
22

УДК 324.070

Ю. В. БонДаР 
Міжрегіональна Академія управління персоналом, м. Київ 

ДиФАМАЦІЙНІ ВиДАННЯ ЯК зАсІБ  
ПОлІтичНОЇ БОРОтЬБи 

Наукові праці МАУП, 2013, вип. 3(38), с. 22—29 

Розглянуто питання використання друкованої видавничої продукції у 
політичній пропаганді, під час гострого політичного протиборства, зокре-
ма, під час виборів.

Сучасна влада досягається завдяки і насам-
перед інформації, умінню використовувати у 
політичному протистоянні інформаційні ре-
сурси та технології. Одним з наріжних засобів 
комунікаційного арсеналу, ефективним меха-
нізмом масової комунікації є видавнича про-
дукція. Її значення  особливо актуалізується 
під час загострення політичного протиборства, 
зокрема виборів, які також можна трактувати 
як своєрідну форму інформаційної експансії, 
а часто й агресії. Проаналізуємо використання 
різними політичними силами та політиками 
так званої дифамаційної або ж фальшованої 
видавничої продукції, у тому числі під час пар-
ламентських виборів в Україні 2012 р. 

Історія у сенсі нашого розгляду бере по-
чаток з давніх часів. Як свідчать джерела, 
чи не одним з перших маніпуляторів за-
для політичної вигоди був цар ще древньої 
ізраїльсько-іудейської держави Іосій. На-
магаючись втримати та зміцнити владу, він 
нібито наказав підлеглим написати останню 
книгу П’ятикнижжя, де ствердити непоруш-
ність верховенства Ягве і царя як божого по-
мазаника. Пророки виконали завдання, і не-
вдовзі книгу з “одкровеннями”  знайшли під 
час ремонту одного з храмів. Фактично твір 
на замовлення і став аргументом у подальшо-
му політичному протистоянні та обґрунту-
ванні гонінь на інакодумців [2].

З винайденням друкарського верстата роз-
ширились і можливості фальшувань. Під- 

робки стали одним з інструментів інформа-
ційних маніпуляцій у політичній боротьбі, 
яка часто набувала характеру воєнних дій. До 
підробок дехто відносить, зокрема, і так зва-
ні “Протоколи сіонських мудреців” початку  
ХХ ст., де викладено плани змови для здобут-
тя світового панування. Не заглиблюючись у 
дискусію про справжність документа, зазна-
чимо, що навіть суперечка довкола авторства 
“Протоколів”, яка триває і досі, уже свідчить 
про своєрідну “технологічність” публікації 
та намагання використати її з тією чи іншою 
(часто протилежною) політичною метою.

Одним із перших спеціальних навчаль-
них посібників з доволі специфічного ви-
користання інформації стала, певно, книга 
заступника начальника відділу агентурної 
розвідки РУ РККА Олександра  Кука “Кан-
ва агентурної розвідки”, підготовлена для 
курсів працівників ВЧК-ОГПУ [7]. У ній, зо-
крема, наголошувалось: “До найважливіших 
політичних завдань розвідки належить ці-
леспрямований вплив на населення ворожої 
держави за посередництва преси, пропаган-
ди, розповсюдження чуток, розповсюдження 
певних ідей і поглядів, що підривають віру у 
владу власної країни”. До засобів, які можна 
було  використовувати для впливу, входили 
приховування та цільова інтерпретація (фак-
тично — перекручування) певної інформації, 
поширення невигідних для ворога, у тому 
числі вигаданих повідомлень.

©  Ю. В. Бондар, 2013



23

Фальшування, фальшивки були в актив-
ному арсеналі сталінських та гітлерівських 
ідеологів. Відомі численні підробки, які  ви-
користовувались ними для пропагандист-
ської роботи, а під час воєнних дій — з метою 
дезорієнтації та дезінформації противника. 
Особливої майстерності умільці досягли у 
фальшуванні “документальних” фото про 
звірства один одного, які поширювали як 
листівки та плакати. Інколи за справжні ви-
давали окремі випуски газет. Такою, примі-
ром, була нібито газета “Правда”, яку гітле-
рівці видрукували влітку 1941 р. і зі сторінок 
якої розповідалось про успіхи німецької армії 
на фронтах та щасливе життя за нової вла-
ди. Була тут і замітка про те, що син Йосипа 
Сталіна — Яків Джугашвілі здався у полон. 
Поруч було вміщено перепустку російською 
та німецькою мовами, з якою можна було й 
самому перейти на бік гітлерівців.

