ВПЛИВ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ НА РЕНТАБЕЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ ВОДНОГО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • С. В. Ільченко Державна установа «Інститут ринку і економіко-екологічних досліджень Національної академії наук України»
  • В. Ф. Грищенко Державна установа «Інститут ринку і економіко-екологічних досліджень Національної академії наук України»
  • І. В. Грищенко Державна установа «Інститут ринку і економіко-екологічних досліджень Національної академії наук України»

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/69-2

Ключові слова:

конкурентоспроможність, морський транспорт, внутрішній водний транспорт, рентабельність, персонал, модель, післявоєнне відновлення

Анотація

У часи післявоєнного відновлення, економічні успіхи України в значній мірі будуть залежить від використання нею водного транспорту, який сприятиме інтенсифікації її торгівлі з рештою світу. Особливо важливою для розвитку водного транспорту України є роль людського капіталу. Нестача висококваліфікованих моряків торгового флоту може створити певні виклики на шляху підвищення конкурентоспроможності водного транспорту України у період післявоєнного відновлення. Мета роботи полягає у виявленні залежності рентабельності діяльності підприємств водного транспорту України від середньооблікової кількості штатних працівників, які працюють на українські судноплавні компанії, повністю забезпечують потребу у людських ресурсах для перевезення вантажів водними шляхами та ходять під прапором України. Для вирішення поставлених завдань використовувалися такі методи: системно-структурний, абстрактно-логічний аналіз і групування – при дослідженні структури особового складу моряків-громадян України; економіко-математичного моделювання – при побудові залежності рентабельності діяльності підприємств водного транспорту України від середньооблікової кількості штатних працівників; розрахунково-аналітичний – при аналізі динаміки середньомісячної заробітної, руху персоналу на підприємствах водного транспорту та при проведенні перевірки якості побудованої нами математичної моделі. Досліджено структуру особового складу моряків-громадян України та динаміку середньооблікової кількісті штатних працівників, зайнятих на підприємствах водного транспорту України. Проведено аналіз динаміки середньомісячної заробітної плати штатних працівників, зайнятих на підприємствах водного транспорту України та рух персоналу на підприємствах водного транспорту України. Побудовано залежність рентабельності діяльності підприємств водного транспорту України від середньооблікової кількості штатних працівників, зайнятих на них в Україні. Вказана залежність була записана математично та представлена графічно. Нами було досліджено щільність зв’язку між рентабельністю діяльності підприємств водного транспорту України і середньообліковою кількістю штатних працівників, зайнятих на них. Для перевірки якості побудованої моделі нами було розраховано ключові показники та проведено ряд спеціальних тестів. З метою підвищення конкурентного потенціалу водного транспорту України в статті розроблено рекомендації щодо збільшення кількості моряків, які працюють на українські судноплавні компанії, повністю забезпечують потребу у людських ресурсах для перевезення вантажів водними шляхами та ходять під прапором України.

Посилання

Lee J. W., Lee H. Human capital in the long run. Journal of Development Economics. 2016. №122. Р. 147–169. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2016.05.006

Collings D. G., McMackin J., Nyberg A. J., Wrigh, P. M. Strategic Human Resource Management and COVID‐19: Emerging Challenges and Research Opportunities. Journal of Management Studies. 2021. №58(5), Р. 1378–1382. DOI: https://doi.org/10.1111%2Fjoms.12695

Gerhart B., Feng J. (2021). The Resource-Based View of the Firm, Human Resources, and Human Capital: Progress and Prospects. Journal of Management. 2021. №47(7). Р. 1796–1819. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206320978799

Galama T., van Kippersluis H. Human Capital Formation: The Importance of Endogenous Longevity (№ 22-026/V). Tinbergen Institute, 2022. URL: http://humcap.uchicago.edu/RePEc/hka/wpaper/Galama_vanKippersluis_2022_human-capital-formation-endogenous-longevity.pdf

Cascio Wayne F., Boudreau John W., Fink Alexis A. Investing in People: Financial Impact of Human Resource Initiatives. Third Edition, SHRM, 2019. 449 p. URL: https://public.ebookcentral.proquest.com/choice/PublicFullRecord.aspx?p=5787778

Morris S., Snell S. How employees can better solve customer problems: A use value approach to human and social capital. Handbook of research on strategic human capital resources. Edward Elgar Publishing, 2019. Р. 199–214. DOI: https://doi.org/10.4337/9781788116695.00023

Angrist N., Djankov S., Goldberg P., Patrinos H. The loss of human capital in Ukraine. Global economic consequences of the war in Ukraine: Sanctions, supply chains and sustainability / Garicano Luis, Rohner Dominic, Weder di Mauro Beatrice. London: CEPR Press, 2022. Р. 169–174. URL: https://cepr.org/system/files/publication-files/172987-global_economic_consequences_of_the_war_in_ukraine_sanctions_supply_chains_and_sustainability.pdf

