ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ МУЛЬТИКУЛЬТУРАЛІЗМУ В ОСВІТИ СПОЛУЧЕНИХ ШТАТІВ ТА ЄВРОПИ

Автор(и)

  • І. С. БАХОВ

Анотація

Ідеологія етноцентризму, націоналізму і расизму становить значний ризик для мультикультурних процесів у суспільстві. Західноєвропейські педагоги бачать у полікультурній освіті вихід з кризи в міжнаціональних відносинах.

Посилання

Нерознак В. П. Лингвоэтатизм в странах СНГ и Балтии // Известия Академии педагогических и социальных наук. — М., 2001. — С. 21–25.

Learning: The Treasure Within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty- First Century. The UNESCO. Paris, France. 2007. http://unesdoc. unesco.org/images/0010/001095/109590eo. pdf

Образование: сокрытое сокровище (Learning: The Treasure Within). Основные положения Доклада Международной комиссии по образованию для XXI века. МОО ВПП ЮНЕСКО “Информация для всех”. — Изд-во ЮНЕСКО, 2007 [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.ifap.ru

Кларин М. В. Инновации в обучении: метафоры и модели: анализ зарубежного опыта / М. В. Кларин. — М.: Наука, 1997. — 223 с.

Bakhov I. S. Pedagogical concepts and practice of ethnocentrism in multicultural education of the USA and Canada. Science, technology and higher education [text]: materials of the ii international research and practice conference, vol. II, Westwood, April 17th, 2013 / publishing office accent graphics communications — Westwood. — Canada, 2013. — 720 p.

Bakhov I. S. Government Multicultural Policy in Canada in the Period of 1970–2000-s. Middle-East Journal of Scientific Research 15 (10): 1450–1454, 2013 IDOSI Publications, 2013.

Тайчинов М. Г. Развитие национального образования в поликультурном многонациональном обществе [Текст] / М. Г. Тайчинов // Педагогика. — 1999. — № 2. — С. 30–36.

Dewey, John. How We Think. D. C. Heath, 1910; revised ed. 1933. — 224 p.

Education, Dominance and Identity. Diane Brook Napier (University of Georgia, Athens, USA) and Suzanne Majhanovich (The University of Western Ontario, London, Canada) (Eds.) 2013. — 254 p.

Diane Ravitch, “Muhiculturalism: E Plurilms Plures,” The American Scholar (Summer 1990).

Banks J. A. Multicultural Education: Issues and Perspectives. New York: John Wiley & Sons, 2001; Eighth Edition, 2012.

Schriewer, J. & Holmes, B. (Eds.) Theories and Methods in Comparative Education. — Frankfurt am Main: Peter Lang, 1988.

Bray, M. (Еd.) (3003) Comparative Education: Continuing Traditions, New Challenges, and New Paradigms: special double issue of International Review of Education (49, 1–2). — Reprinted in book form. — Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2003.

The Swann Report (1985). Education for All. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Children from Ethnic Minority Groups London: Her Majesty’s Stationery Office 1985. Mode access: http://www.educationengland. org. uk/documents/swann/

The Rampton Report (1981) West Indian Children in our Schools. Interim report of the Committee of Inquiry into the Education of Children from Ethnic Minority Groups. London: Her Majesty’s Stationery Office 1981. Mode access: http://www.educationengland.org.uk/documents/ rampton/index.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-25

Як цитувати

BAKHOV І. S. (2022). ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ МУЛЬТИКУЛЬТУРАЛІЗМУ В ОСВІТИ СПОЛУЧЕНИХ ШТАТІВ ТА ЄВРОПИ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (1 (44), 27-32. вилучено із http://journals.maup.com.ua/index.php/psychology/article/view/1401