Не відставали, втім, і радянські пропаган-
дисти. До достатньо цинічних курйозів мож-
на віднести знімок фронтового оператора 
Євгена Халдея, який обійшов світ і відомий 
як “Прапор Перемоги над рейхстагом”. Як 
з’ясувалось пізніше, він не мав справжньої 
історичної цінності: фото було зроблене на 
другий день після справжніх подій і вже з ін-
шими учасниками. По-друге, як зауважили в 
редакції, в одного з бійців зі світлини на ру-
ках виявилось по годиннику, що могли роз-
цінити як свідчення мародерства радянських 
воїнів. Халдею довелось зіскоблювати нега-
тив, поправляючи “правду”.

Інколи для фальсифікацій і цього було 
не потрібно. Показовим прикладом такого є 
справжня світлина замордованих польських 
дітей, нібито прив’язаних дротом до дерева. 
Тривалий час її видавали як показову ілю-
страцію звірств українських повстанців на 
західноукраїнських землях у роки Другої сві-
тової війни. Насправді ж фото було зроблене 
ще 1923 р. і вперше його опублікували у поль-
ському часописі “Rocznik Psyhiatryczny” в 
статті Вітольда Люнєвського “Маніакально-
депресивний психоз у судово-психіатричній 
казуїстиці”. На знімку, як встановили поль-
ські науковці Ада Рудковська та Даріуш Сто-

ля, зображені діти циганки, яких вона вбила 
з відчаю, що не зможе їх прогодувати. Втім, 
правда не стала перешкодою для радянських 
та налаштованих антиукраїнськи польських 
пропагандистів. Навіть після розвінчуван-
ня фальшування, “фото злочинів УПА” не 
зникло з маніпулятивного набору.  Його ви-
користали, зокрема, на обкладинці книж-
ки історика-любителя і колишнього агента 
спецслужб комуністичної Польщі Олексан-
дра Кормана “Ludobójstwo UPA na ludności 
polskiej — dokumentacja fotograficzna”, яка по- 
бачила світ 2003 р., та в інших виданнях. “До-
кумент” Кормана, попри усі спростування, в 
арсеналі також сучасних українських “бор-
ців” з націоналістами, які знову використо-
вують його для дифамації.

Використовували підробки і противники 
тоталітарних режимів. 

Для ведення ідеологічної роботи проти 
СРСР за кордоном були створені  національ-
ні редакції радіо, періодичні видання, а також  
видавництва. Зокрема, на початку 1950-х ро-
ків українські емігранти з допомогою аме-
риканців заснували видавництва “Пролог” у 
Нью-Йорку та “Сучасність” у Мюнхені, які 
стали публікувати і поширювати книжки й 
періодику, що з різних причин не могли бути 
видані в Україні. Оскільки видання (а це були 
твори як літераторів діаспори, так і україн-
ських дисидентів) були зорієнтовані на чита-
чів в Україні, відповідно, постала і проблема 
доставки друків до потенційних спожива-
чів. Способи доставки літератури в Україну 
були різними. Використовувались, зокрема, 
фактично контрабандні польський і чеський 
канали, інші можливості. Для маскування ж 
літератури у “Пролозі” вигадували фальш-
оправи: оригінальний твір маскували під об-
кладинкою якоїсь “патріотичної” радянської 
книжки, яка не привертала особливої уваги 
непосвячених. Видання використовували 
цілком легальні та різних видавництв. При-
міром, дослідження Миколи Лебедя “УПА” 
уклали під обкладинку праці Ю. Римаренка 
“Український буржуазний націоналізм — во-
рог інтернаціонального єднання трудящих”, 
підготовлену в Інституті філософії  Академії 



24

наук України і видану видавництвом “Науко-
ва школа” 1970 р., матеріали V та VI Зборів 
ОУН побачили світ під обкладинками “Мате-
ріалів XXV з’їзду Комуністичної партії Укра-
їни” (Політвидав України, 1976 р.), книжок 
П. Кравчука “З рідним народом” (”Україна”, 
1979 р.), Р. Білоусова “Вирішальний етап еко-
номічного змагання соціалізму з капіталіз-
мом” (”Радянська Україна”, 1980 р.), І. Яков- 
лєва “Вторая житница страны” (”Сельхоз-
гиз”, 1982 р.) тощо.

На переконання дослідника, співробітни-
ка Центру трансатлантичних відносин Шко-
ли фундаментальних міжнародних відносин 
Університету Джона Гопкінса у Вашингтоні 
Тараса Кузьо, підтримка і фінансування аме-
риканцями “Прологу” стало однією з най-
успішніших таємних операцій США проти 
Радянського Союзу, яка згодом сприяла здо-
буттю Україною незалежності [6].

Наприкінці 1980-х американці припинили 
фінансування “Прологу”, що стало своєрід-
ним “дружнім жестом” тодішнього американ-
ського президента лідерові СРСР Михайлу 
Горбачову і знаменувало фактичне згортання 
ідеологічних операцій США проти Радян-
ського Союзу. Остаточно “Пролог” припинив 
свою діяльність 1992 р.

Про використання фальшивок у роки 
“холодної війни” розповідає і журналіст 
Савік Шустер, який на початку 1980-х пра-
цював репортером європейських видань в 
Афганістані [15]. За його словами, він брав 
участь у творенні псевдогазети Міністерства 
оборони СРСР “Красная звезда”. Видання 
підготували репортери італійського журна-
лу “Frigidaire”, а надрукували  у видавни-
цтві Ватикану, де, за словами Шустера, “не 
було агентів КДБ”. У сфальшованій газеті 
містились матеріали про злочини окупацій-
них військ, заклики до радянських солда-
тів складати зброю і вимагати повернення 
додому. Також повідомлялось про буцімто 
повалення  прорадянського уряду Бабрака 
Кармаля, завершення війни  і братання ра-
дянських військ з моджахедами. Віддруко-
вану газету (за деякими даними, всього ви-
готовили сім тисяч примірників, а ще були 

надруковані й фальшиві радянські плакати) 
доправили до Афганістану, де журналісти 
разом з моджахедами вночі розклеїли її за 
маршрутами просування радянських під-
розділів. Є відомості, що газету поширюва-
ли також серед військових гарнізонів. 

Як згадує колега Шустера по Радіо “Сво-
бода” Іван Толстой, акція не була першим по-
дібним досвідом Савіка. Ще до Афганістану 
той брав участь і у творенні псевдо-”Правди”, 
яку підготували до Олімпіади 1980 р. в Мос-
кві. Для досягнення максимальної схожості 
з тоді головною газетою СРСР у Фінляндії 
навіть спеціально закупили папір, схожий на 
той, на якому друкувалась “Правда”. До Мос-
кви газету із сатиричними матеріалами та  
творами дисидентів доправили з допомогою 
туристів, а потім і нелегально розповсюдили. 
Видання повідомляло про ніби переворот у 
СРСР, утечу керівників держави Брежнєва 
та Суслова до Праги і те, що РРФСР заявила 
про вихід з Радянського Союзу [5].

Відомий вислів “коли розпочинається ві-
йна, першою жертвою стає правда” цілком 
застосовний і до “мирних” політичних пере-
гонів. Часто вибори — ярмарок не лише мар-
нославства, а й популізму та словоблуддя, де 
не гребують легковажними обіцянками, а то 
й відвертим обманом та фальшуванням. На 
цей ґандж демократії звернув увагу ще на-
прикінці ХІХ ст. відомий російський полі-
тичний діяч і філософ Лев Тихомиров, який 
у своїй праці “Демократія ліберальна та со-
ціальна”, зокрема, зазначав: “Політикани 
намагаються не переконати, а отримати го-
лоси. Найпевніший же засіб отримати голо- 
си — це засліпити народ, загіпнотизувати 
його шумом, тріскотнею, несподіваними 
брехливими повідомленнями... Це тактика 
так званого surprise, що однаково панує в усіх 
парламентських демократіях. Народ ловить-
ся на слові” [10].

