseridov v plazme krovi i kardiovaskulyarnyy risk [Triglycerides plasma level elevation and cardiovascular risk]. Ukrainian Medical Journal, vol. 3, no. 71, pp. 70−76.

Burkovska A. V., Lunkina T. I. (2015). Rozvytok korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti v Ukraini. Visnyk ahrarnoi nauky Prychornomoria, vol. 4, pp. 38–43.

Burlakova Y. M. (2014). Doslidzhennia osoblyvostei formuvannia korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti v Ukraini. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, vol. 6, no. 1, pp. 220–227.

Voronchak I. O. (2018). Natsionalni modeli sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu: osoblyvosti ta mekhanizm formuvannia. Ekonomika i suspilstvo, vol. 17, pp. 24–29.

Zhmai O. V. (2015) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: perspektyvy ta mozhlyvosti sered pidpryiemstv maloho ta serednoho biznesu v Ukraini. Rynkova ekonomika: suchasna teoriia i praktyka upravlinnia, vol. 14, no. 2(30), pp. 185–192.

Pylypiv N. I., Maksymiv Y. V. (2020). Kontseptualʹnyy pidkhid do pobudovy oblikovo-informatsiynoho zabez-pechennya sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti pidpryyemstva cherez pryzmu systemy dilovoho partnerstva [Conceptual approach to the construction of accounting and information support of social responsibility of the enterprise through the lens of the business partnership system]. Available at: https://www.researchgate.net/publication/331595884

Filypova S. V. (2017). Sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ u stratehiyi upravlinnya vitchyznyanym pidpryyemstvom: problemni pytannya intehruvannya mekhanizmu [Social responsibility in the strategy of management of a domes-tic enterprise: problematic issues of mechanism integration]. Economy: the realities of time. Scientific journal, no. 2(30), рр. 5–17. Available at: http://economics.opu.ua/files/archive/2017/No2/5.pdf

Shandova N. V. (2016). Osoblyvosti rozvytku korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti. Visnyk ZhDTU, vol. 1(75), pp. 123–128.

Kerivnytstvo sotsialnoiu vidpovidalnistiu : Mizhnarodnyi standart ISO 26000:2010. Available at: http://csm.kiev.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=633%253A1-iso-26000-&catid=41%253A2009-10-16-12-08-07&lang=uk

Pro skhvalennia Stratehii ekolohichnoi bezpeky ta adaptatsii do zminy klimatu na period do 2030 roku Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy; Stratehiia, Plan vid 20.10.2021 № 1363-r.

Published

2024-10-31