РОЗВИТОК СИСТЕМИ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ТА ПРОБЛЕМИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ВІТЧИЗНЯНОГО БІЗНЕСУ

Автор(и)

  • Ю.М. Томашевський Львівський національний університет природокористування https://orcid.org/0000-0003-4039-8271
  • М.В. Оліховська Львівський інститут Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0000-0002-2699-7684
  • О.З. Томашівський Львівський інститут Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0009-0001-8712-3454

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/79-21

Ключові слова:

конкуренція, конкурентоспроможність, маркетинговий менеджмент, стратегія, управління, маркетингова стратегія, принципи, загальна стратегія підприємства, суб’єкти бізнесу

Анотація

Стаття присвячена актуальним питанням дослідження критеріїв формування конкурентних переваг підприємства. В Україні створюються нові умови для діяльності підприємств, за яких особливого значення набувають стратегічний підхід, концепція стратегічного управління та розробка стратегії розвитку. Встановлено, що одним із ключових напрямків стратегічного планування є конкурентна стратегія підприємства, яка генерує конкурентні переваги та передбачає перспективу ефективного функціонування та розвитку. Однак більшість підприємств мають низький рівень розвитку цих складників, особливо в сфері маркетингових стратегій. Незважаючи на це, реалізація маркетингових стратегій є ефективним способом забезпечення належного рівня конкурентоспроможності та успішного функціонування підприємства в сучасних умовах бізнесу. Питання розробки маркетингових стратегій підвищення конкурентоспроможності підприємства є актуальними і відіграють важливу роль у виробничих процесах, формуванні збутової політики, організації збутової діяльності та розвитку системи маркетингового менеджменту. У статті доведено, що врахування та дотримання принципів розробки стратегії дає змогу створити ефективний засіб досягнення цілей підприємства, забезпечуючи високу конкурентоспроможність і гнучкість. Обґрунтовано особливості формування конкурентної стратегії підприємства, визначено концептуальні положення цього процесу. У статті обґрунтовано теоретико-методологічні підходи до вибору конкурентних стратегій підприємств та представлено маркетинговий напрям їх удосконалення.

Посилання

Апопій В. В., Шутовська Н. О., Середа С. А. Основи підприємництва : посібник. Львів : Новий світ-2000, 2014. 324 с.

Багорка М. О., Кадирус І. Г., Кравець О. В. Розроблення маркетингових конкурентних стратегій підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2011. Вип. 36. 2021. С. 11-18.

Берлінг Р. Підприємництво та менеджмент : посібник. Київ : Ліра-К, 2011. 408 с.

Бойчик І. М. Економіка підприємства : підручник. Київ : Кондор-Видавництво, 2016. 378 с.

Бутко М. П. Виробничий менеджмент : підручник. Київ : ЦУЛ, 2019. 420 с.

Вальчук В. О. Управління збутовою діяльністю виробничого підприємства. Актуальні проблеми вітчизняної економіки, підприємництва та управління на сучасному етапі (ч. 2) : мат. доп. V Ювіл. наук.-практ. конф. студ. та молодих вчен. з міжн. участю (м. Тернопіль, 12 лист. 2020 р.). Тернопіль, 2020. С. 352-355.

Ващенко А. А. Організація виробництва в умовах мінливого внутрішнього та зовнішнього середовища функціонування машинобудівних підприємств. Ефективна економіка. 2015. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4121

Виробничий менеджмент : підручник / за заг. ред. д-ра економ. наук, проф. Ю. В. Гончарова. 2-ге вид., допов. і перероб. Київ : Кафедра, 2014. 512 с.

Виробничий менеджмент : підручник / за заг. ред. проф. Ю. В. Гончарова. 2-ге вид., допов. і перероб. Київ : Кафедра, 2014. 512 с.

Гавкалова Н. Л., Терещенко Л. В. Методичний підхід щодо оцінювання ефективності менеджменту персоналу на підприємстві. Бізнес Інформ. 2018. № 12. С. 465-470.

Гаєвська Л. М., Чернова О. В. Виробничий потенціал ‒ основа розвитку підприємства. Вісник ЖДТУ. Економічні науки. 2011. № 1 (55). С. 184-185.

Гнатьєва Т. М., Лівінський А. І. Методологічне забезпечення виробничого потенціалу підприємств аграрного виробництва. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 5. С. 25-31.

Apopii V. V., Shutovska N. O., Sereda S. A. (2014). Osnovy pidpryiemnytstva : posibnyk [Fundamentals of Entrepreneurship: a textbook]. Lviv : Novyi svit-2000, 324 p.

Bahorka M. O., Kadyrus I. H., Kravets O. V. (2021). Rozroblennia marketynhovykh konkurentnykh stratehii pidpryiemstv [Development of marketing competitive strategies of enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, vol. 36, pp. 11-18.

Berlinh R. (2011). Pidpryiemnytstvo ta menedzhment : posibnyk [Entrepreneurship and Management: a textbook]. Kyiv : Lira-K, 408 p.

Boichyk I. M. (2016). Ekonomika pidpryiemstva : pidruchnyk [Economics of the enterprise: a textbook]. Kyiv : Kondor-Vydavnytstvo, 378 p.

Butko M. P. (2019). Vyrobnychyi menedzhment : pidruchnyk [Production management: textbook]. Kyiv : TsUL, 420 p.

Valchuk V. O. (2020). Upravlinnia zbutovoiu diialnistiu vyrobnychoho pidpryiemstva [Management of sales activities of a manufacturing enterprise]. Aktualni problemy vitchyznianoi ekonomiky, pidpryiemnytstva ta upravlinnia na suchasnomu etapi (ch. 2) : mat. dop. V Yuvil. nauk.-prakt. konf. stud. ta molodykh vchen. z mizhn. uchastiu (Ternopil, November 12, 2020). Ternopil, pp. 352-355.

Vashchenko A. A. (2015). Orhanizatsiia vyrobnytstva v umovakh minlyvoho vnutrishnoho ta zovnishnoho seredovyshcha funktsionuvannia mashynobudivnykh pidpryiemstv [Organization of production in conditions of a changing internal and external environment of the functioning of machine-building enterprises]. Efektyvna ekonomika, no. 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4121

Vyrobnychyi menedzhment : pidruchnyk (2014) [Production management: textbook]. In. d-ra ekonom. nauk, prof. Yu. V. Honcharova. Kyiv : Kafedra, 2014. 512 p.

Vyrobnychyi menedzhment : pidruchnyk (2014) [Production Management: Textbook]. In. prof. Yu. V. Honcharova. Kyiv : Kafedra, 512 p.

Havkalova N. L., Tereshchenko L. V. (2018). Metodychnyi pidkhid shchodo otsiniuvannia efektyvnosti menedzhmentu personalu na pidpryiemstvi [Methodical approach to assessing the effectiveness of personnel management at an enterprise]. Biznes Inform, no. 12, pp. 465-470.

Haievska L. M., Chernova O. V. (2011). Vyrobnychyi potentsial ‒ osnova rozvytku pidpryiemstva [Production Potential - the basis of enterprise development]. Visnyk ZhDTU. Ekonomichni nauky, no. 1 (55), pp. 184-185.

Hnatieva T. M., Livinskyi A. I. (2019). Metodolohichne zabezpechennia vyrobnychoho potentsialu pidpryiemstv ahrarnoho vyrobnytstva [Methodological support of the production potential of agricultural production enterprises]. Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 5, pp. 25-31.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-05