АГРЕСІЯ РОСІЇ ПРОТИ УКРАЇНИ ЯК КАТАЛІЗАТОР ЗМІНИ ПОЛІТИКИ НЕЙТРАЛІТЕТУ ШВЕЦІЇ У ЗБРОЙНИХ КОНФЛІКТАХ ТА ВСТУПУ КРАЇНИ ДО НАТО

Автор(и)

  • Малгожата Скуржевська-Амберг

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2022-5(23)-9-22

Ключові слова:

Швеція, Україна, НАТО, політика нейтралітету, політика безпе- ки, позаблоковість, росія.

Анотація

Політика нейтралітету успішно слугувала Швеції упродовж більше двох століть. Ця політика була прагматичною, з відомим ступенем гнучкості і її значимість загалом не ставилася під сумнів ні політиками, ні громадянами. Після Другої світо- вої війни були зроблені поступки щодо дотримання нейтралітету, щоб утримувати державу поза конфліктом, Швеція офіційно продовжувала дотримуватися доктрини «неприєднання в мирний час з метою нейтралітету під час війни». У той же час, Швеція розвивала, уникаючи публічного розголосу, широкий спектр безпекової та військової співпраці з Північноатлантичним альянсом та його державами-членами, включаючи обмін технологіями та розвідданими. Кардинальна зміна на сьогодні ситуації з безпекою в Європі чітко довела, що політики неприєднання більше недостатньо і що потужної національної оборони також недостатньо. Співпраця у сфері безпеки з країнами Північної Європи та чле- нами НАТО не дає достатніх гарантій безпеки країни. Тільки повноправне членство в НАТО містить такі гарантії. Російська агресія проти України стала суттєвим каталі- затором радикальної та напрочуд швидкої зміни безпекової політики Швеції, про- демонструвавши принципово прагматичний підхід до політики нейтралітету. Лише через кілька тижнів після вторгнення переважна більшість парламентських партій підтримали рішення уряду подати заявку на членство в НАТО. Метою цієї статті є коротко описати історичні та геополітичні передумови, розвиток та обґрунтування тривалої історії політики нейтралітету Швеції, а також пред- ставити причини, які безпосередньо вплинули на зміну цієї політики та наслідки. вступу Швеції в НАТО для політики безпеки країни.

Посилання

Agrell, W. (1991), Den stora lögnen : ett säkerhetspolitiskt dubbelspel i alltför många akter, Ordfont.

Bildt, C., (2022) Are Sweden and Finland moving to apply for NATO membership, The Washington Post, 16 March, https://www. washingtonpost.com/ opinions/2022/03/16/ are-sweden-finland-moving-apply-nato- membership/ (08.10.2022).

Domagalski, J. (2019), Współpraca regionalna w polityce bezpieczeństwa Szwecji, Wydawnictwo Adam Marszałek

Engelbrekt, K. (2011), From Neutrality to Solidarity: Swedish Security Policy after EU Accession, unpublished paper, https://www. researchgate.net/publica tion/256041749_ From_Neutrality_to_Solidarity_Swedish_Security_ Policy_after_EU_Accession (15.09.2022)

Engelbrekt, K. (2002), Security Policy Reorientation in Peripheral Europe: A Comparative Perspectivist Approach, Aldershot: Ashgate

Ett användbart försvar. Regeringens proposition 2008/09:140, https://data.riksdagen. se/fil/6557E5D5-E368-4236-9422-B946CC3A1491 (22.09.2022)

Holmström, M. (2011), Den dolda alliansen: Sveriges hemliga NATO-förbindelser. Forskningsprogrammet Försvaret och det kalla kriget (FOKK): 28, Atlantis.

Munch-Petersen, T. (1996), The Policy of 1812: Swedish foreign policy from the Congress of Vienna to the outbreak of the Crimean War, Northern Studies, Vol. 31, p. 37-58.

Österdahl, I. (2022), Sveriges ansökan om Natomedlemskap, Svensk Jurist-tidning (preprint, 1 September), https://svjt.se/content/ sveriges-ansokan-om-natomedlemskap (08.10.2022).

Partnership for Peace: Framework Document Issued by the Heads of State and Government participating in the Meeting of the North Atlantic Council, 11 January 1994, https://www.nato.int/cps/en/natohq/ official_ texts_24469.htm (21.08.2022).

Regeringens deklaration vid 2022 års utrikespolitiska debatt i riksdagen freda-gen den 10 juni 2022, https://www.regeringen.se/49ce43/ globalassets/regerin gen/bilder/utrikesdepartementet/ utrikesministern/utrikesdeklarationen- juni-2022.pdf (10.10.2022).

Report Deterioration of the security environment – implications for Sweden, https:// www.government.se/49d7dd/contentassets/ 05ffb51ba6404a459d7ee45c98e87a83/deterioration- of-the-security-environment---inplications- for-sweden-ds-20228 (22.09.2022).

Report by the Inquiry on Sweden’s International Defence and Security Cooperation, Säkerhet i ny tid (Security in a New Era), https:// data.riksdagen.se/fil/ 1518EBFC-5EAD-42D1- 8EFF- 1797F2B5FDF4 (22.09.2022).

Sveriges medlemskap i NATO, https:// www.regeringen.se/4a8001/contentas sets/ c09db34a30fa40468cbe7663c51b4d58/ promemorian-sveriges-medlemska p-i-natods- 202224 (10.10.2022)

Szczepaniak, B. (2017), Partnerstwo NATO-Szwecja, Świat idei polityki, Vol. XVI, p. 258-275.

Totalförsvar i förnyelse, Prop. 1995/96:12, https://www.riksdagen.se/sv/doku ment-lagar/dokument/proposition/totalforsvar- i-fornyelse_GJ0312/html (10.10.2022)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-02

Як цитувати

Skórzewska-Amberg, M. (2023). АГРЕСІЯ РОСІЇ ПРОТИ УКРАЇНИ ЯК КАТАЛІЗАТОР ЗМІНИ ПОЛІТИКИ НЕЙТРАЛІТЕТУ ШВЕЦІЇ У ЗБРОЙНИХ КОНФЛІКТАХ ТА ВСТУПУ КРАЇНИ ДО НАТО. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління, (5(23), 9-22. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2022-5(23)-9-22

Номер

Розділ

ПРОТИСТОЯННЯ УКРАЇНИ ВІЙСЬКОВІЙ АГРЕСІЇ РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