КІНЕЦЬ ПРИВАТНОГО ЖИТТЯ ГРОМАДЯН ЄС: ПИЛЬНИЙ ПОГЛЯД НА ЧЕТВЕРТУ ДИРЕКТИВУ ПО БОРОТЬБІ З ВІДМИВАННЯМ ГРОШЕЙ

Автор(и)

  • М. Щурба

Анотація

Прогресивний розвиток європей- ських законодавчих актів у галузі боротьби з відмиванням грошей/протидії фінансуванню тероризму у поєднанні з чітким завданням ліквідації ухилення від сплати подат- ків призвели до надмірного адміністративного контролю кожного громадянина ЄС та все більш серйозного підри- ву основних громадянських прав. Відповідно, Четверта Директива про боротьбу з відмиванням грошей піднімає питання про її ефективність та збереження принципів закону. В цьому контексті дуже важливо те, що Четвер- та Директива про боротьбу з відмиванням грошей вклю- чає відповідність відмивання грошей/фінансування те- роризму та ухилення від сплати податків, що в принципі ставить під сумнів допустимість Директиви через від- сутність гармонізації кримінального права та визначення податкових злочинів, пов’язаних з прямими та непрямими податками. Оскільки між державами-членами немає вза- ємодії у багатьох сферах в аспекті ухилення від сплати податків з точки зору того, що караємо, а що ні, Чет- верта Директива проти боротьби з відмиванням грошей піднімає основні питання захисту даних та європейсько- го законодавства, яке, через відсутність гармонізації, дає змогу проводити європейські розслідування без наявності злочину у відповідній державі-члені. У той же час треті країни з високим ступенем ризику та несумісні за юрис- дикцією країни в ЄС привели до криміналізації країни, які насамперед вважаються податковими сховищами, але які не представляють реальної загрози безпеці шляхом фінансування тероризму або зняття грошових коштів, отриманих з незаконних джерел. “Панамські докумен- ти” підняли питання та критику існуючих політик щодо офшорних структур. Законодавча реакція була дією нав- мання. Боротьба з тероризмом та запобігання ухиленню від сплати податків використовуються як аргументи в політиці і в засобах масової інформації для створення все більш жорсткого законодавства, яке начебто ство- рює справедливе оподаткування та запобігає терорис- тичним атакам. Інтеграція цих надто відмінних цілей в рамках боротьби з відмиванням грошей в ЄС призвела до вибуху витрат на дотримання в ЄС та в усьому світі без будь-яких емпіричних даних, щоб передбачити фактичну ефективність цього законодавства у запобіганні терорис- тичним атакам. Ні інтенсифікована експертиза клієнтів, ні всесторонній моніторинг та контроль мільйонів фінан- сових операцій звичайних громадян не можуть запобіг- ти новим низькотехнологічним терористичним атакам, оскільки для цих атак потрібні лише мінімальні фінансові ресурси. Передусім Четверта Директива про боротьбу з відмиванням грошей схильна шпигувати за звичайни- ми громадянами з безпрецедентним рівнем без будь-якої початкової підозри. Сьогодні ЄС підтримує постійну не- приборкану та необмежену передачу персональних даних у треті країни по базі системи боротьби з відмиванням грошей, що ставить кожного громадянина під загальну підозру та проводить розслідування відповідно до цієї по- літики без обґрунтованих підозр, які несумісні з правами, описаними в Європейському суді з прав людини і Хартії основних прав. Тому пропозиції щодо внесення поправок до Четвертої Директиви щодо боротьби з відмиванням гро- шей, яка пропонує розширити повноваження підрозділів Фінансової розвідки, повинні містити детальний аналіз прав на недоторканість приватного життя та захист даних, якими користуються громадяни в Європейському суді з прав людини та Хартії основних прав ЄС. Розши- рення повноважень на розслідування ухилення від сплати податків у кінцевому результаті вимагає попереднього узгодження підстав для обвинувачення у злочинах, що ка- раються кримінальним законодавством в рамках ЄС.

Посилання

Baldus M. Freiheitssicherung durch den Rechtsstaat des Grundgesetzes // Vom Rechtsstaat zum Präventionsstaat / Eds S. Huster, K. Rudolph. 1st edn. Suhrkamp, 2008. 115.

