НЕЗАВЕРШЕНИЙ ПРОЦЕС ДОГОВІРНО-ПРАВОВОГО ОФОРМЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО КОРДОНУ – ЗАГРОЗА РЕАЛІЗАЦІЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВНОГО КОРДОНУ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Ігор СЛОБОДЯН

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-4(64)-13

Ключові слова:

державна політика; реалізація політики у сфері безпеки державного кордону України; договірно-правове оформлення державного кордону; безпека державного кордону України; національна безпека; загрози національній безпеці; європейська інтеграція

Анотація

У статті наголошено, що безпека державного кордону України є одним із стратегічних пріоритетів політики національної безпеки і оборони держави, спрямованим на вдосконалення механізмів реалізації політики у сфері безпеки державного кордону України. Безсумнівно відсутність оформлених у договірно-право- вому відношенні державних кордонів створює велику загрозу у такому важливому елементі державності, як міжнародно-правовий титул на суверенну територію, територіальну цілісність держави та недоторканість її державних кордонів. Зазначено основні проблеми, що не дають змоги повною мірою реагувати на потенційні загрози національній безпеці на державному кордоні. Важливість та необхідність урегулювання проблемних питань договірно-правового оформлення державного кордону України із російською федерацією передбачає, після знищення російського окупаційного війська та перемоги України у цій війні, необхідність проведення аналізу змісту нормативно-правової бази щодо договірно-правового оформлення українсько-російського державного кордону. Визначено, що до загроз національній безпеці України на українсько-російському державному кордоні віднесено: відсутність демаркації сухопутної ділянки українськоросійського державного кордону та базових міждержавних договорів і угод між Україною та російською федерацією, що регламентують порядок дотримання режиму державного кордону. Процес договірно-правового оформлення українсько-російського державного кордону, а також робота Спільної українсько-російської демаркаційної комісії будуть поновлені тільки після повного припинення збройної агресії російської федерації, повернення контролю над українсько-російським кордоном та відновлення на тимчасово окупо- ваних внаслідок збройної агресії російської федерації територіях конституційного ладу. Наголошено, що врегулювання процесів, які пов’язані із договірно-правовим оформленням державних кордонів, є одним із ключових пріоритетів у світових зовнішньополітичних зносинах. Неврегульованість питань договірно-правового оформлення державного кордону України представляє серйозну загрозу реалізації політики у сфері безпеки державного кордону України.

Посилання

Сіцінський Н. А. Механізми державного управління у сфері договірно-правового оформлення державного кордону України : автореф. дис. … канд. наук з держ. упр. : 25.00.02. Київ, 2015. 20 с.

Про Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 вересня 2020 року “Про Стратегію Національної безпеки України”: Указ Президента України від 14.09.2020 № 392/2020. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392/2020#Text.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 липня 2021 року “Про окремі питання реалізації державної політики у сфері захисту державного кордону” : Указ Президента України від 18 серпня 2021 р. № 367/2021. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/367/2021#n5.

Деркач О. В. Аналіз міждержавної нормативно-правової бази з питань договірно-правового оформлення українсько-російського державного кордону. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2013. № 11. URL : http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=749.

Про схвалення Концепції Державної цільової правоохоронної програми облаштування державного кордону щодо будівництва інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій Державної прикордонної служби на період до 2024 року :

Розпорядж. Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2021 р. № 1362-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1362-2021-р#Text.

Дейнеко С. В. Сучасний стан та перспективи завершення договірно-правового оформлення українсько-російського державного кордону. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 17–18. С. 137–142.

Опис проходження державного кордону між Україною та Російською Федерацією. Договір зареєстрований Україною в Секретаріаті ООН 01 грудня 2016 р. № 54132. URL : https://treaties.un.org/Pages/showDetails.aspx?objid=08000002803fe18a&clang=_en.

Про затвердження плану заходів щодо інженерно-технічного облаштування українсько-російського державного кордону в межах Чернігівської, Сумської, Харківської та Луганської областей, українсько-молдовського державного кордону, територій, прилеглих до адміністративної межі з тимчасово окупованою територією Автономної Республіки Крим : Розпорядж. Кабінету Міністрів України від 14 травня 2015 р. № 439-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/439-2015-р#Text.

Волошин Влад. Загроза з півночі, або наскільки можлива війна України з Білоруссю. URL : https://armyinform.com.ua/2021/12/15/zagroza-z-pivnochi-abo-naskilky-mozhlyva-vijna-ukrayiny-z-bilorussyu/.

У м. Києві відбулося 67 засідання Спільної українсько-молдовської демаркаційної комісії. URL : https://www.kmu.gov.ua/news/u-m-kiyevi-vidbulosya-67-zasidannya-spilnoyi-ukrayinskomoldovskoyi-demarkacijnoyi-komisiyi.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-08

Як цитувати

СЛОБОДЯН, І. (2023). НЕЗАВЕРШЕНИЙ ПРОЦЕС ДОГОВІРНО-ПРАВОВОГО ОФОРМЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО КОРДОНУ – ЗАГРОЗА РЕАЛІЗАЦІЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВНОГО КОРДОНУ УКРАЇНИ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління, (4(64), 102-108. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-4(64)-13