КРАУДФАНДИНГ – ІННОВАЦІЙНИЙ МЕТОД ФІНАНСУВАННЯ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4536/71-2Ключові слова:
фінансування, краудфандинг, інновації, соціально-економічний розвиток, місцева спільнота, Інтернет-платформи, соціальні мережіАнотація
У дослідженні визначені інноваційні характеристики краудфандингу, що роблять його ефективним спо- собом фінансування проєктів соціально-економічного розвитку. Висунуто гіпотезу, що найбільш ефективні методи фінансування сучасних інновацій пов’язані із середовищем їх функціонування – сучасним інформацій- но-комунікаційним простором, представленим Інтернетом та соціальними мережами. Дане дослідження розкриває сутність концепції краудфандингу як альтернативного способу фінансування креативних ідей, стартапів, інновацій, новітніх технологій, соціально значущих проектів в умовах розвитку комп’ютеризації та інформатизації. Знайдено підходи до пізнання сутності краудфандингу. Встановлено, що за умов недо- статньої кількості фінансових ресурсів краудфандинг є якісною альтернативою стандартним методам інвестування та основне середовище суб’єктів це підприємства середнього сегменту в Україні.
Посилання
Gates B. (2007) Business with the speed of thought / 2nd edition, corrected. M.: Eksmo, 480 p.
Lerner J. (1995) Venture Capitalists and the Oversight of Private Firms. Journal of Finance, no. 50, рр. 310–318.
Berger A., Udell G. (1995) Relationship lending and lines of credit in small firm finance. Journal of Business, no. 68, рр. 351–381.
Cassar G. (2004) The financing of business start-ups. Journal of Business Venturing, no. 19, рр. 261–283.
Cosh A., Cumming D., Hughes A. (2009) Outside entrepreneurial capital. The Economic Journal, no. 119, рр. 1494–1533.
Chen X.-P., Yao X., Kotha S. (2009) Entrepreneur passion and preparedness in business plan presenta¬tions: a persuasion analysis of venture capitalists' funding decisions. The Academy of Management Journal, no. 52, рр. 199–214.
Hellmann T. (2007) Entrepreneurs and the process of obtaining resources. Journal of Economics and Management Strategy, no. 16, рр. 81–109.
Kirsch D., Goldfarb B., Gera A. (2009) Form or substance: the role of business plans in venture capital decisions making. Strategic Management Journal, no. 30, рр. 487–515.
Shane S., Cable D. (2002) Network ties, reputation, and the financing of new ventures. Management Science, no. 48, рр. 364–381.
Mollick E. (2014) The Dynamics of Crowdfunding: An Exploratory Study. Journal of Business Ventur¬ing, vol. 1, no. 29, рр. 1–16.
Agrawal A., Catalini C., Goldfarb A. The geography of crowdfunding. Available at: http://www.nber.org/ papers/w16820.pdf
Agrawal A., Catalini C., Goldfarb A. Some simple economics of crowdfunding. Available at: http://www.nber.org/papers/w19133.pdf
Ahlers G., Cumming D., Gunther C., Schweizer D. Signaling in equity crowdfunding. Available at: http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/SSRN_ID2245529_code744422.pdf
Belleflamme P., Lambert T., Schwienbacher A. (2014) Crowdfunding: Tapping the right crowd. Journal of Business Venturing. Available at: http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/SSRN_ID2292363_code301672.pdf
Google enters the crowdfunding market. Available at: http://crowdsourcing.ru/article/lending-club-shuffles-around-shareholders-to-make-room-for-google
Miller K.D., Fabian F., Lin S.-J. (2009) Strategies for online communities. Strategic Management Journal, no. 30, рр. 305–322.
Petrenko N.S. (2023) Crowdfunding as an alternative form of financing the development of science in Ukraine: In XV International Scientific and Practical Conference Problems, priorities and prospects of sustain¬able development in the 21st century, Kamyants-Podilsk, May 11, pp. 23–27. (in Ukrainian)
Dlugopolsky O.V. (2012) Reforming the public sector of the economy and new approaches to public finance management: monograph. Kyiv: DNNU "Acad. Finn. Management", 278 p.
Morduch J. (1999) The microfinance promise. Journal of Economic Literature, no. 37, рр. 1569–1614.
Poetz M., Schreier M. (2012) The value of crowdsourcing: can users really compete with professionals in generating new product ideas? Journal of Product Innovation Management, no. 29, рр. 245–256.
Schwienbacher A., Larralde B. (2010) Crowdfunding of small entrepreneurial ventures. SSRN Elec¬tronic Journal. Available at: http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/SSRN_ID1699183_code301672.pdf
Lin M., Viswanathan S. (2013) Home Bias in Online Investments: An Empirical Study of an Online Crowd Funding Market. Available at: http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/SSRN_ID2386455_code703780.pdf
Burkett E. (2011) Crowdfunding exemption? Оnline investment crowdfunding and US securities regu¬lation. Transactions: Tennessee Journal of Business Law, no. 13, рр. 63–106.
Big Idea: Rules of Shared Cost. Available at: https://biggggidea.com/pages/spilnokosht/ (accessed 2 October 2023).
Jumpstart Our Business Startups Act: An act to increase American job creation and economic growth by improving access to the public capital markets for emerging growth companies. Available at: http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/BILLS-112hr3606enr/pdf/BILLS-112hr3606enr.pdf
Lerner J. (1995) Venture Capitalists and the Oversight of Private Firms. Journal of Finance, no. 50, рр. 310–318.
Petrenko N.S. (2023) Prospects for the use of crowdfunding in Ukraine: In 5th International Scientific and Practical Internet Conference Integration of Education, Science and Business in Modern Enviroment: Summer Debates, Dnipro, August 3-4. (in Ukrainian)
Petrenko N.S. (2021) A modern view of the popularization of science in Ukraine in the Internet space: specifics and problems of understanding. Bulletin of the Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko. Economic sciences, vol. 16, pp. 130–135. (in Ukrainian)