Quedenfeld R. Grundlagen der Geldwäschebekämpfung // Bekämpfung der Geldwäsche und Wirtschaftskriminalität: Handbuch / Ed R. Quedenfeld. 4th edn. ESV, 2017. 23 ff.

FATF Members and Observers [Electronic resource] // Financial Action Task Force (FATF). URL: http://www.fatf-gafi.org/about/membersandobservers/ (Accessed 29 November 2017).

International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism & Proliferation. The FATF Recommendations // Financial Action Task Force (FATF). 2012. February. Updated 2016. October.

FATF 40 Recommendations // Financial Action Task Force (FATF). 2003. 20 June.

FATF IX Special Recommendations // Financial Action Task Force (FATF). 2004. October, 22.

Directive (EU) 2015/849 of the European Parliament and of the Council on the Prevention of the Use of the Financial System for the Purposes of Money Laundering or Terrorist Financing, Amending Regulation (EU) № 648/2012 of the European Parliament and of the Council, and Repealing Directive 2005/60/EC of the European Parliament and of the Council and Commission Directive 2006/70/EC (4th AMLD). 2015. OJ L 141/73.

Directive 2014/42/EU of the European Parliament and of the Council on the Freezing and Confiscation of Instrumentalities and Proceeds of Crime in the European Union. 2014. OJ L 127/39.

Blair W., Brent R., Grant T. Banks and Financial Crimes // The International Law of Tainted Money. 2nd edn. 2017. OUP. 104.

Mitsilegas V., Vavoula N. The Evolving EU Anti-Money Laundering Regime. Challenges for Fundamental Rights and the Rule of Law // Maastricht Journal of European and Comparative Law 2016. 23 (2). 270.

Directive 2005/60/EC of the European Parliament and of the Council on the Prevention of the Use of the Financial System for the Purpose of Money Laundering and Terrorist Financing. 2005. OJ L 309/15

2016/0208 (COD) for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive (EU) 2015/849 on the Prevention of the Use of the Financial System for the Purposes of Money laundering or Terrorist Financing and Amending Directive 2009/101/EC // Proposal COM/2016/0450 final 2016. 5 July.

Action Plan for Strengthening the Fight against Terrorist Financing: Communication COM/2016/050 final From the Commission to the European Parliament and the Council. 2016. February, 2. And: Action Plan for Strengthening the Fight against Terrorist Financing to the Communication from the Commission to the European Parliament and the Council: Annex 1 COM(2016)50 final. 2016. February, 2.

Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU). 2016. Consolidated Version. OJ C 202 art. 288.

Cox D. Handbook of Anti Money Laundering. 1st edn. Wiley, 2014. 77.

Sheen S. Politically Exposed Persons (“PEPs”) regime in the UK: Anticipatory Response to the 4AMLD. ACAMS. 2017, October, 4.

Oppermann T., Classen C. D., Nettesheim M. Europarecht. 7th edn. CH BECK, 2016. 613.

Case C-293/12 Digital Rights Ireland and Seitlinger and Others: Digital Reports (Court Reports – General). 2014. ECLI:EU:C:2014:238.

Case C-362/14 Maximillian Schrems v Data Protection Commissioner: Digital Reports (Court Reports – General). 2015. ECLI:EU:C:2015:650.

Herlin-Karnell E., Ryder N. The Robustness of EU Financial Crimes Legislation: A Critical Review of the EU and UK Anti-Fraud and Money Laundering Scheme [Electronic resource] // European Business Law Review. 2017. (Forthcoming) 36 URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2816980 (accessed 29 November 2017)

Charter of Fundamental Rights of the European Union (the Charter). 2012. OJ C326/391 art. 7, 8 and 11.

Directive 95/46/EC of the European Parliament and of the Council on the Protection of Individuals with Regard to the Processing of Personal Data and on the Free Movement of Such Data. 1995. OJ L 281/31 art. 25.

