ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ПОСАДОВИХ ОСІБ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-6(72)-1Ключові слова:
механізми державного управління, посадові особи органів місцевого самоврядування, психологічна підтримка, програми підготовки, формування стресостійкостіАнотація
У статті здійснено спробу проаналізувати стан наявності чи розробки механізмів державного управління забезпечення психологічної підтримки посадових осіб місцевого самоврядування, зокрема в період воєнного стану в Україні. Події широкомасштабного вторгнення російського агресора в Україну засвідчили, що до категорії населення, яка може найперше наражатися на більший ризик, є і держслужбовці та посадові особи місцевого самоврядування, оскільки посадовці знані у своїх громадах і мають авторитет, тому примушування таких людей працювати на боці завойовника або демонстративна ліквідація посадових осіб перед мешканцями громад надає ворогу значний успіх в організації роботи з населенням окупованої території. Результати аналізу інтернет-джерел, нормативно-правових актів, цілі і завдання грантових проєктів тощо продемонстрував, що найменше уваги приділено психологічній підтримці державних службовців і, зокрема, посадових осіб місцевого самоврядування, котрі забезпечують функціонування та роботу пріоритетних і важливих для життєдіяльності громади галузей і підприємств. В основному винятком, але не правилом, є окремі проєкти громадських організацій, проте немає розробленого державного механізму із забезпечення психологічної підтримки працівникам самоврядування. Так, констатовано необхідність розробки не лише спеціальних програм формування стресостійкості та психологічної підтримки працівників місцевого самоврядування в умовах надзвичайних ситуацій, а й механізмів державного управління такою підготовкою.
Посилання
Miliutina K., Trofimov A., Zelenin V., Andrushchenko T., Karamushka L. The Role of Pets in Preserving the Emotional and Spiritual Wellbeing of Ukrainian Residents During Russian Hostilities. Journal of Religion and Health, 2023, 62. 500–509. https://doi.org/10.1007/s10943-022-01669-4.
Semenets-Orlova I. Procedural aspects of educational changes: empirical findings at institutional level. Advanced Education, 2017, 64–67.
Semenets-Orlova, I. Klochko A., Shkoda T., Marusina O., Tepliuk M. Emotional intelligence as the basis for the development of organizational leadership during the covid period (educational institution case). Studies of Applied Economics, 2021, 39(5).
Semenets-Orlova I., Klochko A., Tereshchuk O., Denisova L., Nestor V., Sadovyi S. Special Aspects of Educational Managers’ Administrative Activity under Conditions of Distance Learning. Journal of Curriculum and Teaching, 2022, 11(1), 286–297.
World Health Organization. World mental health report: transforming mental health for all. World Health Organization. License: CC BY-NC-SA 3.0 (2022, June 16). IGO. https://apps.who.int/iris/ handle/10665/356119.
Карамушка Л.М. Психічне здоров’я персоналу організацій в умовах війни: основні вияви і ресурси. Вчені записки Університету «Крок». 2022. № 3(67). С. 124–133. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-67-124-133.
Керівництво МПК з психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в умовах надзвичайної ситуації. Київ. Університетське видавництво Пульсари. 2017. 216 с.
Науково-методичні основи психологічного супроводу діяльності вчителя в умовах реформування освіти (діагностика і корекція). Практичний посібник. авт. кол.: В. Г. Панок, І. В. Марухина, В. В. Рибалка, В. М. Горленко, Д. Д. Романовська, В. В. Предко, С. К. Шандрук, М. В. Саврасов, Н. В. Сосновенко; за наук. ред. В. Панка. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України, 2022. 192 с.
Організація послуг психічного здоров’я та психосоціальної підтримки. Асоціація інноваційної та цифрової освіти. Режим доступу: https://hromada.academy/courses/kurs-dlya-posadovih-osibvidpovidalnih-za-socialno-gumanitarni-pitannya-v-gromadi-kurs-z-organizaciji-poslug-psihichnogo-zdorovya-ta-psihosocialnoji-pidtrimki-v-gromadi.
Психічне здоров’я працівників державних установ [монографія] Д. Власюк, Л. Засєкіна, О. Кихтюк та ін.; за заг. ред. Л. Засєкіної, А. Кульчицької. Луцьк: Вежа-Друк, 2018. 148 с.
Психологія воєнного часу: що робити з війною всередині нас. https://www.ukrinform.ua/rubricato/3421115-psihologia-voennogo-casu-so-robiti-z-vijnou-vseredini-nas.html.
Психосоціальна підтримка публічних службовців в умовах воєнного стану : [практикум для тренерів] Н. Алюшина, Ю. Жигуліна-Фаль, Н. Наулік та ін.; за заг. ред. проф. О. Редліха, С. Хаджирадєвої. Миколаїв: Ємельянова Т.В., 2022. 166 с.
Публічна політика як предмет викладання в галузях знань 03 «Гуманітарні науки» та 05 «Соціальні та поведінкові науки». Матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації, 6 березня-16 квітня 2023 року. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. 88 с.