НАУКОВА КУЛЬТУРА ТА ВИКЛИКИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ

Автор(и)

  • Ю. А. Мєлков
  • І. П. Бідзюра

Ключові слова:

In the context of the philosophical consideration of such a phenomenon as academic decency, based on classical ideas about the values and imperatives of scientific activity and on the mission of the university, there is indicated by the causes of such a phenomenon as academic dysginess in general and plagiarism in particular. Academic integrity meets many challenges, which can not be overcome without exploring their causes. Two of the main reasons for this are the mass and commercialization of science, which leads to its crisis as a social institution, under formation of an information society. As a result of the first phenomenon the value and ethical standards of scientific activity, the central place among which is the selflessness of finding the truth, as if not the only one, then the ultimate goal and the motivation of doing science, turns into a moral order, for which only a few are guided in real life. As a way to break this contradiction can only be the pursuit of a certain hierarchy of values with the unbiased search for universal truth at the head that this hierarchy should be built up by each individual scientist, distinguishing the very same service of science from the statement of the science itself to service for completely different purposes. However, the spread of plagiarism and other manifestations of academic integrity in the student environment is a qualitatively different problem not only with mass and commercialization, but also with the development of information technology leading to the “illusion of omniscience” or “all-available knowledge”. Here, the answer to the challenges of academic integrity should be to educate future professionals not only in professional competencies, but in general competencies, high education and civic culture. That is why engaging students in a scientific culture that can serve as a ground for academic integrity.

Анотація

У контексті філософського розгляду такого феномену, як академічна порядність, спираючись на класичні уявлення про цінності й імперативи наукової діяльності та про місію університету, вказано на причини такого явища, як академічна непорядність загалом і плагіат зокрема. Академічна доброчесність зустрічається з багатьма викликами, долати які неможливо без дослідження їх причин. Двома основними причинами є масовість і комерціалізація науки, яка призводить до її кризи як соціального інституту в умовах становлення інформаційного суспільства. Внаслідок першого явища цінність та етосні нормативи наукової діяльності, центральне місце серед яких займає без- 22 корисливість пошуку істини в якості якщо не єдиної, то найвищої мети та мотивації зайняття наукою, перетворюється на моральний припис, яким у реальному житті керуються лише одиниці. Шляхом розв’язання цього протиріччя може бути лише слідування певній ієрархії цінностей на чолі з тим незацікавленим пошуком універсаль-
ної істини, що цю ієрархію має вибудовувати собі кожний учений, відрізняючи тим саме служіння науки від постановки самої науки на службу зовсім іншим цілям. Проте поширення плагіату, інших проявів академічної недоброчесності у студентському середовищі є якісно відмінною
проблемою, пов’язаною не лише з масовістю та комерціалізацією, а й з розвитком інформаційних технологій, що ведуть до “ілюзії всезнання” чи “вседоступності знання”. Тут відповіддю на виклики академічній доброчесності має бути виховання у майбутніх фахівців не лише професій-
них компетенцій, але загальнолюдської компетентності, високої освіти та громадянської культури. Тому необхідно залучати студентів до культури наукової, яка тільки й може служити підґрунтям та передумовою академічної доброчесності.

Посилання

Бакіров В. С. Академічна культура українського студентства: основні чинники формування та розвитку: Результати всеукраїнського соціологічного досліджен-

ня. Х.: ХНУ, 2015. 22 с. [Електронний ресурс] // Сайт: Харківський нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. URL: http://www.univer.kharkov.ua/images/redactor/news/2015-

-17/2015.pdf

Буяк Б. Правові аспекти академічної чесності та боротьби із плагіатом // Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / за заг. ред. Т. В. Фініко-

ва, А. Є. Артюхова (Міжнар. благод. фонд “Міжнар. фонд. дослідж. освіт. політики”). К.: Таксон, 2016. С. 133–150.

Гилинский Я. И. Тотальный плагиат как норма российской научной жизни // Глобализация, девиантность, социальный контроль. СПб.: ДЕАН, 2009. С. 141–145.

Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. Офіц. веб-портал. URL: http://zakon0.rada.gov.

ua/laws/show/2145-19/print

Запесоцкий А. С. Философия образования и проблемы современных реформ // Вопр. философии. 2013. № 1. С. 24–35.

Кислова О. Н., Кузина И. И. Академическая порядочность современных украинских студентов в контексте становления академической культуры // Науч. ре-

зультат. Социология и управление. 2016. Т. 2, № 4. С. 8–20.