Hannaford E., Maes P., Van Hassel E. Autonomous ships and the collision avoidance regulations: a licensed deck officer survey. WMU Journal of Maritime Affairs. 2022. №21(2), Р. 233–266. DOI: https://doi.org/10.1007/s13437-022-00269-z

Caesar L. D., Cahoon S., Fei J. Exploring the range of retention issues for seafarers in global shipping: opportunities for further research. WMU Journal of Maritime Affairs. 2015. №14. Р. 141–157. DOI: https://doi.org/10.1007/s13437-015-0078-0

Ioannis G. Koliousis, Stratos Papadimitriou, Elena Riza, Peter J. Stavroulakis, Vangelis Tsioumas. Strategic correlations for maritime clusters. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2019. Vol. 120. P. 43–57. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.12.012

Colling A., Hekkenberg R., van Hassel E. B. H. J., Vidić M., Bačkalov I. (2022). A comparison of the application potential of waterborne platooning for the Danube and the Rhine corridors. European Transport Research Review. 2022. 14(1), P. 1–17. DOI: https://doi.org/10.1186/s12544-022-00526-5

Shiqi Fan, Eduardo Blanco-Davis, Stephen Fairclough, Jinfen Zhang, Xinping Yan, Jin Wang, Zaili Yang. Incorporation of seafarer psychological factors into maritime safety assessment. Ocean & Coastal Management, 2023. Vol. 237. 106515. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2023.106515

Shiqi Fan, Zaili Yang. Towards objective human performance measurement for maritime safety: A new psychophysiological data-driven machine learning method. Reliability Engineering & System Safety. 2023. Vol. 233. 109103. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ress.2023.109103

Sampson H. International seafarers and transnationalism in the twenty-first century. Manchester University Press, 2013. URL: https://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/49022

Thomas M., Sampson H., & Zhao M. Finding a balance: companies, seafarers and family life. Maritime Policy & Management, 2023. 30(1), P. 59–76. DOI: https://doi.org/10.1080/0308883032000051630

J.M. Silos, F. Piniella, J. Monedero, J. Walliser. Trends in the global market for crews: A case study. Marine Policy. 2012. Vol. 36, Issue 4. P. 845–858. DOI: https://doi.org/10.1016/j.marpol.2011.12.004

Leggate H. The future shortage of seafarers: will it become a reality? Maritime Policy & Management, 2004. 31(1). P. 3–13. DOI: https://doi.org/10.1080/03088830310001642049

Mitroussi K. Employment of seafarers in the EU context: Challenges and opportunities. Marine Policy, 2008. 32(6). P. 1043–1049. DOI: https://doi.org/10.1016/j.marpol.2008.03.006

Galić S., Lušić Z., Pušić D. Seafarers market. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 2012. 1(3). URL: http://www.ijtase.net/index.php/ijtase/article/view/293/330

UNCTADSTAT Maritime Profile: Ukraine. / United Nations Conference on Trade and Development, 2021. URL: https://unctadstat.unctad.org/countryprofile/maritimeprofile/en-gb/804/index.html

Транспорт України 2020: Статистичний збірник. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/10/zb_Transpot.pdf.

Maritime Security and Safety in the Black Sea and Sea of Azov. International Maritime Organization, 2022. URL: https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Pages/MaritimeSecurityandSafetyintheBlackSeaandSeaofAzov.aspx

Supply chain issues will be compounded by lack of Ukrainian and Russian seafarers, says global body representing international shipping. International Chamber of Shipping, 2022. URL: https://www.ics-shipping.org/press-release/supply-chain-issues-will-be-compounded-by-lack-of-ukrainian-and-russian-seafarers-says-global-body-representing-international-shipping/

Seafarer Workforce Report. / Baltic and International Maritime Council, 2022. URL: https://www.bimco.org/News/Priority-news/20210728---BIMCO-ICS-Seafarer-Workforce-Report

Lee, J. W., & Lee, H. (2016). Human capital in the long run. Journal of Development Economics, № 122, р. 147–169. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2016.05.006

Collings, D. G., McMackin, J., Nyberg, A. J., & Wright, P. M. (2021). Strategic Human Resource Management and COVID‐19: Emerging Challenges and Research Opportunities. Journal of Management Studies, № 58(5), р. 1378–1382. DOI: https://doi.org/10.1111%2Fjoms.12695

Gerhart, B., & Feng, J. (2021). The Resource-Based View of the Firm, Human Resources, and Human Capital: Progress and Prospects. Journal of Management, № 47(7), р. 1796–1819. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206320978799

Galama, T., & van Kippersluis, H. (2022). Human Capital Formation: The Importance of Endogenous Longevity (№ 22-026/V). Tinbergen Institute. Available at: http://humcap.uchicago.edu/RePEc/hka/wpaper/Galama_vanKippersluis_2022_human-capital-formation-endogenous-longevity.pdf

