ФОРМУВАННЯ ТОВАРНОЇ ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВ З УРАХУВАННЯМ ДИНАМІКИ ОПТОВО-РОЗДРІБНОГО ТОВАРООБОРОТУ В УМОВАХ РИНКУ

Автор(и)

  • Н.М. Шуляр Навчально-науковий інститут управління, економіки та бізнесу Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0000-0002-4109-5961
  • Г.А. Братусь Навчально-науковий інститут управління, економіки та бізнесу Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0000-0001-7151-3901
  • Л.В. Романова Приватне акціонерне товариство «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0000-0003-2292-6616

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/79-27

Ключові слова:

товарна політика, підприємство, оптово-роздрібний товарооборот, системний підхід, комплексний маркетинговий підхід, прогностичний підхід, життєвий цикл

Анотація

В умовах посилення ринкової конкуренції, економічної нестабільності та зміни споживчих пріоритетів формування ефективної товарної політики підприємства набуває особливої важливості. Одним із ключових індикаторів результативності маркетингових рішень у сфері товарної політики виступає динаміка оптового та роздрібного товарообороту, що дозволяє не лише оцінити поточний рівень попиту на продукцію, але й прогнозувати тенденції зміни споживчої поведінки. Особливої актуальності тема набуває в сучасних українських реаліях, коли підприємства змушені швидко адаптуватися до змін ринку, перебудовувати канали дистрибуції, реагувати на зміни в купівельній спроможності населення, дефіцит окремих видів продукції, коливання валютних курсів та зміну цінової політики постачальників. У таких умовах ефективне управління товарною політикою потребує не лише стратегічного бачення, але й ґрунтовного статистичного аналізу оптових і роздрібних оборотів.

Посилання

Головчук Ю. О., Середницька Л. П. Маркетингова товарна політика – інструмент підвищення конкурентоспроможності підприємства. Агросвіт. 2020. № 1. С. 61–68. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2020.1.61

Череп О. Г., Коцеруба А. В. Формування системи маркетингової товарної політики. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2021. № 1. С. 320-323. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2021_1_57

Маркетинговий менеджмент: Підручник / Ф. Котлер, К.Л. Келлер, А.Ф. Павленко та ін. Київ : Видавництво «Хімджест», 2008. 720 с.

Гонтарева І.В., Мангушев Д.В., Жденовська А.О. Оцінка ефективності маркетингової товарної політики підприємства. Соціальна економіка. 2020. Вип. 60. С.149-158.

Городняк І.В., Федорончук О.В. Вплив товарної політики підприємств на споживчу поведінку домогосподарств в Україні. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2019. № 6. С. 19-22.

Братусь Г.А, Каліна І.І., Мазур Ю.В. Удосконалення інноваційного механізму забезпечення конкурентоспроможності торговельних підприємств. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 22. С. 13-17.

Дячков Д. В., Потапюк І. П., Яковенко І. О. Особливості товарної політики підприємства. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2020. № 27. С. 46–51.

Передерій Т. С. Механізм забезпечення сталого розвитку підприємства торгівлі на засадах антикризового управління. Modern Economics. 2023. № 40. С. 38–43.

Державна служба статистики України. Офіційний сайт. URL: http://www.ukrstat.gov.ua

Ілляш О., Васильців Т., та ін. Моделі ефективності функціонування торговельних підприємств в умовах економічного зростання. Вісник географії. Соціально-економічна серія. Sciendo. 2021. Вип. 51 (51). С. 7–24.

Kalina I., Shkolenko O., Shuliar N., Mazur Y. Digitization functions of marketing resources at the enterprise in conditions of economic uncertainty. Academy review. 2024. № 1 (60). С. 206-215 URL: https://acadrev.duan.edu.ua/index.php/uk/arkhiv/142-2024-1/181-zhurnal-academy-review-2024-1-60

Holovchuk Y., Serednytska L. (2020) Marketynhova tovarna polityka yak instrument pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Marketing commodity policy as an improvement tool for enterprise competitiveness]. Agrosvit, no. 1, pp. 61–68. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2020.1.61

Cherep O.H., Kotseruba A.V. (2021) Formuvannia systemy marketynhovoi tovarnoi polityky [Formation of the system of marketing commodity policy]. Visnyk of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, no. 1, pp. 320–323. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2021_1_57

Kotler F., Keller K.L., Pavlenko A.F., et al. (2008) Marketynhovyi menedzhment: Pidruchnyk [Marketing Management: Textbook]. Kyiv: Vydavnytstvo “Khimdzhest”, 720 p.

Hontarieva I.V., Manhushev D.V., Zhdenovska A.O. (2020) Otsinka efektyvnosti marketynhovoi tovarnoi polityky pidpryiemstva [Evaluation of the effectiveness of the enterprise's marketing product policy]. Social Economy, no. 60, pp. 149–158.

Horodniak I.V., Fedoronchuk O.V. (2019) Vplyv tovarnoi polityky pidpryiemstv na spozhyvchu povedinku domohospodarstv v Ukraini [The influence of enterprises’ product policy on consumer behavior of households in Ukraine]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, no. 6, pp. 19–22.

Bratus H.A., Kalina I.I., Mazur Yu.V. (2024) Udoskonalennia innovatsiinoho mekhanizmu zabezpechennia konkurentospromozhnosti torhovelnykh pidpryiemstv [Improvement of the innovation mechanism for ensuring the competitiveness of trade enterprises]. Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 22, pp. 13–17.

Diachkov D.V., Potapiuk I.P., Yakovenko I.O. (2020) Osoblyvosti tovarnoi polityky pidpryiemstva [Peculiarities of enterprise product policy]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, no. 27, pp. 46–51.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [State Statistics Service of Ukraine]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua

Perederii T.S. (2023) Mekhanizm zabezpechennia staloho rozvytku pidpryiemstva torhivli na zasadakh antykryzovoho upravlinnia [Mechanism for ensuring sustainable development of a trade enterprise based on crisis management]. Modern Economics, no. 40, pp. 38–43.

Illiash O., Vasyltsiv T., et al. (2021) Modeli efektyvnosti funktsionuvannia torhovelnykh pidpryiemstv v umovakh ekonomichnoho zrostannia [Models of efficiency of trade enterprises functioning in conditions of economic growth]. Visnyk heohrafii. Sotsialno-ekonomichna seriia. Sciendo, vol. 51 (51), pp. 7–24.

Kalina I., Shkolenko O., Shuliar N., Mazur Y. (2024) Digitization functions of marketing resources at the enterprise in conditions of economic uncertainty. Academy Review: Economics and Entrepreneurship, vol. 1 (60), pp. 206–215. Available at: https://acadrev.duan.edu.ua/index.php/uk/arkhiv/142-2024-1/181-zhurnal-academy-review-2024-1-60

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-05