Мелков Ю. А. Противоречие морали и этоса в контексте развития общественной морали // Соціальна етика: теоретичні та прикладні проблеми: зб. ст. К.: ВПЦ

“Київ. ун-т”, 2010. С. 77–87.

Мелков Ю. А. Человекомерность постнеклассической науки. К.: ПАРАПАН, 2014. 254 с.

Ортега-и-Гассет Х. Миссия университета [пер. с исп.]. Мн.: БГУ, 2005. 104 с.

Петров М. К. История европейской культурной традиции и ее проблемы. М.: РОССПЭН, 2004. 776 с.

Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация [пер. с англ.]. М.: Когито-Центр, 2002. 400 с.

Радуев В. Об академической этике и борцах с “Антиплагиатом” // Отечественные записки. 2013. № 44 (55) [Электронный ресурс] // Сайт: Отечественные запис-

ки. Журнал литературный, политический и ученый. URL: http://www.strana-oz. ru/2013/4/ob-akademicheskoy-etike-i-borcah-s-antiplagiatom 21

Ромакін В. В. Мотивації, переконання та поведінка українських і американських студентів бакалаврату щодо норм академічної культури // Наук. пр. Чорноморсько-

го держ. ун-ту ім. Петра Могили комплексу “Києво-Могилянська академія”. 2010. Т. 136. Вип. 123. С. 34–41.

Сноу Ч. П. Две культуры [пер. с англ.]. М.: Прогресс, 1973. 144 с.

Сурмин Ю. П., Бидзюра И. П. Учебник для ученого. Методология и логика научного исследования. К.: ДП “Принт Сервис”, 2014. 848 с.

Фініков Т. В. Академічна доброчесність: глобальний контекст та національна потреба // Академічна чесність як основа сталого розвитку ун-ту / за заг. ред.

Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова (Міжнар. благод. фонд “Міжнар. фонд. дослідж. освіт. політики”). К.: Таксон, 2016. С. 9–36.

Шумахер Э. Ф. Малое прекрасно: экономика для человека [пер. с англ.] / Э. Ф. Шумахер. М.: РСПИ, 2007. 490 с.

East J. The Problem of Plagiarism in Academic Culture // International Journal for Educational Integrity. 2006. Vol. 2, Iss. 2. P. 16–28.

Fahl Ch. Eidesstattliche Versicherung des Promovenden zur Bekämpfung des Plagiatsunwesens? // Zeitschrift für Rechtspolitik. 45. Jahrg. H. 1 (19. Januar 2012). P. 7–10.

Merton R. The Normative Structure of Science / Robert K. Merton // Merton R. The Sociology of Science. Theoretical and Empirical Investigations. Chicago; L.: The

University of Chicago Press, 1973. P. 267–278.

Nasar S., Gruber D. Manifold Destiny: A Legendary Problem and The Battle over Who Solved It / Sylvia Nasar, David Gruber // The New Yorker. 2006. August 28th. P. 44–57.

Rescher N. Value Matters: Studies in Axiology / Nicholas Rescher. Heusenstamm: Ontos Verlag, 2004. 140 p.

Riley G. Partisanship and Objectivity in the Social Sciences / Gresham Riley // Values, Objectivity, and the Social Sciences / Gresham Riley (ed.). Reading, Mass., etc.

Addison-Wesley Publishing Company, 1974. P. 122–140.

Shen X. Academic Culture and Campus Culture of Universities // Higher Education Studies: Canadian Center of Science and Education. 2012. Vol 2. # 2. Р. 61–65.

The Fundamental Values of Academic Integrity [The Second Edition] / T. Fishman (ed.). Clemson University, [2014]. 36 p. [Електронний ресурс] // Site: International

Center for Academic Integrity. URL: http://www.academicintegrity.org/icai/assets/ Revised_FV_2014.pdf.

Weizenbaum J. Computer Power and Human Reason: From Judgment to Calculation. N.Y.; San Francisco: W. H. Freeman & Co, 1976. 300 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-26

Як цитувати

Мєлков, . Ю. А., & Бідзюра, І. П. (2024). НАУКОВА КУЛЬТУРА ТА ВИКЛИКИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління, (1(55), 5-23. вилучено із http://journals.maup.com.ua/index.php/political/article/view/3252

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають