ВИХОВНЕ СЕРЕДОВИЩЕ КОЛЕДЖУ БУДІВНИЦТВА Й АРХІТЕКТУРИ ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ПРАЦІ У СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2022.1.4Ключові слова:
ціннісні орієнтації, цінність праці, ціннісне ставлення до праці, мотивація, виховне середовище, професійне самовизначенняАнотація
У статті розглянуто особливості впливу виховного середовища коледжу будівництва й архітектури на процес формування ціннісного ставлення до праці студентів – майбутніх будівельників; названо фактори формування ставлення до праці, котрі умовно розділяють на об’єктивні та суб’єктивні. Об’єктивні чинники – це незалежні від працівника передумови діяльності, пов’язані з особливостями виробничого і невиробничого середовища. Вони бувають загальними, наприклад, соціально-економічні умови трудової діяльності, і специфічними (це обставини й умови кон- кретної трудової діяльності, зміст, умови, організація й оплата праці, соціально-психологічний клімат, самостійність діяльності та ін.). Суб’єктивні чинники – це відображення зовнішніх умов у свідомості та психіці працівника, залежні від його індивідуальних особливостей (попереднього досвіду, загальної і професійної культури, психологічних, демографічних і соціально зумовлених особливостей особистості: статі, віку, освіти, стажу роботи, здібностей, нахилів, ступеня усвідомлення значущості своєї трудової діяльності, потреби в ній та ін.). У статті зауважується, що визначальний фактор у формуванні ставлення до праці – мотивація, що формує певну трудову поведінку. Акцентується увага на тому, що ставлення до праці як однієї з основних цінностей будь-якого суспільства є також однією з домінант, котрі впливають на професійне самовизначення особистості. Вибираючи професію, вдосконалюючись у ній, особистість уявляє собі саме трудову діяльність, пов’язану з конкретною професією, тому можна сказати, що, професійно самовизначаючись, індивід вибирає той чи інший вид діяльності. Ставлення до конкретної праці або праці загалом виступає, таким чином, важливим фактором професійного самовизначення. Автор зауважує, що ціннісне ставлення до праці є важливою складовою частиною змісту виховання особистості; воно передбачає усвідомлення соціальної значущості праці, розвинену потребу в трудовій активності, ініціативність, схильність до підприємництва; розуміння економічних законів і проблем суспільства та засобів їх розв’язання, готовність до творчої діяльності, конкурентоспроможності й самореалізації за умов ринкових відносин, сформованість працелюбності.
Посилання
О воспитательной деятельности. URL: http://ksdrd.ru/?О-воспитательной-деятельности, 304.
Сахно О.А. Воспитательная среда колледжа как фактор развития нравственного потенциала студента : автореф. дисс. … канд. пед. наук : 13.00.08. Ч., 2014.
Бурилкина С.А. Труд в системе жизненных ценностей населения провинциального промышленного города: (гендерный анализ) : дис. … канд. социол. наук : 22.00.06. Е., 2006. 147 с.
Удалова Е.С. Ценность труда и трудовые ценности как фактор профессионального самоопределения личности. URL: https://cyberleninka.ru/ …/tsennost-truda-i-trudovye-tsennosti-kak-faktor.
Дейч М.Є., Шастун А.Д. Цінність праці та працівника в ідеології розвитку трудової сфери. URL: https://cyberleninka.ru/…/tsinnist-pratsi-ta-pratsivnika-v-ideo.
Блажиевская Г.А. Труд как социально-культурная ценность. 24.00.01. К., 2007. 174 с.
Пашков О.Г. Праця як засіб виховання. Педагогіка, 1992. № 7. С. 3–10.
Мудрик А.М. Концепція «сродної» праці Г. Сковороди: соціально-філософський аналіз : автореф. дис. … канд. філос. наук : 09.00.03 / Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 2001. 19 с.
Полторак В.А. Соціологія праці та управління. Термінологічний словник-довідник. Київ, 1995.
Філософський енциклопедичний словник. Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАНУ, 2002. 742 с. URL: http://shron1.chtyvo.org.ua/ Shynkaruk_Volodymyr/Filosofskyi_entsyklopedychnyi.
Iващенко Ф.І. Праця і розвиток особистості школяра. Київ : Либідь, 1986. 250 с.
Легун О.М. Проблема цінностей і ціннісних орієнтацій у філософській та психологічній літературі. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2010. Т. 12. Ч. 1. URL: https://www.twirpx.com/file/727592/.
Кремень В.Г. Філософія людиноцентризму в освітньому просторі. Київ : Т-во «Знання» України, 2010. 282 с.
Гуманізація навчально-виховного процесу. Спецвипуск 4. Ч. 2. Слов’янськ, 2010. 78 с.
Гнилицька Н.О. Праця як соціокультурний феномен : автореф. дис. … канд. філософ. наук : 09.00.03 / Запоріз. нац. ун-т. Запоріжжя, 2011. 16 с.