Cascio, Wayne F. and Boudreau, John W. and Fink, Alexis A., (2019), Investing in People: Financial Impact of Human Resource Initiatives Third Edition. Third Edition, SHRM. 449 p. Available at: https://public.ebookcentral.proquest.com/choice/PublicFullRecord.aspx?p=5787778

Morris, S., & Snell, S. (2019). How employees can better solve customer problems: A use value approach to human and social capital. In Handbook of research on strategic human capital resources. Edward Elgar Publishing. Р. 199–214. DOI: https://doi.org/10.4337/9781788116695.00023

Angrist, N., Djankov, S., Goldberg, P., & Patrinos, H. (2022). The loss of human capital in Ukraine. In: Garicano, Luis; Rohner, Dominic; Weder di Mauro, Beatrice. Global economic consequences of the war in Ukraine: Sanctions, supply chains and sustainability. London : CEPR Press, р. 169–174. Available at: https://cepr.org/system/files/publication-files/172987-global_economic_consequences_of_the_war_in_ukraine_sanctions_supply_chains_and_sustainability.pdf

Hannaford, E., Maes, P., & Van Hassel, E. (2022). Autonomous ships and the collision avoidance regulations: a licensed deck officer survey. WMU Journal of Maritime Affairs, № 21(2), р. 233–266. DOI: https://doi.org/10.1007/s13437-022-00269-z

Caesar, L. D., Cahoon, S., & Fei, J. (2015). Exploring the range of retention issues for seafarers in global shipping: opportunities for further research. WMU Journal of Maritime Affairs, № 14, р. 141–157. DOI: https://doi.org/10.1007/s13437-015-0078-0

Ioannis G. Koliousis, Stratos Papadimitriou, Elena Riza, Peter J. Stavroulakis, Vangelis Tsioumas. (2019). Strategic correlations for maritime clusters. Transportation Research Part A: Policy and Practice. Vol. 120, р. 43–57. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.12.012

Colling, A., Hekkenberg, R., van Hassel, E. B. H. J., Vidić, M., & Bačkalov, I. (2022). A comparison of the application potential of waterborne platooning for the Danube and the Rhine corridors. European Transport Research Review, № 14(1), р. 1–17. DOI: https://doi.org/10.1186/s12544-022-00526-5

Shiqi Fan, Eduardo Blanco-Davis, Stephen Fairclough, Jinfen Zhang, Xinping Yan, Jin Wang & Zaili Yang (2023) Incorporation of seafarer psychological factors into maritime safety assessment. Ocean & Coastal Management, Vol. 237. 106515. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2023.106515

Shiqi Fan & Zaili Yang (2023). Towards objective human performance measurement for maritime safety: A new psychophysiological data-driven machine learning method. Reliability Engineering & System Safety. Vol. 233. 109103. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ress.2023.109103

Sampson, H. (2013). International seafarers and transnationalism in the twenty-first century. Manchester University Press. Available at: https://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/49022

Thomas, M., Sampson, H., & Zhao, M. (2003). Finding a balance: companies, seafarers and family life. Maritime Policy & Management, № 30(1), р. 59–76. DOI: https://doi.org/10.1080/0308883032000051630

J.M. Silos, F. Piniella, J. Monedero, & J. Walliser. (2012). Trends in the global market for crews: A case study. Marine Policy. Vol. 36, Issue 4. Р. 845–858. DOI: https://doi.org/10.1016/j.marpol.2011.12.004

Leggate, H. (2004). The future shortage of seafarers: will it become a reality? Maritime Policy & Management, № 31(1), р. 3–13. DOI: https://doi.org/10.1080/03088830310001642049

Mitroussi, K. (2008). Employment of seafarers in the EU context: Challenges and opportunities. Marine Policy, № 32(6), р. 1043–1049. DOI: https://doi.org/10.1016/j.marpol.2008.03.006

Galić, S., Lušić, Z., & Pušić, D. (2012). Seafarers market. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), № 1(3). Available at: http://www.ijtase.net/index.php/ijtase/article/view/293/330

United Nations Conference on Trade and Development (2021). UNCTADSTAT Maritime Profile: Ukraine. Available at: https://unctadstat.unctad.org/countryprofile/maritimeprofile/en-gb/804/index.html

State Statistics Service of Ukraine. (2021). Transport of Ukraine 2020: Statistical publication. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/10/zb_Transpot.pdf

International Maritime Organization (2022). Maritime Security and Safety in the Black Sea and Sea of Azov. Available at: https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Pages/MaritimeSecurityandSafetyintheBlackSeaandSeaofAzov.aspx

International Chamber of Shipping (2022). Supply chain issues will be compounded by lack of Ukrainian and Russian seafarers, says global body representing international shipping. Available at: https://www.ics-shipping.org/press-release/supply-chain-issues-will-be-compounded-by-lack-of-ukrainian-and-russian-seafarers-says-global-body-representing-international-shipping/

Baltic and International Maritime Council (2022). Seafarer Workforce Report. Available at: https://www.bimco.org/News/Priority-news/20210728---BIMCO-ICS-Seafarer-Workforce-Report

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