АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ СУЧАСНОЇ СИСТЕМИ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ІДЕНТИФІКАЦІЯ ТА ВИВЧЕННЯ КЛЮЧОВИХ ПРОБЛЕМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2522-4603.2024.2.7

Ключові слова:

вища школа; навчальний процес; якість освіти; ефективність освіти; загальна правова освіта; методики та технології навчання

Анотація

Першочергово актуальність дослідження полягає у тому, що в Україні на сучасному етапі відбуваються глобальні зміни у взаєминах між державою та особистістю в контексті процесів збройної агресії проти України, формування громадянського суспільства та активної самоідентифікації нації. Сучасне суспільство України завдяки своїм правам отримало велику можливість випробувати себе у різних сферах життєдіяльності. Від системи цінностей кожної людини, яка формує свій світогляд і розвиває себе за допомогою юридичної освіти та правового розвитку, залежить прагнення та досвідченість використання своїх знань, умінь і навичок у власній професійній діяльності, виконання обов'язків, передбачених Конституцією України, а також ступінь усвідомлення зобов'язань за наслідки вчинків. Крім того, акселерація темпів соціально-економічних та технологічних змін у суспільстві, інтегрування в європейську систему освітнього середовища призвели до потреби інноваційного, контекстуального навчання, згідно з яким слід активно запроваджувати динамічний траверс від навчальної діяльності до професійної юридичної практики. Навчальні дисципліни при контекстуальному навчанні пропонуються не як наукові доктрини, представлені у вигляді навчальних текстів, а містять або повинні містити в собі рішення практикоорієнтованих завдань. У процесі практичного застосування державного освітнього стандарту з юридичного вектору навчання намітилися конкретні напрями вдосконалення вертикалі юридичної професії, сформувалася основна мета навчання майбутніх юристів – актуалізація змісту освітніх програм внаслідок збільшення їх практичної орієнтованості, тобто, застосування грамотного правильного ракурсу освіти. Раціональний метод компетентнісної сформованості якості у вищій школі під час реалізації державних і міжнародних освітніх стандартів залежить від розумного поєднання класичної моделі та інноваційних методів навчання. Сучасні освітні технології мають базуватися на чітко визначених досягненнях у навчанні у межах необхідних компетенцій, практичної орієнтованості та використання активних та інтерактивних методів навчання. Якісне та ефективне навчання – це сукупність складових, що включає отримання науково-теоретичних знань, практико-орієнтованих навичок і умінь, передбачених компетентнісним підходом в освіті юристів; здобуття практичного досвіду вже у межах навчального процесу; виховання юриста як високоосвіченого практика інноваційними методами предмета, що викладається, та творчими можливостями педагога. Для проведення дослідження було використано теоретичні методи наукового пізнання: індукцію, дедукцію, аналіз, синтез, пояснення та абстрагування. Основним результатом дослідження стало обґрунтування положення про те, що будь-які підходи до навчання містять у собі позитивні та негативні характеристики, і тому завдання сучасної освіти полягає у тому, щоб їх ефективно поєднувати, але це, своєю чергою, залежить від цілей і створених умов. Складовими якості та ефективності освіти є якості викладання та виховання, а останній досягається шляхом забезпечення належного рівня кожного ступеня навчального процесу.

Посилання

N. Kostova et al. Higher legal education in Ukraine in the 21st century: current situation and development issues. Revista amazonia investiga. 2020. Vol. 9, no. 27. P. 42–51. URL: https://doi.org/10.34069/ai/2020.27.03.5(date of access: 14.05.2024).

V. Lukianykhin et al. Contemporary challenges for higher education applicants in Ukraine: a philosophical and attitudinal aspect. / Journal of higher education theory and practice. 2023. 23, no. 8. URL: https://doi.org/10.33423/jhetp.v23i8.6075 (date of access: 14.05.2024).

V. K. Antoshkina et al. Problems of legal education development in Ukraine / International Journal of the Legal Profession. 2023. P. 1–11. URL: https://doi.org/10.1080/09695958.2023.2279758 (date of access: 14.05.2024).

Долинської М. Проблеми юридичної освіти в закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання. 2020. https://elar.naiau.kiev.ua/handle/123456789/29266

Buhaichuk K. L. Actual areas of improvement of regulatory and organizational support for the training of specialists with higher legal education at institutions of higher education of the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Bulletin of Kharkov national university of internal affairs. 2022. Vol. 98, no. 3. P. 89–102. URL: https://doi.org/10.32631/v.2022.3.08 (date of access: 14.05.2024).

Anohina-Naumeca A., Sitikovs V. Legal and Academic Issues of Higher Education Institutions in the Context of Work-based Learning: Latvian Case. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012. Vol. 69. P. 526–534. URL: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.442 (date of access: 14.05.2024).

Dreval Y. PROBLEMS OF ESSENCE AND MEANS OF PROVIDING LEGAL EDUCATION OF POPULATION. Actual Problems in the System of Education: General Secondary Education Institution – Pre-University Training – Higher Education Institution, 2023. 1(3), 272–278. https://doi.org/10.18372/2786-5487.1.17706

Bilak M. Problems of legal education reform in Ukraine. Studia juridical. 2020. Vol. 82. P. 70–77. URL: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.9611 (date of access: 14.05.2024).

Huong P. T. L., Thuy N. T. Current issues and challenges for legal education in a globalized context: a case study from Hanoi law university, Vietnam. Asian journal of legal education. 2021. Vol. 8, no. 2. P. 158–174. URL: https://doi.org/10.1177/23220058211028432 (date of access: 14.05.2024).

Kankindi A., Chimbwanda V. Legal Education and its Contemporary Challenges in Sub-Saharan Africa. Strathmore Law Journal. 2021. Vol. 5, no. 1. P. 145–179. URL: https://doi.org/10.52907/slj.v5i1.143 (date of access: 14.05.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-30

Як цитувати

ІВАНИЦЬКА, Н. (2024). АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ СУЧАСНОЇ СИСТЕМИ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ІДЕНТИФІКАЦІЯ ТА ВИВЧЕННЯ КЛЮЧОВИХ ПРОБЛЕМ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Юридичні науки, (2(70), 32-37. https://doi.org/10.32689/2522-4603.2024.2.7