АВТОРСЬКА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВА ПРОГРАМА «УМОВИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПІДЛІТКІВ»

Автор(и)

  • Наталія ЗДОРОВЕНКО Спеціальна загальноосвітня школа «Надія»
  • Ніна КОЛЯДЕНКО ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна академія управління персоналом»

Ключові слова:

соціальна компетентність підлітків, корекційно-розвиткова програма

Анотація

Постановка проблеми. В умовах розбудови освіти в Україні надзвичайно ак- туальною є проблема формування соціальної компетентності учнів старших класів школи, що зумовлено пошуком оптимальних шляхів підготовки їх до самостійного життя. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Процес включення особистості в соціальні структури і ступінь його ефективності привернули увагу науковців порівняно недавно. На початку ХХ ст. тільки вводиться термін «соцальний інтелект», подальші заглиблення в тему виокремлю- ють поняття компетентності. На даний час не існує єдиної усталеної думки щодо поняття «соціальна компетентність» - у зміст та структуру терміна різні автори вкладають своє трактування та складові, що дає перспективи для подальшої розробки теми. В основному, науковці розглядають соціальну компетентність в ракурсі успішної адаптації особистості в соціумі, через адекватне застосування особистісних якостей та вміння приймати устале- ні норми, правила, що висуваються сусільством. Формулювання мети статті. Метою є презентація авторської програми корекційно-розвиткової програми формування соціальної компетентності підлітків, спрямованої на розвиток соціальної компетенції учасників через використання принципів диференційованого підходу в оцінюванні соціуму з урахуванням іє- рархічності та вмінням ранжування інформації, подій, оточення, потреб, що, в свою чергу, стане основою для формування соціальнозрілої особистості, яка по закінченню навчально- го закладу зможе з високим рівнем вірогідності максимально адаптуватися в соціумі, адек- ватно реагуючи на його зміни, планувати власне майбутнє – як професійне, так і особисте, створити родину і зайняти своє місце в суспільстві, самореалізуватися, набувати та вдо- сконалювати необхідні для цього навички, використовуючі природні дані. Виклад основно- го матеріалу. Програма, враховуючи фактори впливу соціуму, спрямована на формування критичності і реалістичності світосприйняття, адекватності в поведінці відповідно ситу- ації, самоідентифікації себе та свого місця в житті, що є основою формування соціальної компетентності. Вона містить ряд ідей, реалізованих у тематичних заняттях для учнів старших класів, спрямованих на нівеляцію негативних наслідків впливу факторів соціаль- ного середовища, що призводять до викривлення світосприйняття. Проведення роботи за даною програмою стимулює розвиток соціального інтелекту, як основи для надбання соці- альної компетентності, дозволяє отримати позитивні результати в напрямку соціалізації та адаптації майбутнього покоління. Висновки та перспективи подальших досліджень. Застосування програми дозволяє підвищити навчальний інтерес учнів, а відтак і якість їх знань, вмінь, навичок, які вони здобуватимуть в процесі навчальної діяльності. Спільна робо- та, опанування основ тематичної дискусії з дотриманням етичних норм, сприяє підвищенню рівня вихованості дітей, їх емпатійності, позитивній комунікативності.

Посилання

Віденко В. Ф., Віденко Л. В., Кондратова-Діденко В. І. Людина і світ. Київ : Вища школа, 2001. 229 с.

Архіпова С. П. Професійна компетентність і професійність соціального працівника: сутність і шляхи розвитку. Соціальна робота в Україні: теорія і практика. 2004. № 2.

Гарашкіна Н. Діагностика професійної компетентності. Соціальна педагогіка. 2003. № 4.

Гіндіна О. Д. Генетичні основи емоцій та поведінкових особливостей у дітей підліткового віку. Москва, 2005 24 с.

Дементьєва І., Зубарева Н. Ступінь соціальної відповідальності підлітків у повній та неповній родині. Виховання школярів. 2003. № 10.

Докторович М. О. Формування соціальної компетентності старшого підлітка з неповної сім’ї: дис. ... канд. пед. наук. Київ, 2007.

Життєва компетентність особистості : наук.-метод. посібн. / ред. Л. В. Сохань, І. Єрмаков Г., Несен Г. М. Київ : Богдана, 2003. 520 с.

Лєпіхова Л. Соціально-психологічна компетентність у педагогічній взаємодії. Вища освіта України. 2004. № 3.

Мельник О. І. Зміст комунікативної компетентності педагога. Психологія і школа. 2004. № 4.

Поздняков А. Готуємо вчителя до формування соціальної зрілості старшокласників. Учитель. 2003. № 4.

Реан А. А. Психологія підлітка. Москва : Олма-прес, 2003. 432 с.

Толстих Т. І. Становлення соціальної зрілості учнів юнацького віку в умовах проектної діяльності. Психологія і школа. 2004. № 4.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-06

Як цитувати

ЗДОРОВЕНКО, Н., & КОЛЯДЕНКО, Н. (2021). АВТОРСЬКА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВА ПРОГРАМА «УМОВИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПІДЛІТКІВ». Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я, (1(4), 76-99. вилучено із http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/63

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>