ПОПУЛЯРИЗАЦІЯ НАУКИ В УКРАЇНІ: ВИКОНАННЯ НАУКОВИХ ПРОЄКТІВ В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВАХ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ІНТЕРНЕТ-ПЛАТФОРМИ «ВІЛЬНА НАУКА»

Автор(и)

  • Н. С. Петренко Приватне акціонерне товариство «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0000-0002-9781-5622

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/74-8

Ключові слова:

популяризація науки, соціально-економічний розвиток, науковий проєкт, Інтернет-платформи, соціальні мережі, НАН України, ЗВО, інформаційне суспільство

Анотація

У дослідженні було поставлено за мету з’ясування нинішнього стану популяризації науки Україні в період воєнного стану, а також з’ясування щодо просування наукових відкриттів в Україні через призму інформаційного суспільства, а саме онлайн-платформи «Вільна наука». Дане дослідження розкриває сутність ролі молодих науковців України у виконанні наукових проєктів в екстремальних умовах, а саме війни. Це обумовлено тим фактом, що саме науко центричність повинна стати основою здатності суспільства справлятися зі складними соціально-економічними викликами в житті держави та відновлювати її соціально-економічний розвиток після війни. Після повномасштабного вторгнення росії українські науковці опинилися в надзвичайно складних умовах життя чи то в безпечнішій частині країни, чи на окупованих територіях, чи за кордоном. Для тих, хто залишається в дослідженні, руйнування цивільної інфраструктури та психологічний стрес можуть різко сповільнити прогрес дослідження. Існують обмежені знання щодо впливу війни на українські дослідження. Однак, незважаючи на всі ці труднощі, більшість науковців продовжують наукову діяльність. Що стосується тих, хто залишився, заклади по всій Європі та за її межами можуть запропонувати безліч програм підтримки, таких як програми дистанційного відвідування, доступ до цифрових бібліотек і комп’ютерних ресурсів, а також гранти на спільні дослідження. Досліджено розподіл українських проєктів по семи науковим тематичним напрямам: технічні, гуманітарні, економічні, біологічні, природничі, космічні та агро. Було виявлено лідерів серед Інститутів НАН України та закладів вищої освіти. Досліджено розподіл виграних проєктів по регіонам, виявлено лідерів серед них. У роботі наведені виграні проєкти, анотацію до кожного з них, апробацію та впровадження (акти впровадження, виступи на конференціях, наукові публікації тощо). Для наукового обґрунтування результатів досліджень онлайн-платформи «Вільна наука» як фактору популяризації науки в Україні, був використаний статистичний метод, теоретичний та метод узагальнення. Наперекір новим викликам часу – спочатку пандемії коронавірусу, тепер жорсткого вторгнення росії на територію нашої держави, наука залишається рушійною силою прогресу людства. Так як, результати новітніх наукових досліджень ще раз підтвердили неабиякий вплив на розвиток економіки, екології, медицини, освіти, соціальної сфери та сільського господарства і, насамперед – безпеки держави.

Посилання

Петренко Н. С. Сучасний погляд на популяризацію науки в Україні в Інтернет-просторі: специфіка й проблеми розуміння. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Економічні науки. 2021. Випуск № 16. С. 130–135.

Вовченко О. В., Живага О. В., Петренко Н. С. Популяризація науки та освіти в епоху нових соціальних медіа : колективна монографія / за ред. к.е.н. О. В. Вовченко. Київ : ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК», 2021. 74 с.

Mazaraki A., Volosovych S. Dominants of the institutional modernization of the financial system of Ukraine. Bulletin of the Kyiv National Trade and Economic University. 2016. P. 5–23.

Копанєва В. Розвиток когнітивної концепції наукової комунікації. Бібл. вісн. 2017. № 6. С. 3–9.

Roco M., Bainbridge W. Converging Technologies for Improving Human Performance: Nanotechnology, Biotechnology, Information Technology and Cognitive Science. Arlington, 2004. 482 p.

Бондаренко Т.О. Популяризація науки у вітчизняному медіа-просторі. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2012. № 1. С. 4–8.

Вільна наука. URL: https://https://vilnanauka.com/

Petrenko N. S. (2021). Suchasnyi pohliad na populiaryzatsiiu nauky v Ukraini v Internet-prostori: spetsyfika y problemy rozuminnia [A modern view of the popularization of science in Ukraine in the Internet space: specifics and problems of understanding]. Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Ekonomichni nauky, no. 16, pp. 130–135.

Vovchenko O. V., Zhyvaha O. V., Petrenko N. S. (2021). Populiaryzatsiia nauky ta osvity v epokhu novykh sotsialnykh media : kolektyvna monohrafiia / za red. k.e.n. O. V. Vovchenko [Popularization of science and education in the era of new social media: collective monograph]. Kyiv : VNZ «Universytet ekonomiky ta prava «KROK», 74 p.

Mazaraki A., Volosovych S. (2016). Dominants of the institutional modernization of the financial system of Ukraine. Bulletin of the Kyiv National Trade and Economic University, pp. 5–23.

Kopanieva V. (2017). Rozvytok kohnityvnoi kontseptsii naukovoi komunikatsii [Development of the cognitive concept of scientific communication]. Bibl. visn, no. 6, pp. 3–9.

Roco M., Bainbridge W. (2004). Converging Technologies for Improving Human Performance: Nanotechnology, Biotechnology, Information Technology and Cognitive Science. Arlington, 482 p.

Bondarenko T. O. (2012). Populiaryzatsiia nauky u vitchyznianomu media-prostori []. Derzhava ta rehiony. Seriia: Sotsialni komunikatsii, no. 1, pp. 4–8.

Vilna nauka [Free science]. Available at: https://https://vilnanauka.com/

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-17