Commission Decision Pursuant to Directive 95/46/EC of the European Parliament and of the Council on the Adequacy of the Protection Provided by the Safe Harbour Privacy Principles and Related Frequently Asked Questions Issued by the US Department of Commerce: 2000/520/EC. OJ L 215/7.

Crime and Courts. Act 2013. 22. s. 7.

Proceeds of Crime. Act 2002. POCA. 29.

Serious Crime. Act 2007. 27.

Serious Organised Crime and Police. Act 2005. SOCPA. 15.

Harvey J., Ashton S. Anti-money Laundering Policy: A Response to the Activity of Criminals or of Agencies? // The Relativity of Wrongdoing: Corruption, Organised Crime, Fraud and Money Laundering in Perspective / PC van Duyne, A Maljević et al. (eds). Wolf Legal Publishers, 2015. 285

The Prevention of Money-Laundering Act 2002. Act № 15 of 2003. 17 January.

Anti-Money Laundering and Counter-Terrorism Financing Act 2006. № 169,

Nobanee H., Nejla E. Voluntary Disclosures of Anti-Money Laundering and Anti-Terrorist Financing [Electronic resource] // SSRN Electronic Journal. 2017. Jan. 7. URL: https://ssrn.com/abstract=2971473 (accessed 6 December 2017)

Gentle S., Spinks C., Harris T. Legislative Comment // Proceeds of Crime Act. 2002. Update 2016. COB. 139. Sep. 2.

Future Financial Crime Risks. Considering the Financial Crime Challenges Faced by UK Banks: LexisNexis Risk Solutions for the British Bankers’ Association. 2015. November.

Terrorist Financing [Electronic resource] // Financial Action Task Force (FATF). URL: http://www.fatf-gafi.org/publications/fatfgeneral/documents/terroristfinancing.html (accessed 6 December 2017)

Mai H. Cash, Freedom and Crime // Deutsche Bank Research, 9. 2016. 23 November.

McGuinness R. The Price of a Life – How European ISIS Terror Attacks Cost just £2,000 [Electronic resource] // Express. 2016. 18 October. URL: https://www.express.co.uk/news/world/722642/European-ISIS-terror-attacks-cost-study (accessed 6 December 2017)

Hoffman B. Low-Tech Terrorism // National Interest. 2014. 130, 67.

Laying down Rules against Tax Avoidance Practices that Directly Affect the Functioning of the Internal Market // Council Directive (EU) 2016/1164 [2016] OJ L 193/1

Amending Directive 2011/16/EU as Regards Mandatory Automatic Exchange of Information in the Field of Taxation // Council Directive 2014/107/EU [2014] OJ L 359/1

Reimer E. Nach dem Brexit: Die Zukunft der europäischen Steuerrechtsordnung // Brexit und die juristischen Folgen / Eds M. Kramme, C. Baldus et al. Nomos, 2017. 180 ff.

Guidelines. Sound Management of Risks Related to Money Laundering and Financing of Terrorism: Basel Committee on Banking Supervision, June 2017.

Agreement between the European Union and the United States of America on the Processing and Transfer of Financial Messaging Data from the European Union to the United States for the Purposes of the Terrorist Finance Tracking Program. 2010. OJ L 195/5

Financial Crime Update / A. Srivastava et al. // Compliance Officer Bulletin 2017. Jun 3. 147

2016/0208 (COD) for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive (EU) 2015/849 on the Prevention of the Use of the Financial System for the Purposes of Money laundering or Terrorist Financing and Amending Directive 2009/101/EC // Proposal COM/2016/0450 final (5 July 2016)

Action Plan for Strengthening the Fight against Terrorist Financing to the Communication from the Commission to the European Parliament and the Council // Annex 1 COM (2016) 50 Final (2 February 2016)

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-20

Як цитувати

Sciurba, M. (2017). КІНЕЦЬ ПРИВАТНОГО ЖИТТЯ ГРОМАДЯН ЄС: ПИЛЬНИЙ ПОГЛЯД НА ЧЕТВЕРТУ ДИРЕКТИВУ ПО БОРОТЬБІ З ВІДМИВАННЯМ ГРОШЕЙ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Юридичні науки, (3 (54), 86-98. вилучено із http://journals.maup.com.ua/index.php/law/article/view/868