СТРАТЕГІЯ «ОДИН ПОЯС, ОДИН ШЛЯХ» У МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИНАХ: ІСТОРИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ТА РЕЗУЛЬТАТИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4625-2024-4(76)-15Ключові слова:
стародавній Шовковий шлях, «Один пояс, один шлях», відмінність і схожість, досягненняАнотація
Стратегія «Один пояс, один шлях» має глибоке історичне коріння, що сягає часів стародавнього Шовкового шляху ‒ мережі торговельних шляхів, що сполучали Схід і Захід. Всебічний аналіз зв’язку між ініціативою «Один пояс, один шлях» і стародавнім Шовковим шляхом дає можливість пролити світло на стратегічні мотиви та цілі, які є рушіями цього амбітного проєкту розвитку інфраструктури та економіки, а також є метою цієї статті. Методологічну основу статті становить комплекс класичних методів і принципів наукового дослідження. Зокрема, за допомогою принципів аналогії та порівняння, окреслено конотацію Шовкового шляху, який у стародавньому Китаї слугував взаємодії із Заходом, а також висвітлено подібності та відмінності між стародавнім Шовковим шляхом і сьогоднішнім «Одним поясом, одним шляхом». У статті також використано такі теоретичні методи, як індукція, аналіз, синтез і узагальнення, що дало змогу осмислити результати реалізації проєкту «Один пояс, один шлях», оцінити вплив стратегії «Один пояс, один шлях» на країни-учасниці та регіони. Всебічна вивчення історичного коріння і підсумків реалізації ініціативи «Один пояс, один шлях», сприятиме глибшому розумінню значущості багатогранних аспектів ініціативи «Один пояс, один шлях» в українському експертному середовищі. Наукова новизна роботи полягає у комплексному аналізі ініціативи «Один пояс, один шлях» як глобальної стратегії, що поєднує історичний досвід Шовкового шляху з сучасними геополітичними та економічними реаліями. У статті вперше систематизовано історичне підґрунтя ініціативи, розкрито її багатовекторний вплив на міжнародну систему через інфраструктурні, економічні та культурні проєкти. Висновки. Пропонована нова економічна модель «Один пояс, один шлях» ‒ це поєднання історії та реальності, між якими існує щільний зв’язок, оскільки і морський Шовковий шлях, і сухопутний Шовковий шлях характеризуються широтою географічного охоплення. Ініціатива «Один пояс, один шлях» ‒ це концепція, побудована та прагненні розвитку співпраці з опорою на історичних традиціях стародавнього Шовкового шляху і спрямована на активний розвиток економічного партнерства з країнами, розташованими вздовж маршруту, а також на побудову спільноти інтересів, заснованої на взаємній політичній довірі, економічній та культурній інтеграції.
Посилання
Belt and Road Initiative. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_and_Road_Initiative
Huang Y. Understanding China’s Belt & Road Initiative: Motivation, framework and assessment, China Economic Review, 2016, № 40, 314 p. URL: https://doi.org/10.1016/j.chieco.2016.07.007
Ministry of Foreign Affairs of the People’s Republic of China. Belt and Road Portal. 2021. URL: https://www.yidaiyilu.gov.cn/
推动共建丝绸之路经济带和 21 世纪海上丝绸之路的愿景与行动. /新华社. 20.02.2016. URL : http://news.xinhuanet.com/2015-03/28/c_1114793986.html.
Вілсон С. Як Китай будує новий Шовковий шлях. У Грошовий тиждень.03.12.2016. URL: http://moneyweek.com/how-china-is-building-a-new-silk-road/.
Історія створення Євразійського економічного союзу. / Офіційний сайт ЄАЕС. URL: http://www.eaeunion.org/#abouthistory
慕长泰. 古代丝绸之路与“一带一路”倡议浅析. /《广角镜》(Wide-angle Lens). 07.2022. № 573., 261 с.
Національна комісія розвитку та реформ та Міністерство закордонних справ Китайської Народної Республіки (2016) Бачення та дії щодо спільної побудови економічного поясу Шовкового шляху та Морського шовкового шляху 21 століття. URL: http://en.ndrc.gov.cn/newsrelease/201503/t20150330_669367.html
共同建设“丝绸之路经济带”和 二十一世纪“海上丝绸之路”. 习近平谈治国理政. 2014.
徐龙静. “一带一路 ’’的历史背景和现实基础. /《青年与社会》. 08.2021. V0L. 604. № 22, 278–279 с.