ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТЕХНІЧНИМ ОСВІТНЬО-НАУКОВИМ КЛАСТЕРОМ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.4.1Ключові слова:
кластери, політика, освіта, інновації, дослідження, промисловість, технології.Анотація
Реформи системи освіти України створюють нові вимоги до якості управлінського процесу в освітніх закладах. Зокрема, університети та коледжі мають бути більш мобільними, адаптивними та орієнтованими на професійний розвиток педагогічних колективів. Ці зміни обумовлені, зокрема, потребами сучасної економіки, яка все більше потребує висококваліфікованих фахівців. Особливо гостро це питання стоїть у наукоємних галузях, де кадри є стратегічним ресурсом для відновлення країни після війни. Одним з перспективних напрямів трансформації системи освіти, як на нашу думку, то це утворення освітніх кластерів різного типу, наприклад, технічних освітньо-наукових кластерів (надалі – ТОНК), які мають на меті забезпечити інтеграцію освіти, науки та бізнесу. ТОНК можуть надавати здобувачам освіти більше можливостей для вибору дисциплін та проектів, що відповідають їхнім інтересам і професійним орієнтаціям, де спільні проекти та інтерактивні формати навчання сприяють розвитку комунікативних, лідерських та інших м'яких навичок, які так необхідні на сучасному ринку праці. Об'єднання науковців, викладачів та здобувачів освіти з різних установ дозволяє проводити спільні дослідження та розробки, що сприяють розвитку інновацій. ТОНК можуть сприяти впровадженню нових технологій в освітній процес, таких як онлайн-платформи, віртуальна реальність тощо, можуть стати платформою для створення та розвитку студентських стартапів. Отже, кластери мають всі шанси стати потужним інструментом регіонального розвитку. Співпраця з місцевим бізнесом дозволяє узгодити потреби ринку праці з навчальними програмами, це сприятиме розвитку інфраструктури регіону, такої як технопарки, інкубатори, наукові центри, що зробить регіон більш привабливим для інвесторів та талантів. Розвиток ТОНК в Україні, з урахуванням специфіки національної економіки та інституційного середовища, може стати потужним інструментом для диверсифікації економіки всієї країни, підвищення її конкурентоспроможності та створення нових високопродуктивних робочих місць. Активна співпраця з міжнародними партнерами та підтримка держави є ключовими факторами успішного розвитку кластерів в довгостроковій перспективі. Для досягнення цих цілей необхідно подолати низку викликів, таких як недостатнє фінансування, брак кваліфікованих кадрів та бюрократичні бар'єри. Наше дослідження спрямоване на аналіз світового досвіду, визначення оптимальних підходів до управління ТОНК в українських умовах, що є передумовою для розробки механізмів його функціонування та оцінку потенційних ефектів для економіки країни.
Посилання
Mário Franco, Lurdes Esteves, Margarida Rodrigues Clusters as a Mechanism of Sharing Knowledge and Innovation. Case Study from a Network Approach Journal Article Global Business Review 25 2024. (2) рр. 377–400 URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0972150920957270
Mausethagen S., Knudsmoen H., Dalland C. The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion. Education Inquiry, 2022. 15(3), рр. 351–366. https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2112013
Pragya Gupta, Renuka Mahajan, Usha Badhera, Pooja.S. Kushwaha, Integrating generative AI in management education: A mixed-methods study using social construction of technology theory. The International Journal of Management Education, 2024. Volume 22, Issue 3, URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1472811724000880
Sandoval Hamón L.A., Ruiz Peñalver S.M., Thomas E. et al. From high-tech clusters to open innovation ecosystems: a systematic literature review of the relationship between science and technology parks and universities. J Technol Transf 2024. 49, рр. 689–714 https://doi.org/10.1007/s10961-022-09990-6
Shen Yue, Lei Cao Research on evaluation of university education informatization level based on clustering technique JOUR Heliyon 2024. 10 (4) Elsevier URL: https://www.cell.com/heliyon/fulltext/S2405-8440(24)01246-5
Євтодюк А. В. Синергетичні засади моделювання освітніх систем: Дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / АПН України; Інститут вищої освіти. К., 2002. 198арк. Бібліогр.: арк. 187–198.