ОБІЗНАНІСТЬ ІЗ ПИТАНЬ ВИКОРИСТАННЯ ЗУБНОЇ НИТКИ СЕРЕД СТУДЕНТІВ-СТОМАТОЛОГІВ І ЛІКАРІВ-ІНТЕРНІВ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2663-0672-2023-5-15Ключові слова:
здоров’я, зубна нитка, студенти, інтерни, гігієна ротової порожнини, якість життя.Анотація
Анотація. Постановка проблеми. Сьогодні стоматологічна допомога є одним із найбільш затребуваних видів медичної допомоги населенню. Прихильність до профілактики карієсу зубів та захворювань тканин пародонту відіграє важливу роль у формуванні звичок здорового способу життя, що запобігають стоматологічним захворюванням. Цьому можна запобігти за допомогою ефективних заходів контролю зубного нальоту, які вимагають щоденних заходів гігієни порожнини рота. Стоматологи повинні бути достатньо компетентними, щоб сприяти гарному здоров’ю порожнини рота, навчаючи пацієнтів щоденним заходам гігієни порожнини рота. У зв’язку з цим дослідження було розроблено для оцінки знань та практичного ставлення щодо використання та призначення зубної нитки серед студентів-стоматологів старших курсів та лікарів-інтернів. На додаток до чищення зубів і ополіскувачів ротової порожнини Американська асоціація стоматологів (ADA) рекомендує використовувати зубну нитку як одну з трьох основних гігієнічних процедур. Сприяння гарному здоров’ю ротової порожнини шляхом навчання пацієнтів, щоденні практичні заходи гігієни ротової порожнини є життєво важливими для досягнення оптимальної ефективності та запобігання стоматологічним захворюванням. Майбутні стоматологи повинні мати достатні знання щодо його використання, правильного призначення, а також демонстрації пацієнту. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Стоматологічний персонал є джерелом інформації про здоров’я ротової порожнини для населення та медичних працівників первинного рівня медико-санітарної допомоги. Такий підхід надзвичайно важливий у формуванні здорових сімейних звичок в антенатальному та грудному віці дитини з метою профілактики карієсу зубів та саногенної поведінки на все життя, дозволяє мінімізувати чи виключити поведінкові фактори ризику. Мета дослідження – проаналізувати обізнаність студентів-стоматологів старших курсів та лікарів-інтернів з питань ставлення, використання та призначення зубної нитки для профілактики стоматологічних захворювань. Матеріали та методи дослідження. В рамках дослідження було розроблено та підготовлено анкету для оцінки обізнаності з питань використання зубної нитки для профілактики стоматологічних захворювань. Анкету було розповсюджено серед студентів-стоматологів старших курсів та лікарів-інтернів стоматологів за допомогою онлайн-форми Google. Кожен учасник цього дослідження підписав електронну форму інформованої згоди. Тривалість дослідження – з січня по квітень 2023 року. Інструмент опитування, анкета, складалася з 16 запитань, з кількома варіантами відповідей для оцінки знань, пов’язаних зі знаннями, ставленням і практикою щодо використання зубної нитки для профілактики стоматологічних захворювань, рекомендаціями щодо догляду за зубами, використанням фторвмісних зубних паст та ін. Надійність та валідність запитань анкети були перевірені шляхом попереднього тестування експертами групи, які не брали участь в анкетуванні. Онлайн-форму Google було надіслано студентам старших курсів та лікарям-інтернам, з яких 154 відповіли заповненою формою. Відповіді були занесені до таблиці Exсell. Результати, зведені в таблицю Microsoft Excel/електронну таблицю google, експортовано до ліцензованого програмного забезпечення для операційної системи Windows та стандартного програмного пакету Statsoft. Inc STATISTICA 6.0 2300 East 14th Street Tulsa, ОК 74104 США. Проведено статистичний аналіз за допомогою описової статистики. Результати дослідження та їх обговорення. Результати, отримані в цьому дослідженні, вказують на необхідність мотивації студентів та інтернів до самостійної гігієни порожнини рота, а також навчання пацієнтів щодо цього. Незважаючи на те, що багато учасників користуються зубною ниткою, було помічено, що навчання та рекомендації пацієнтам щодо неї були порівняно низькими. Це підкреслює необхідність покращити обізнаність і використання допоміжних засобів серед стоматологів-інтернів для забезпечення належної практики самообслуговування порожнини рота для пацієнта. Навчання пацієнтів шляхом практичної демонстрації використання зубної нитки має бути обов’язковим для інтернів-стоматологів, щоб вони могли підвищити рівень впевненості в демонстрації цього пацієнтам. Лише 37 (25%) респондентів «завжди» продемонстрували техніку використання зубної нитки пацієнтам у нашому дослідженні, що можна пояснити відсутністю демонстрації процедури очищення зубної нитки їхніми викладачами в стоматологічних вузах. Максимальна кількість інтернів-стоматологів, які використовують зубну нитку як засіб для очищення міжзубних проміжків, могла спонукати їх призначити її. Було виявлено, що понад 96% інтернів-стоматологів рекомендували своїм пацієнтам зубну нитку. Просто призначити зубну нитку недостатньо; також важливо продемонструвати правильну техніку використання зубної нитки, оскільки неправильне використання зубної нитки може призвести до поранення тканин пародонту. Висновки та перспективи подальших досліджень. Дослідження показало, що багато учасників користувалися зубною ниткою, однак рівень навчання та рекомендацій пацієнтам щодо цього був порівняно низьким. Це підкреслює необхідність підвищення обізнаності та використання міжзубних допоміжних засобів серед студентів старших курсів та лікарів-інтернів, щоб забезпечити хороші практики навики для пацієнтів, які відповідають вимогам доказової медицини. Отримані в процесі дослідження результати показують, що праця медичних працівників стоматологічного профілю супроводжується широким спектром методів та засобів профілактики стоматологічних захворювань, які впливають на стан здоров’я та потребують подальшого вивчення для розробки ефективних заходів профілактики.
