ПІДХОДИ ДО МОДЕЛЮВАННЯ ЕЛЕКТОРАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ

Автор(и)

  • Марія ГУРИЦЬКА
  • Володимир РИХЛІК

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-3(63)-3

Ключові слова:

електоральна поведінка, політична участь, політична партія, вибори, виборчі системи.

Анотація

Постановка проблеми. Стрімкі політичні зміни й трансформація суспільних відносин актуалізується дослідження електоральної поведінки, чинників що її визначають та технологій впливу на прийняття рішення виборцями. Аналіз останніх досліджень та публікацій. Дослідження базується на аналізі теорій електоральної поведінки Б. Берельсона, Х. Годе, П. Лазарсфельда, С. Ліпсета, В. Макфі, С. Роккана та ін. Теоретичну базу статті складають соціально-психологічної теорії вибору Е. Кемпбелла, В. Міллера, Д. Стоукса, Ф. Конверса тощо. На основі дослідженнь Д. Б’юкенена, Е. Даунса, Г. Таллока, М. Фіорини закладено основи раціонального підходу до прийняття рішення виборцями. Вітчизняні особливості електоральної поведінки, вивчення політичної участі, політичних партій, виборів і виборчих систем в Україні досліджували Р. Балабан, О. Вишняк, В. Карасьов, І. Кононов, С. Рябов, О. Сушко, В. Шаповал, О. Яременко та ін. Метою статті є виявлення сучасних моделей електоральної поведінки та можливостей їхнього застосування у вітчизняній політичній науці. Виклад основного матеріалу. У статті проаналізовано зміст поняття «електоральної поведінки», сучасні підходи до його інтерпретації, класифікацію електоральних моделей за різними ознаками, принципи демократичних виборів та ефективність виборчих технологій сучасної України. Запропоновано класифікувати електоральні поведінки за різними ознаками та критеріями на основі досвіду сучасної України. Висновки. У підсумках сформульовано три основні теоретичні напрямки дослідження електоральної поведінки виборців – соціологічна, соціально-психологічна та раціональна. З’ясовано, що нові підходи до аналізу та системного пояснення динаміки структури електоральних установок, прогнозування поведінки електорату та розкриття технологій впливу на виборців мають розрізнений характер та недостатню емпіричну базу. Обґрунтовано необхідність здійснення міждисциплінарних досліджень з проблем електоральної поведінки, створення загальної теорії, що могла б узагальнити вже існуючі знання з даного питання та стати базою для синтезу, інтеграції нових знань зможуть сприяти вирішенню проблеми розкриття динамічних внутрішніх механізмів електоральної поведінки та можливостей її прогнозування.

Посилання

Бульбенюк С. Гапоненко В. Роль малих партій у політичному процесі у контексті парламентських виборів 2021 року // Політичні партії і вибори : українські та світові практики : зб. ст. і тез за результатами міжнародної наукової конференції «Малі політичні партії та актори у політичному процесі на регіональному та локальному (субнаціональному) рівнях : Україна і світ» – шостої у рамках серії міжнародних конференцій кафедри політології «Політичні партії і вибори : українські та світові практики» (пам’яті Юрія Романовича Шведи) від 26–27 листопада 2021 року / [за ред.Анатолія Романюка і Віталія Литвина]. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2022. Вип. 6. С.106–118.

Гапоненко В. А. Демократизація виборчого законодавства: рекомендації ЄС та стан їхнього виконання. Адаптація національного законодавства відповідно до Угоди про асоціацію з Європейським Союзом : наукова монографія / за ред. О. В. Кузьменко. К. : Видавничий центр «Кафедра», 2019. 678 с. С. 195–203.

Гапоненко В. А. Система інституційних чинників політичної демократизації в Україні : монографія. Київ : КНЕУ, 2020. 311, [1] c.

Эрроу Дж. Кеннет. Коллективный выбор и индивидуальные ценности / пер. с англ. М. : Изд. дом ГУ ВШЭ, 2014. 210 с.

Науменко О. М. Вплив виборчого процесу на механізми інкорпорації політико-управлінської еліти України. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 22. Політичні науки та методика викладання соціально-політичних дисциплін [Відп. ред. О. В. Бабкіна]. Випуск 29: збірник наукових праць. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. 143 с. С. 129–137.

Ноэль-Нойман Э. Общественное мнение. Открытие спирали молчания / пер. с нем. М. : Прогресс- Академия. Весь Мир, 1996. 352 с.

Олсон М. Возвышение и упадок народов. Экономический рост, стагфляция, социальный склероз / пер. с анг. Новосибирск : ЭКОР, 1998. 360 с.

Політичні партії і вибори в Україні: матеріали міжнародного круглого столу за участю українських і польських науковців (Київ, 26 червня 2015 р.). / наук. ред. І. О. Кресіна, упорядник В. П. Горбатенко. К. : «Логос», 2016. 219 с.

Полторак В. А. Социология общественного мнения. Днепропетровск: Центр «Социополис», 2000. 264 с.

Шинкаренко О. Маркетинговая модель електоральної поведінки: сутність та основні характеристики. Український соціологічний журнал. 2013. № 1–2. С. 87–91.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-26

Як цитувати

ГУРИЦЬКА, М., & РИХЛІК, В. (2023). ПІДХОДИ ДО МОДЕЛЮВАННЯ ЕЛЕКТОРАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління, (3(63), 19-24. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-3(63)-3