INSTRUMENTS FOR INCREASING PERFORMANCE AND EFFICIENCY OF BUSINESS STRUCTURES AND PUBLIC AUTHORITIES INTERACTION AT THE PROCESS OF SOCIAL AND ECONOMIC DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2018-15-5-77-88Keywords:
GR-management, business structure, public management, interaction, entrepreneurshipAbstract
The article examines the processes of business structures and authorities interaction in Ukrainian socio-economic environment. The importance of such forms of interaction as business associations and special modes of investment activity is indicated. Attention is focused on tools to support and promote the development of small and medium-sized businesses. Special attention is paid to GR-management as a combination of tools and forms of constructive dialogue of business structures with public authorities. The approaches to the content of GR-management in modern economic science are explored. The significance of GR-management for effective interaction between public management and business structures in Ukraine is proved. Forms of establishing and maintaining the GR-partnership of the business community with public authorities have been determined as well as the GR strategy formation to ensure the goal attaining in process to represent business interests in the public administration structure. The main stages for GR-management of business structures interactions with the public authorities are determined. It is noted that during the developing an effective GR-strategy it is necessary to take into account the resources to reduce the negative attitude of business structure employees to possible changes in the economic activity of the latter. Differences between lobbyism and Government Relations are indicated and it is pointed out that lobbyism is only one of the tools, generally the active part of GR-activity. Requirements for candidates to the position of GRmanager in Ukraine are showed.
The findings of this study prove that GR-management is one of the effective tools for establishing and developing interaction between business structures and public authorities aiming to express the economic interests of business structures in the state regulation system of economic relations.
References
Соціально-економічний потенці- ал сталого розвитку України та її регіонів: нац. доп. / [за ред. акад. НАН України Е. М. Лібанової, акад. НААН України М. А. Хвеси- ка]. — К.: ДУ ІЕПСР НАН України, 2014. — 776 с.
Про Стратегію сталого розвитку “Україна-2020”: Указ Президента України від 12 січ. 2015 р. № 5/2015 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/5/2015
Боковикова Ю. В. Взаємодія влади і бізнесу. Теорія та практика держав- ного управління. — 2015. — Вип. 4 (51). — С. 1–7.
Клімович С. О. Дослідження government relations як комунікації між владою та бізнесом: терміноло- гічний аспект / С. О. Клімович // Стратегічні пріоритети. — 2010. — № 1. — C. 82–85.
Ємельянов В. М. Розвиток партнерських відносин бізнесу і влади в сис- темі державного управління сталим розвитком регіонів України: теорія, методологія, практика: [моногрa- фiя] / В. М. Ємельянов. — Миколаїв: ПП Ємельянова Т. В., 2012. — 420 с.
Гриценко Л. Л. Взаємодія держави і бізнесу в контексті реалізації дер- жавної інвестиційної політики: мо- нографія / Л. Л. Гриценко. — Суми: Університет. кн., 2012. — 327 с. 7. Клімович С. О. Government Relations у Європейському Союзі: минуле, су- часне, майбутнє / С. О. Клімович // Стратегічні пріоритети. — 2012. — № 1. — С. 43–50.
Парух И. Ю. GR по-украински / И. Ю. Парух // Економічна правда [Електронний ресурс]. — Режим до- ступу: http://lobbying.com.uapubl/gr_po_ukrain-ski/20-1-0-38
Коваль Н. В. Government relations як чинник ефективного ведення бізне- су / Н. В. Коваль // Інвестиції: прак- тика та досвід. — 2014. — № 15. — С. 85–90.
Крутій О. М. Діалогова взаємодія органів держаної влади та громадськості: [монографія] / О. М. Кру- тій. — X.: Вид-во ХарРІНАДУ “Ма- гістр”, 2008. — С. 118–119.
Гросфельд Е. В. Лоббизм и government relations: контуры теории / Е. В. Гросфельд // Грані. — 2011. — № 6 (80). — С. 137–139.
GR-менеджер (менеджер по взаимо- действию с органами власти): спрос и предложение. Дослідницький центр порталу SuperJob.ua [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.superjob.ua/research/articles/110597/gr-menedzhermenedzher-povzaimodejstviyu-sorganami-vlasti/
Теліпко В. В. Лобізм, Government Relations i Public Affairs: до вито- ків понять / В. В. Теліпко // Юрид. авангард. — 2009. — № 1. — С. 33– 39.
Nediukha M., Fedorin M. (2010), Lobbyism as a socio-political phenomenon: essence and ways of influence, Viche, [Online], vol. 4, available at: http://www.viche.info/journal/
Дерев’янко О. Г. Репутаційний ме- неджмент підприємств: теорія, ме- тодологія, практика : монографія / О. Г. Дерев’янко. — К.: ДКС центр, 2016. — 471 с.