Посилання
Ліквідація карієсу зубів у дітей : Практичний посібник ВООЗ . Женева : Всесвітня організація охорони здоров’я. 2021. Ліцензія: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. URL: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/330643/9789240017023-rus.pdf?sequence=14&isAllowed=y
Труфанова В.П. Проблеми раннього дитячого карієсу в іноземній літературі. Вісник проблеми біології і медицини.
; 2(136): 34–8. URL: http://repository.pdmu.edu.ua/bitstream/123456789/509/1/Trufanova_Problems.pdf
Лайош НВ . Аналіз стоматологічного статусу підлітків Закарпатської області. Art of Medicine. 2022; 3 (23): 77–81.
DOI: 10.21802/artm.2022.3.23.77
Янчук А.О., Скиба В.Я., Катеринчук І.П. Епідеміологічні дослідження та моніторинг стоматологічної захворюваності у дітей України. Світ медицини та біології. 2019;2(68):154–8. DOI: 10.26724/2079-8334-2019-2-68-154-158.
Мандзюк Т.Б. Формування навичок гігієни ротової порожнини у дітей середнього шкільного віку. Клінічна стоматологія. 2016. 2:39-42.
Kaськова Л.Ф., Садовські М.О. Фактори ризику виникнення карієсу тимчасових зубів у дітей. Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. 2022. 22(3-4), 117–120. URL: https://doi.
org/10.31718/2077-1096.22.3.4.117
Якубова І.І., Кузьміна В.А. Ранній дитячий карієс. Стан проблеми в Україні. Карієс раннього віку. Стан проблеми
в У країні. Сучасна стоматологія. 2017; 1(2):48–55.
Мельник В.С, Горзов Л.Ф, Дуганчик Я.І. Структурний аналіз стоматологічної захворюваності дітей шкільного віку
м. Ужгорода. INTER Medical Journal. 2017; II(10):52–56. URL: https://dspace. uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/16664.
Черепюк О.М., Стадник У.О. Гігієна порожнини рота та рівень санітарно-гігієнічних знань і умінь у дітей дошкільного віку та їх батьків м. Івано-Франківськ. Вісник проблеми біології і медицини. 2015;1(3):385–8. URL: http://nbuv.gov.
ua/UJRN/Vpbm_2015_3%281%29__89
Каськова Л.Ф., Мандзюк Т.Б., Уласевич Л.П., Андріянова О.Ю., Янко Н.В. Порівняльна характеристика показників карієсу у дітей різного шкільного віку. Буковинський медичний вісник. 2019;23(2):10–5. DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXIII.2.90.2019.27.
Razmpoosh E, Abdollahi S, Salehi Abargouei A. The Relationship of Nutrition Components and Life Style to Dental Caries.
A Review Article. JNFS. 2018 Aug; 3(3):167–74.
Клітинська О.В., Стішковський А.В., Гасюк Н.В. Оцінка стоматологічного статусу дітей 6–7 років, які постійно
проживають в умовах біогеохімічного дефіциту фтору та йоду. Україна. Здоров’я нації. 2019; 3(56): 43–50.
Годованець О.І., Котельбан А.В. Показники захворюваності карієсом постійних зубів у дітей 12 та 15 років.
Вісник стоматології. 2020; 2(111): 80–84. DOI: https://doi.org/10.35220/2078-8916-2020-36-2-80-841.
Рогач І.М., Погоріляк Р.Ю. До питання стоматологічного здоров’я дитячого населення. Проблеми клінічної
педіатрії. 2022; 2(1):31-4.
Данильців Л.О., Рожко М.М. Стоматологічний статус 15-річних школярів Івано-Франківської області. Клінічна
стоматологія. 2021; 4:39–43.
Kaskova LF, Mandziuk ТB, Ulasevych LP, Korovina LD. Correlation relations of caries and socio-hygienic factors. Проблеми екології та медицини. 2019; 23(3-4): 9–12. DOI: https://doi.org/10.31718/mep.2019.23.3-4.03.
Каськова Л.Ф. Профілактика стоматологічних захворювань. Полтава: 2018. 403 с.
Авдєєв О.В., Бойків А.Б., Древніцька Р.О. Сучасні напрямки лікування та профілактики карієсу зубів. Вісник наукових досліджень. 2019; 4: 26–32. DOI: https://doi.org/10.11603/2415-8798.2018.4.9786.
Москаленко В.Ф. Біостатистика : підручник. Київ : Книга плюс; 2009. 284 с.