ЗАСОБИ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2022.2.1

Анотація

Зміна світоглядних орієнтирів соціуму, інтеграція України в європейський освітній простір визначають новітні вимоги до рівня підготовки педагога. Система освіти країни має готувати студентів до професійної діяльності у світі, що вимагає компетентностей для конструювання інноваційної реальності. У дослідженнях українських учених неодноразово вказувалося на наявність протиріччя між вимогами компетентнісного підходу до організації навчального процесу та сучасною практикою діяльності вищого педагогічного навчального закладу. Мета статті – проаналізувати сучасні наукові дослідження, присвячені вивченню шляхів підготовки сучасного вчителя до впровадження компетентнісно орієнтованого навчання, систематизувати та узагальнити відомості щодо дидактичних аспектів ефективного використання засобів навчання, зокрема тих, в основу яких покладені інформаційно-комп’ютерні технології, в умовах переходу до компетентнісно орієнтованої освіти. Однією з основних тенденцій розвитку інформатизації освіти є прагнення до використання освітніх інтернет-ресурсів, що забезпечує користувачам доступ до вітчизняних і зарубіжних джерел інформації, дає можливість вибору форми й місця навчання, рівня освіти. Одним із ключових моментів переходу на компетентнісно орієнтовану освіту є істотне підвищення значущості самостійної роботи студентів і використання активно-діяльнісних та особистісно орієнтованих форм навчання. Ефективна організація цього виду діяльності учнів передбачає забезпечення розв’язання таких освітніх завдань, як розвиток критичного мислення, оволодіння прийомами самостійної розумової діяльності, навчання технік роботи з великими обсягами інформації та конструювання нових знань, ефективна взаємодія з оточуючими. Активне й грамотне застосування інформаційно-комунікаційних технологій та цифрових засобів навчання є необхідною умовою подальшої реалізації моделі компетентнісно орієнтованої освіти. Те, наскільки ефективно відбуватиметься цей процес, залежить від рівня ІКТ-компетентності як викладачів, так і здобувачів освіти, якісного електронного контенту, активності формування мережевих освітніх спільнот як інноваційного середовища, обміну кращими освітніми методиками та практиками.

Посилання

Горошкіна О. Підготовка вчителя до реалізації компетентнісно орієнтованого навчання: проблеми і перспективи. Реалізація компетентнісно орієнтованого навчання в освіті: теоретичний і практичний аспекти : збірник наукових праць за матеріалами міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 4 листопада 2019 р. Київ : Педагогічна думка, 2019. С. 121–122. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/zbirnyk_konf_2019.pdf.

Граматик Н. Професійна підготовка майбутнього вчителя біології: базові теорії природничо-наукового дискурсу. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія «Педагогічні науки». 2019. № 3(66). С. 76–82. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ped-visnik-66-2019.pdf.

Дзюба-Шпурик Л. Формування готовності майбутніх учителів початкової школи до ознайомлення учнів з інформаційно-комунікаційними технологіями : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Полтава, 2016. 290 с.

Дырдина Е., Запорожко В., Кирьякова А. Информационно-коммуникационные технологии в компетентностно-ориентированном образовании : учебно-методическое пособие. Оренбург : ООО ИПК «Университет», 2012. 227 с.

Образование-2030: Инчхонская декларация и рамочная программа действий по осуществлению цели 4 в области устойчивого развития (обеспечение всеохватного и справедливого качественного образования и поощрение возможности обучения на протяжении всей жизни для всех) / ЮНЕСКО. UNESDOC: цифровая библиотека. 2016. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_rus.

Красильникова В., Рычкова А. Электронный интерактивный задачник как средство развития профессиональной самостоятельности будущих специалистов. Информатика и образование. 2008. № 2. С. 103–106.

Митник О. Розвиток професійної компетентності сучасного вчителя: реалії і перспективи. Початкова школа. 2008. № 7. С. 35–37.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія / за заг. ред. В. Кременя. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с.

Осин А. Мультимедиа в образовании: контекст информатизации. Москва : ООО «Ритм», 2005. 320 с.

Попова Л. Класифікація засобів компетентнісно орієнтованого навчання української мови. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2019. № 3(326). С. 164–173.

Попова Л. Функції засобів компетентнісно орієнтованого навчання української мови. Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи : збірник тез І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, м. Київ, 30 вересня 2019 р. Київ : Педагогічна думка, 2019. С. 110.

Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 67-р / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#n13.

Роберт И. Теория и методика информатизации образования (психолого-педагогические и технологические аспекты) : монография. 3-е изд. Москва : ИИО РАО, 2010. 356 с.

Фенчак Л. Педагогічні умови формування організаційно-управлінської компетентності майбутніх фахівців початкової освіти. Педагогічна освіта і професійна підготовка в сучасному соціокультурному середовищі : монографія / за заг. ред. Г. Товканець. Мукачево : Редакційно-видавничий центр Мукачівського державного університету, 2018. С. 130–142.

Qingdao Declaration (2015): Seize digital opportunities, lead education transformation (Leveraging ICT for Achieving Education 2030) / UNESCO. UNESDOC: цифровая библиотека. 2015. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233352.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-02