ЗНАЧУЩІСТЬ ВОКАЛЬНО-ХОРОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У КОНТЕКСТІ МОДЕРНІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Галина СТЕЦЬ
  • Світлана КИШАКЕВИЧ

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.1.4

Ключові слова:

вокально-хорова підготовка, вчитель музичного мистецтва, диригентсько-хоровий компонент, вокально-виконавський компонент, творчі здібності, хорове мистецтво

Анотація

У статті розкрито проблему вокально-хорової підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва та її значущості у контексті модернізації вищої освіти. Зазначено, що хорове мистецтво є важливим складником української національної культури та сприяє загальному і музичному розвитку, ідейно-естетичному вихованню студентів, формуванню в них духовних цінностей. Мета статті – теоретичне обґрунтування окремих структурних компонентів вокально-хорової підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва у контексті модернізації вищої освіти. Методологія дослідження пов’язується із застосуванням загальнонаукових методів аналізу і синтезу, системати- зації та теоретичного узагальнення комплексу диригентських, хормейстерських та вокальних умінь і навичок, якими повинен оволодіти студент та які знадобляться йому у подальшій вокально-хоровій діяльності. Наукова новизна дослідження полягає в науково-методичному обґрунтуванні та визначенні основних структурних компонентів вокально-хорової підготовки студентів вищих педагогічних закладів мистецького спрямування з урахуванням думок, ідей та поглядів провідних вітчизняних учених-педагогів задля визначення їхньої продуктивності й перспектив теоретичного осмислення зазначеної проблеми. Висновки. Вокально-хорова підготовка є однією з основних передумов професійного становлення майбутніх учителів музичного мистецтва. Застосування у процесі навчання диригентсько-хорових та вокально-виконавських структурних компонентів є невід’ємною частиною ефективної вокально-хорової підготовки студентів, яка сприятиме розширенню можливостей їхньої компетентності як фахівців, здатних на професійному рівні ознайомлювати школярів з кращими зразками хорового мистецтва. Вокально-хорова діяльність передбачає формування та розвиток у студентів вокально-технічних, виконавських здібностей, вміння впевнено та професійно володіти власним голосом, озброює майбутніх педагогів знаннями з основ теорії розвитку та охорони голосу. Саме від якості вокально-хорової підготовки залежатиме професійна успішність та ефективність педагогічної діяльності майбутнього вчителя музичного мистецтва.

Посилання

Болгарський А., Сагайдак Г. Хоровий клас і практика роботи з хором : навчальний посібник. Київ : Музична Україна, 1987. 82 с.

Борисова Т.В. Використання інтегративних технологій у процесі диригентсько-хорової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Професійно-педагогічна підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва : монографія / Печенюк М.А. та ін. ; за заг. ред. В.М. Лабунця. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2020. С. 129–146.

Гарбуз Т., Потапчук Т. Вокально-хорова робота в процесі підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва в сучасній вищій школі. Педагогічний часопис Волині. 2017. № 1(4). С. 55–61.

Кифенко А.М. Методика формування музично-слухової активності майбутніх учителів музичного мистецтва в навчальному хоровому колективі : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Суми, 2019. 23 с.

Овчаренко Н.А. Вокальна підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва та шляхи її вдосконалення в сучасних умовах. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2012. Вип. 53. С. 166–171.

Ростовський О.Я. Теорія і методика музичної освіти : навчально-методичний посібник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2011. 640 с.

Смаковський Ю. Розвиток професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі вивчення дисципліни «Хорове диригування». Підготовка майбутніх педагогів у контексті стандартизації початкової освіти : матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, м. Бердянськ, 18 вересня 2019 р. Бердянськ, 2019. С. 297–302.

Танько Т.П., Курбацька С.В. Дисципліна «Хоровий клас» у професійній підготовці вчителя

музики. Методика викладання природничих дисциплін у вищій школі. XV Каришинські читання :

зб. міжнар. наук.-практ. конф. (м. Полтава, 29‒30 трав. 2008 р.). Полтава : Астрая, 2008. С. 437–439.

Чанхао Х. Методичні засади вокально-хорової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва у педагогічних університетах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Суми, 2021. 225 с.

Bermes I., Matiichyn I., Stets H., Kyshakevych S., Pelekh Kh. The development of choral art during a

war. Journal of interdisciplinary research. Ad Alta. 2022. Вип. 02. Т. 12 С. 58–62.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-02