ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ В СИСТЕМІ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2022-1(29)-9

Ключові слова:

права та свободи громадян, обмежувальні заходи, пандемія COVID-19, цифровізація, дистанційне навчання та робота, вакцинація.

Анотація

Мета роботи є систематизація наукових підходів до проблеми забезпечення прав та свобод людини в системі публічного управління в умовах пандемії COVID-19. У статті проаналізовані основні нормативно-правові документи, спрямовані на встановлення обмежувальних заходів, пов’язаних з розповсюдженням пандемії COVID-19, які обмежують права та свободи людини. Виконавча влада, на наш погляд, має право планувати та організовувати санітарно-протиепідеміологічні, профілактичні і навіть обмежувальні заходи, але обмежувати конституційні права та свободи громадян, минаючи волю органів народного представництва, у суспільстві не має право. У виключних випадках, коли обставини вимагають негайного вирішення, це можливо лише на дуже нетривалий час, який необхідний представницькому органу для повноцінного обговорення та прийняття рішення. Методологія: системний аналіз, узагальнення, синтез, аналіз, моделювання. Наукова новизна. Вжиті державою заходи, як було зазначено, впливають на реалізацію низки прав та свобод людини. Зокрема, у житловій, трудовій сферах, у сфері соціального забезпечення та соціального захисту громадян. Крім того, зростає екзистенціальна незахищеність у поєднанні з відсутністю ефективної освіти у галузі прав людини. Потрібно зберегти і покращити якість освіти у зв’язки із переходом на дистанційне навчання. Так, під час онлайн навчання виявилися найбільш значущими ризиками, які пов’язані з дегуманізацією, розривом соціальних зв’язків. Процес цифровізації всіх сфер життя суспільства та пов’язана з ним зміна форматів освіти у закладах вищої освіти – це прогресивний, неминучий, а й суперечливий феномен. Деякі претензії щодо зниження оплати за навчання у зв’язку з цим не враховують, що навантаження на викладачів та навчальні заклади також збільшились. Трудове законодавство України передбачає можливість дистанційної роботи. Окремо стоїть питання навантаження на працівника, іноді працівник виконує більше завдань, ніж передбачено його трудовим договором. Висновки. Держава та суспільство усвідомлюють небезпеку пандемії для здоров’я нації та свідомо вживають адекватних заходів щодо протидії їй. За 2019–2021 роки світова спільнота отримала певний досвід протидії COVID-19, однак не завжди цей досвід був вдалий. Так, виникли протести населення проти обов’язкової вакцинації, або обмеження права осіб пересування в межах певних територій тощо. Часто держави вдавалися до локдаунів, вимог самоізоляції, закриття виробництв, обов’язкової вакцинації, обов’язкове застосування засобів індивідуального захисту тощо. Тому до впровадження обмежувальних заходів, пов’язаних з пандемією COVID-19, потрібно підходити виважено з урахуванням громадської думки та можливостей соціально-економічного становища країни та добробуту громадян.

Посилання

Пушкар О. Роль органів державного управління у забезпеченні конституційних прав і свобод громадян у контексті Європейських традицій публічного управління. Державне управління та місцеве самоврядування. 2009. № 1. URL: http:// www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2009/2009-01(1)/ Pushkar.pdf.

Костюшко О.П. Забезпечення адміністративно-правових гарантій прав і свобод людини та громадянина. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. 2017. № 2(14). С. 162–177.

Охотнікова О.М., Арбич Я.О. Публічне адміністрування як запорука забезпечення прав і свобод людини в Україні. Часопис Київського університету права. 2020. № 4. С. 174–177.

Ковалів М., Єсімов С., Крамар Р., Скриньковський Р. Перспективи реформування організаційно -правового механізму забезпечення прав і свобод людини та громадянина. Traektoriâ Nauki = Path of Science. 2017. Vol. 3. № 10. С. 6001–6008.

Загоруй І.С. Поняття «права людини» : теоретико-правові підходи до розуміння прав людини. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е.О. Дідоренка. 2016. № 2. С. 66–82.

Лунгу Е.В. Пандемия covid-19. Новый вызов конституционным правоотношениям. Правоприменение. 2020. Т. 4. № 3. С. 69–75.

Указ Президента України № 392/2020 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 вересня 2020 року «Про Стратегію національної безпеки України». URL: https:// www.president.gov.ua/documents/3922020-35037.

Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я». URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2801-12#Text. 9. Кланца А.І. Охорона здоров’я як структурна складова національної безпеки держави : дис. … докт. наук з держ. управл. : 25.00.02 / Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості України. Київ, 2019. 571 с. URL: http://ipk.edu.ua/ wp-content/uploads/2019/06/dis_ KLANTSA.pdf.

Коросташова I.M. Режим надзвичайного стану під час пандемії: механізм правового регулювання як гарантія забезпечення дотримання принципу верховенства права. The Scientific Papers of the Legislation Institute of the Verkhovna Rada of Ukraine. 2020. № 6. С. 31–40.

Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: постанова Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/211-2020-%D0%BF#Text.

Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: постанова Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 641. URL: https://www. kmu.gov.ua/npas/pro-vstanovlennya-karantinu-tazapr- 641.

Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: постанова Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2. nsf/link1/KP201236.html.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 104 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України». URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennyazmin- do-deyakih-aktiv-kabinetu-ministrivukrayini- 104-170221.

Права людини у період пандемії COVID-19. Українське право. 25.04.2020. uRL: https://ukrainepravo. com/international_law/public_international_law/ prava-lyudyny-u-period-pandemiyi-covid-19/.

Наказ Міністерства хорони здоров’я України від 30.11.2021 № 2664 «Про затвердження Змін до Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним щепленням». URL: https://ips.ligazakon.net/ document/re37246?utm_source=buh.ligazakon. net&utm_medium=news&utm_content=cons12&_ gl=1*ti5207*_ga*MjEwMTc2MzQxMy4xNjMyMj kwNzkx*_ga_DTFQWX6QG5*MTY0NTYwOTA3 NS4zLjEuMTY0NTYwOTA4MS4w&_ga=2.19623 5567.241127215.1645545422-2101763413.1632290 791.

Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка». URL: https://zakon.rada.gov. ua/rada/show/1932-20#Text.

Постанова Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2021 р. № 1272 «Деякі питання надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка». URL: https:// ips.ligazakon.net/document/kp211272?an=2.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-24

Як цитувати

Коломоєць, Ю. О. (2022). ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ В СИСТЕМІ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19. Публічне урядування, (1 (29), 66-73. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2022-1(29)-9