Політичне протиборство передбачає ви-
користання інформаційно-видавничого ін-
струментарію, серед якого, як ми зазначали, 
доволі місця  так званим підкидним, часто 
дифамаційним виданням. Таких прикладів 
доволі й у сучасній українській історії [1].



25

Чи не першим гучним скандалом, пов’я-
заним з підробками, стало виготовлення  
1999 р. однією з державних друкарень сфаль-
шованої опозиційної газети “Сільські вісті” з  
вихваляннями тоді чинного Президента Лео-
ніда Кучми і критикою його опонентів. Газету  
надрукували накладом у три мільйони при-
мірників і поширили по всій Україні з допомо-
гою знову ж підлеглої владі “Укрпошти” [9].

Активно технологію підробних видань 
застосовували під час президентських пере-
гонів 2004 р. Розголосу набуло виявлення у 
Броварах під Києвом, чомусь на трикотажній 
фабриці, дев’яти тонн(!) друків провокацій-
ного характеру ніби від Ющенка — кандидата 
від опозиції. Розслідування активістів при-
вело до столичної друкарні “Новий друк”, де 
також було складовано для вивезення і роз-
повсюдження понад два мільйони не обліко-
ваних листівок. Ще один склад фальшованої 
продукції виявили на території Національ-
ного виставкового комплексу “Експоцентр 
України”, підпорядкованого Державному 
управлінню справами, а фактично — адміні-
страції Президента. Розповсюдження бро-
шур та листівок здійснювалось з допомогою 
тих-таки державних установ і організацій, 
“Укрзалізниці” та пошти. Так, напередодні 
голосування у деяких районах через пошто-
ві скриньки було поширено листівки буцім-
то штабу кандидата від опозиції із закликом 
до своїх прихильників бойкотувати вибори, 
що, як розцінили оглядачі, було спробою 
конкурентів зменшити явку виборців Ющен-
ка. Мільйони українців отримали також 
листівку-звернення вже на підтримку про-
владного кандидата за підписом заступника 
голови правління Ради земляцтв українців у 
Російській Федерації  В. Христенка. Як з’ясу-
валось пізніше, сам “підписант” і гадки не мав 
про “своє” звернення [3].

Прикладом, так би мовити, креативно-
го фальшування може слугувати видання  
2007 р. цього разу вже “під Януковича”. Готу-
ючись до позачергових парламентських ви-
борів, у Партії регіонів заготували масовим 
накладом пропагандистську брошуру “…І рік 
при владі”, у якій йшлося про успішну діяль-

ність лідера “регіоналів” Віктора Януковича 
на посту прем’єр-міністра України. Опонен-
ти не забарились і оперативно виготовили 
іншу брошуру, яка  повторювала дизайн ори-
гінального видання. Правда, називався ново-
друк вже по-іншому — “…Останній рік при 
владі”. Відповідним був і зміст видання. Ці-
каво, що розповсюдження підробки  також 
супроводили фальшивкою — листом ніби-
то одного з керівників депутатської фракції 
Партії регіонів з проханням до місцевих ке-
рівників сприяти поширенню твору [4].

Схожа технологія “заміщення” була ви-
користана і в Кременчуці на Полтавщині вже 
2010 р. Там з’явилося одразу два спецвипус-
ки місцевої газети “Автограф”. Перший — 
справжній — з агітаційними матеріалами за 
Юлію Тимошенко і другий — сфальшований: 
хоч і з логотипом та вихідними даними газе-
ти, але вже з рекламою лідера Партії регіонів 
Віктора Януковича [14]. Редакція змушена 
була звернутися до читачів із роз’ясненнями, 
що, мовляв, до підробки стосунку не має.

Подібне сталось і в Горлівці Донецької 
області. Тут  2011 р. підробили одразу два 
випуски тижневика “Криминал-экспресс. 
Региональный выпуск”. Скопіювавши ди-
зайн і верстку справжнього видання, підроб-
ники, втім, дещо змінили назву часопису, 
давши йому заголовок “Криминал-экспресс. 
Городской выпуск”. Публікації у фальш-
номерах, що розповсюджувались безкоштов-
но, були спрямовані проти міського голови 
Євгена Клепа [12].

