SCHOOL READYNESS OF FIRST GRADE STUDENTS AS A MEDICAL AND PSYCHOLOGICAL PROBLEM

Authors

  • Antonina Trokhymivna Bondaruk Center for artistic and aesthetic creativity of student youth

Keywords:

school readiness, psychodiagnostics

Abstract

Formulation of the problem. From the fact that the child is developed physically, mentally, mentally and personally, it depends on which age to start schooling, which makes it relevant to study the medical and psychological aspects of the readiness of pre-school children to study at the age of six years compared with children who are seven years old , in the theoretical and practical terms. Analysis of recent research and publications. When forming psychological readiness for school, it is necessary to take into account the individual psychological characteristics of the child. Formulating the purpose of the article. The goal - based on the study of medical and psychological characteristics of school readiness, determine the optimal age of the beginning of school education of the child. Presenting main material. We conducted comparative studies of school readiness of children aged 6 and 7 years. Children of 6 years of age found difficulties in communicating, establishing contact, adapting to new situations, giving incomplete and inaccurate answers to questions. Children of 7 years old, on the contrary, were prone to establishing an emotional contact. At the age of 6 years, self-control, educational motivation and other elements of educational activity are underdeveloped. At 7, the child is already physiologically and psychologically ready for the process of school education, while the 6-rivers reveal the immaturity of the cognitive sphere, psychomotor and other psychophysiological indicators. Conclusions and perspectives of further research. In children of 7 years of age, the psychological qualities that are important for the process of adaptation to school education are much more advanced than that of children of 6 years of age. The lack of psychological readiness of 6-year-olds for schooling may lead to problems in their orientation in the educational process and, consequently, increase the level of situational and personal anxiety. Children 7 years of age are psychologically more mature, for them the beginning of school education is much less stressful factor than for 6-rivers.

References

Закон України про освіту. Верховна Рада України; Закон від 05.09.2017 № 2145-VIII. // Електронний ресурс.- режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 .

Базовий компонент дошкільної освіти України // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – К.: МОН, 2012.

Аксьонова О.І. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі».- у 2-х ч. Ч.ІІ. Від трьох до шести (семи) років // О.І. Аксьонова, А.М. Аніщук, Л.В. Артемова [та ін.].– К.: Тов. «МЦФЕР-Україна», 2014. – 452 с.

Байєр О.М. Світ дитинства: комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів / О.М. Байєр, Л.В. Бабліна, І.М. Богдан [та ін.]; [ред. Л.В. Бабліна].– Тернопіль : Мандрівець, 2015.– 200 с.

Богуш А.М. Готуємо руку дитини до письма / А.М. Богуш. – Тернопіль: Мандрівець, 2009. – 108 с.

Божович Л. И. Психологическое развитие школьника и его воспитание / Л. И. Божович, Л. С. Славина. – М. : Педагогика, 1979. – 176 с.

Бреслав Г. М. Эмоциональные особенности формирования личности в детстве: норма и отклонения / Г. М. Бреслав. – М.: Педагогика, 1990. – 144 с.

Булдович М. Гармонія: книга для батьків і вихователів / М. Булдович, Н. Бадь.- К.: Шкільний світ, 2008.- 128 c.

Бурова А.П. Організація ігрової діяльності дітей дошкільного віку / А. П. Бурова. – Тернопіль : Мандрівець, 2010. – 256 с.

Венгер А.Л. Ребенок в обществе : исторический кризис детства / А. Л. Венгер // Вопросы психологии. – 2008. – № 4. – С. 3 – 12. 8

Вікова психологія : підручник / За ред. проф. Г.С. Костюка. – К. : Рад. школа, 1976. – 268 с.

Вправи для підготовки моторики руки дитини до письма (для дітей старшого дошкільного віку) // Обдарована дитина. – 2012. – № 9. – С. 44-50.

Гуткина Н. И. Психологическая готовность к школе : учеб. пособие / Н. И. Гуткина – Санкт˗Петербург : Питер, 2004. – с. 8-11, 14, 28.

Карабаєва І. І. Розвиток пізнавальної активності дошкільників в умовах середовища взаємодії дітей з дорослими / І. І. Карабаєва, О. Д. Літіченко // Актуальні проблеми психології: Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України [ред. С.Д. Максименко].- К.: Ін-т психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, 2011. - Т. 7, вип. 25. - С. 87-94.

Коваль В. Програма «Впевнений старт як орієнтир формування готовності до навчання у школі / В. Коваль, З. Брежко // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2011. – № 9. – С. 14-17.

Кононко О.Л. Психологічні основи особистісного ставлення дошкільника / О. Л. Кононко – К.: Стилос, 2000. – 336 с.

Ладивір С. Виховання гуманних почуттів у дітей /[С. Ладивір, О. Долинна, В. Котирло, С. Кулачківська, С. Тищенко, О. Вовчик-Блакитна, Ю. Приходько [ред. Т. Піроженко, С. Ладивір, Ю. Манилюк]. – Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 168 с.

Левшунова К. В. Емпірична модель дослідження рухової активності дитини дошкільного віку як чинника її психічного благополуччя / К.В. Левшунова // Проблеми сучасної психології. - 2014. - Вип. 26. - С. 375-390.

Методи вивчення психічного розвитку дитини-дошкільника: Метод. посіб. для педагогів, практ. психологів, студ. серед. і вищ. пед. закл. [ред. С. Є. Кулачківська]. - К. : Світич, 2003. - 40 с.

Ньюкомб Н. Развитие личности ребенка / Нора Ньюкомб [пep. c англ. В. Белоусов]. – СПб. : Питер, 2003. – 654 с.

Павелків Р.В. Дитяча психологія: Навч. посібник / Р.В. Павелків, О.П. Цигипало. – К.: Академвидав, 2008. – 432с.

Поліщук В. М. Криза 7 років : феноменологія, проблеми : навч. посіб. /В. М. Поліщук .– Суми : ВТД «Університетська книга», 2005. – 118 с.

Скрипченко О.В. Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. / О.В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук [та ін.] – К. : Просвіта, 2001. – 416 с.

Хухлаева О. В. Тропинка к своему Я: уроки психологии в начальной школе (1–4 кл.) / О. В.Хухлаева.- 4-е изд. -М.:Генезис,2011.- 344 с.

Эльконин Д. Б. Детская психология: учеб. Пособие для студ. Высш. Учеб. Заведений / Д. Б. Эльконин; [ред. Б.Д. Эльконин].- 4-е изд., стер. — М.: Издательский центр «Академия», 2007.- 384 с.

Published

2021-06-02

How to Cite

Бондарук, А. Т. (2021). SCHOOL READYNESS OF FIRST GRADE STUDENTS AS A MEDICAL AND PSYCHOLOGICAL PROBLEM. Modern Medicine, Pharmacy and Psychological Health, (1), 3-29. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/137

Issue

Section

Статті