Для дискредитації вже народного депута-
та України від опозиції Анатолія Гриценка  
підробили часопис “Дзеркало тижня. Украї-
на”, який поширювали у людних місцях сто-
лиці у червні 2011 р. У газеті зі справжнім 
логотипом, але без вихідних даних друкарні, 
творці вмістили матеріали про нібито високі 
доходи Гриценка та його дружини — головно-
го редактора газети Юлії Мостової [13].

Як, певно, ніколи раніше, були сповнені 
найрізноманітнішою фальшивою видавничою 
продукцією  парламентські вибори 2012 р.

У столиці газетною “чорнильницею” проти 
“УДАРу” стала “газета незалежних журналіст-



26

ських розслідувань” “Столичные ведомости”, 
що почала виходити друком під час виборів, 
проте без зазначення реєстрації. “Піратський” 
часопис, втім, належно фінансувався — “уда-
рівці” вистежили поширювачів і затримали 
300-тисячний наклад видання з контрагітаці-
єю. Іншою “антиударною” газетою була “Опо-
зиція”, яку начебто видавала організація 
громадського спротиву “Юлі — волю!” У ВО 
“Батьківщина”, якому приписували газету, за-
перечили свою причетність до часопису.

Фальш-видання використовували, схоже, 
з подвійною метою. Перша — скомпромету-
вати політичну силу суперників чи її най-
більш рейтингових кандидатів. Друга — посі-
яти недовіру, а то й ворожнечу між окремими 
опозиційними групами. До такого висновку 
наштовхує активне використання підробок 
видань саме світоглядно близьких сил. Так, 
прес-служба об’єднаної опозиції “Батьківщи-
на” заявила про появу фальшивки своєї газе-
ти, де поруч з правдивими матеріалами, що 
були у вільному доступі, були вміщені також 
публікації, спрямовані проти опозиції. Серед 
них — вигадане звернення Юлії Тимошенко 
до Віталія Кличка з критикою “УДАРу” та 
його особисто, а також радикальні заклики.

Образ Тимошенко взагалі став, так би мо-
вити, фетишним в агітаційному протиборстві. 
Головна опозиціонерка віртуально була при-
сутня не лише на промо-акціях та видавничій 
продукції побратимів. Використовували її об-
раз і супротивники.  І не лише як об’єкт для 
звинувачень у всіляких проблемах і негараздах, 
а й як суб’єкт агітації за себе. Так, у Бердичеві 
Житомирської області  поширювали листівки 
нібито із закликом екс-прем’єра голосувати за 
також колишнього генерального прокурора, 
“регіонала” Святослава Піскуна, який був кан-
дидатом у 63-му мажоритарному окрузі. “Всі, 
хто заявляє про опозиційність, вводить людей 
в оману, — йшлося у нібито зверненні начебто 
Юлії Тимошенко. — Проте вибір робити по-
трібно і я хочу вам сказати про людину, яку 
поважаю та підтримую усім серцем. Це єдина 
чесна людина в погонах — Святослав Піскун. 
Він був найбільш принципово чесним Генпро-
курором, якого бачила Україна”. Крім друкова-

них листівок, по місцевому радіо транслювали 
і агітаційні аудіозвернення нібито Тимошенко 
з тим самим закликом голосувати за Піскуна. 
Прес-служба “Батьківщини” і в цьому випадку 
заперечила автентичність записів та авторство 
звернення ув’язненого лідера. Спростували 
опозиціонери і свою причетність до 50-тисяч-
ного спецвипуску  газети з логотипом і кольо-
рами  “Батьківщини”, у якій містились ком-
прометуючі матеріали на найрейтинговіших 
кандидатів у народні депутати по 63-му округу, 
в тому числі, що цікаво, і на Павла Жебрівсько-
го, кандидатуру якого об’єднана опозиція офі-
ційно підтримала [8].

Посварити опозицію спробували і в 151-
му виборчому окрузі на Полтавщині. У Пи-
рятині опозиціонери спільно з правоохо-
ронцями затримали мікроавтобус, котрий 
перевозив близько 15 тис. листівок, які, 
згідно з вихідними даними, були видані на 
замовлення кандидата в народні депутати 
від ВО “Батьківщина”  Миколи Карнауха і 
містили неправдиву інформацію про іншого 
опозиційного кандидата, “ударівця” Тараса 
Кутового. Микола Карнаух категорично від-
кинув свою причетність до  листівок, назвав-
ши їх спробою розколоти опозицію. Кутовий 
так само заявив, що справжнім замовником 
провокації є, на його думку, влада, яка заці-
кавлена у дезорієнтації виборців.

По-своєму намагався дезорієнтувати 
електорат і технічний, на розсуд багатьох, 
кандидат у народні депутати по 24-му мажо-
ритарному округу Дніпропетровська Сергій 
Суханов. Оскільки “УДАР” свого кандидата 
з виборів зняв, Суханов вирішив скориста-
тись з чужих напрацювань. Усю друковану та 
іншу рекламну продукцію Суханова почали 
оформлювати в “ударному” стилі. Були ско-
пійовані також гасла та символіка “УДАРу”. 
Схожу тактику використав у своїй агітації і 
провладний кандидат по округу № 211 в сто-
личному Голосіївському районі Ігор Лисов. 
Зважаючи на популярність серед виборців 
опозиції, яка висунула об’єднаних кандида-
тів, він, вочевидь, вирішив “притулитись”. 
“Регіонал” також назвався “об’єднаним кан- 
дидатом” (уточнивши, правда, що він “об’єд-



27

наний від району”), що й використав у своїй 
кампанії та в численній друкованій реклам-
ній продукції.

Технологією дифамації стали неправди-
ві повідомлення про зняття того чи іншого 
кандидата-мажоритарника з перегонів. Скажі-
мо, у 212-му окрузі в Києві поширили листів-
ку про те, що “УДАР” буцімто знімає з виборів 
свого кандидата Кирила Куликова, якого ні-
бито звинуватили у співпраці з партією влади. 
Від імені Віталія Кличка виборців закликали 
проголосувати за іншого — чесного та опози-
ційного, ім’я якого, втім, не називалось.

Те саме використали і в Броварах. Своє-
рідною прелюдією стало поширення через 
поштові скриньки фальшивого номера з ви-
хідними відомостями реального видання  
опозиційної газети “Київщина — мала Бать-
ківщина”, де містились так само неправдиві 
результати соціологічного дослідження, а 
також критичні матеріали про опозиціонерів 
[11]. А перед самими виборами через спецви-
пуск вже офіційної комунальної газети “Нове 
життя” опублікували сфальшовану постано-
ву ЦВК за № 1887 від 26.10.2012 р. про ніби-
то зняття з реєстрації “ударівця” Павла Різа-
ненка — основного суперника провладного 
кандидата, а заразом й особистого масажиста 
чинного прем’єр-міністра  Миколи Азарова 
Миколи Федоренка.

Поширювали фальшиву видавничу про-
дукцію і в інших регіонах. Як повідомили Ра-
діо “Свобода” активісти громадського руху 
“Відсіч”, у Тлумачі, Галичі, Тисмениці та ін-
ших населених пунктах, що входили до 84-
го виборчого округу на Прикарпатті,  хтось 
розповсюдив листівки, схожі на друки  руху 
в рамках акції “Помста за розкол країни”, у 
яких містилась неправдива інформація про 
одного з кандидатів. 

Інколи фальшивки на Прикарпатті вико-
ристовували і для прямих провокацій. Подіб-
не зафіксували на 88-му виборчому окрузі у 
Коломиї. Там до приміщення Комітету за-
хисту української мови, який очолював опо-
зиційний кандидат Олесь Доній, увійшов не-
відомий і кинув на підлогу пачку листівок, 
спрямованих проти провладного кандидата 

Богдана Гдичинського. Одразу ж до кімна-
ти вбігло з півдесятка міліціонерів на чолі з 
начальником райвідділу МВС і звинуватили 
присутніх у незаконній агітації. Таким чи-
ном, на думку працівників виборчого штабу 
опозиціонерів, влада намагалась перешкоди-
ти їхній роботі, а також заблокувати розпо-
всюдження легальної друкованої продукції, 
що зберігалась у приміщенні. На півночі пе-
регонів із заявою про підробку газети “Моя 
батьківщина — Сумщина” до прокуратури 
звернулись Сумська організація ВО “Бать-
ківщина” та кандидат у народні депутати по 
158-му округу Олександр Волков, проти яко-
го і була спрямована фальшивка. Зловмис-
ників, попри розслідування, як і в багатьох 
інших випадках,  не встановили.

Певним винятком у цьому сенсі є історія  
підкидних листівок у селищі Пантанівка Кі-
ровоградської області, яка сталася, правда, 
вже після виборів. Тут невідомий поширив 
друки із зверненням до тих, хто проголосував 
за ВО “Свобода”: “Відтепер живіть і думайте 
над тим, що до вас кожної миті можуть при-
йти месники в образі онуків і правнуків ко-
лишніх воїнів радянської армії і партизанів… 
А тому ми починаємо робити з вами те ж са- 
ме — вішати, різати, топити і палити ваші 
оселі! Разом з вашими дітьми! І будемо це 
робити теж вночі, щоб вам не спалося кож-
ної ночі! Очікуйте!” У листівці наголошува-
лось, що відомо, де мешкають прихильники  
ВО “Свобода”, а кількох з них було названо. 
Як встановили правоохоронці, автором  лис-
тівки був місцевий пенсіонер, який, погрожу-
ючи, керувався особистими мотивами.

Втім, у протистоянні влади й опозиції не 
все було однозначним і чорно-білим. Додава-
ла певної гостроти політичному суперництву 
і внутрішня конкуренція поміж опозиційних 
сил. Попри усі запевнення про консолідацію, 
повністю уникнути взаємопоборювання під 
час перегонів їм все-таки не вдалося. Це по-
значилось у тому числі й на характерові дру-
кованої продукції. Партія “УДАР” упродовж 
виборної кампанії зробила принаймні дві 
офіційні заяви про використання “Батьків-
щиною” і “Свободою” проти “ударівців” чор-



28

нопіарних технологій. Йшлося в них, правда, 
про легальну друковану продукцію, зокрема, 
про періодичні видання, які поширювались у 
регіонах.

Проте повернемось до фальшувань. По-
трібно сказати, що інформаційний обман — не-
безпечна і двогостра зброя. Викриття фальши-
вок може стати інформаційним бумерангом, 
здатним вразити так само авторів обману. 
Показовим у цьому є створення піарниками 
Партії регіонів агітлінійки  “Від стабільнос- 
ті — до добробуту” для пропаганди покращен-
ня життя громадян України за нової влади. У 
численних виданнях, на плакатах, буклетах, 
листівках, біл-бордах були зображені щасли-
ві люди різних поколінь, які випромінювали 
радість і задоволення життям. Проте до укра-
їнців вони мали досить віддалений стосунок. 
У прямому сенсі. Як з’ясувалось, фото щас-
ливців придбали в американської компанії 
“Shutterstock” й зображені на них також були, 
звісно, американці. Обійшлося таке  “покра-
щення” для Партії регіонів по 100 доларів за 
світлину. На ті самі граблі наступили вже на-
весні 2013 р. й піарники Київської міської дер-
жавної адміністрації. Рапортуючи про досяг-
нення влади у боротьбі зі снігом в українській 
столиці, вони це проілюстрували  фотографією 
звитяжних дій комунальних служб… Москви. 
Після того як фальшування викрили, світли-
ну з потужною технікою на засніжених вули-
цях терміново замінили іншою — з київським 
тракторцем. Ефекту зрештою досягли. Проте, 
як гадається, протилежного задуманому.

Видавнича продукція — складник і дієвий 
інструмент агітаційно-пропагандистської, 
політичної роботи. Розуміючи інформаційну 
й комунікаційну важливість та впливовість  
друків, їх часто використовують також для 
маніпулювання громадською думкою, ство-
рення потрібних для маніпулятора інформа-
ційних приводів. 

В умовах тоталітаризовано-авторитарних 
режимів “управління інформацією” є склад-
ником державної  інформаційної політики, 
спрямованої на збереження влади та бороть-
бу з противниками режиму. 

Маніпулятивною практикою, зокрема під 
час політичних перегонів, стало створення 

фальшивих чи так званих підкидних видань. 
В арсеналі підробок є фактично вся друкова-
на видавнича продукція, найуживаніші ж — 
періодичні друковані видання та листівки.

Завданням фальшивок є поширення не-
правдивої інформації з метою досягнення 
тих чи інших, насамперед політичних, цілей. 
Серед таких — дифамація та дискредитація 
політичних суперників, соціалізація й мобі-
лізація споживачів контенту, нав’язування їм 
певної лінії поведінки, спонукання  до тих чи 
інших політичних дій, часто дезорієнтування 
і дезінформація виборців.

література

  1. Бондар Ю. Книги і вибори // Вісник книжкової 
палати. — 2012. — № 2. — С. 40—44.

  2. Бондар Ю. Перша інформаційна… Інформація 
та інформаційна політика на Стародавньому Сході. — 
К.: ВПК “Експрес-Поліграф”, 2012. — 80 с.

  3. Бондар Ю. Свобода слова: вибір-2004. — К.: 
МАУП. — 122 с. 

  4. Бондар Ю. Свобода слова: книга і політика. — 
К., 2011 — 112 с.

  5. Корниров В. История манипулирования в иллю-
страциях. “Журналистика” от Савика Шустера // Еже-
недельник 2000. — 2011. — № 23 (561). — 10—16 июн.

  6. Кузьо Т. Як Лебедь з Піховшеком Союз розва-
лили. На гроші американської розвідки // Українська 
правда. — 2011. — 10 серп. — [Електронний ресурс]. — 
Режим доступу: http: //www.istpravda.com.ua/articles

  7. Кук А. Канва агентурной разведки. — М.: Изд. 
Шт. РККА, 1921.

  8. Об’єднана опозиція виявила фальшиву газету 
“Батьківщини” у Бердичеві // Тиждень-ua. — 2012. — 
28 вер.

 9. Потурай О. Фальшиві “Сільські вісті” друкува-
лись у державній друкарні в Луцьку // День. — 1999. —  
23 жовт.

10. Тихомиров Л. Демократия либеральная и соци-
альная. — М., 1986.

11. У Броварах поширили фальшивий номер опози-
ційної газети “Київщина — мала Батьківщина” // Теле-
критика. — 2012. — 27 бер.

12. У Горлівці випустили фальшиву газету з публіка-
ціями проти мера // Телекритика. — 2011. — 25 жовт.

13. У Києві роздають фальшиве “Дзеркало тижня” 
із “чорнухою” на Мостову і Гриценка // Телекрити-
ка. — 2011. — 26 черв.

14. Фальшива реклама Януковича з’явилася у Кре-
менчуці // УНІАН. — 2010. — 4 лют.

15. Шустер рассказал, как выпускал фальшивую 
газету // Обозреватель. — 2012. — 23 нояб.



29

Розглянуто проблематику використання інформаційних ресурсів та 
технологій у політичній роботі та протиборстві. Проаналізовано прак-
тику політичних сил та окремих політиків використання видавничої про-
дукції, зокрема так званих дифамаційних видань, з метою маніпуляційного 
впливу на виборців під час парламентських перегонів в Україні 2012 р.

Рассмотрена проблематика использования информационных ресурсов 
и технологий в политической работе и противоборстве. Проанализиро-
вана практика политических сил и отдельных политиков использования 
издательской продукции, в частности так называемых диффамационных 
изданий, с целью манипуляционного воздействия на избирателей во время 
парламентских выборов в Украине 2012 г.

We consider the problems of the use of information resources and technologies 
for work and political confrontation. Analyzed the practice of political parties 
and individual politicians use publishing products, in particular the so-called 
defamatory publications to manipulative influence on voters in the parliamentary 
elections in Ukraine in 2012. 

Надійшла 19 серпня 2013 р.


