DEVELOPMENT OF MARKETING MANAGEMENT SYSTEM AND PROBLEMS OF COMPETITIVENESS OF DOMESTIC BUSINESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/79-21

Keywords:

competition, competitiveness, marketing management, strategy, management, marketing strategy, principles, general strategy of the enterprise, business subjects

Abstract

The article is devoted to topical issues of the research criteria for the formation of competitive advantages of the enterprise. In Ukraine, new conditions are gradually being created for the activities of enterprises, under which a strategic approach, the concept of strategic management and the development of a development strategy acquire special importance. It has been established that one of the key areas of strategic planning is the competitive strategy of the enterprise, which generates competitive advantages and foresees the prospect of effective functioning and development. However, most enterprises have a low level of development of these components, especially in the field of marketing strategies. Despite this, the implementation of marketing strategies is an effective way to ensure the appropriate level of competitiveness and successful functioning of the enterprise in modern business conditions. The issue of developing marketing strategies to increase the competitiveness of the enterprise is relevant and plays an important role in production processes, the formation of sales policy, the organization of sales activities and the development of the marketing management system. The article proves that taking into account and following the principles of strategy development makes it possible to create an effective means of achieving the company's goals, ensuring high competitiveness and flexibility. The peculiarities of the formation of the company's competitive strategy are substantiated, and the conceptual provisions of this process are defined. The article also substantiates the theoretical and methodological approaches to the selection of competitive strategies of enterprises and presents the marketing direction of their improvement.

References

Апопій В. В., Шутовська Н. О., Середа С. А. Основи підприємництва : посібник. Львів : Новий світ-2000, 2014. 324 с.

Багорка М. О., Кадирус І. Г., Кравець О. В. Розроблення маркетингових конкурентних стратегій підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2011. Вип. 36. 2021. С. 11-18.

Берлінг Р. Підприємництво та менеджмент : посібник. Київ : Ліра-К, 2011. 408 с.

Бойчик І. М. Економіка підприємства : підручник. Київ : Кондор-Видавництво, 2016. 378 с.

Бутко М. П. Виробничий менеджмент : підручник. Київ : ЦУЛ, 2019. 420 с.

Вальчук В. О. Управління збутовою діяльністю виробничого підприємства. Актуальні проблеми вітчизняної економіки, підприємництва та управління на сучасному етапі (ч. 2) : мат. доп. V Ювіл. наук.-практ. конф. студ. та молодих вчен. з міжн. участю (м. Тернопіль, 12 лист. 2020 р.). Тернопіль, 2020. С. 352-355.

Ващенко А. А. Організація виробництва в умовах мінливого внутрішнього та зовнішнього середовища функціонування машинобудівних підприємств. Ефективна економіка. 2015. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4121

Виробничий менеджмент : підручник / за заг. ред. д-ра економ. наук, проф. Ю. В. Гончарова. 2-ге вид., допов. і перероб. Київ : Кафедра, 2014. 512 с.

Виробничий менеджмент : підручник / за заг. ред. проф. Ю. В. Гончарова. 2-ге вид., допов. і перероб. Київ : Кафедра, 2014. 512 с.

Гавкалова Н. Л., Терещенко Л. В. Методичний підхід щодо оцінювання ефективності менеджменту персоналу на підприємстві. Бізнес Інформ. 2018. № 12. С. 465-470.

Гаєвська Л. М., Чернова О. В. Виробничий потенціал ‒ основа розвитку підприємства. Вісник ЖДТУ. Економічні науки. 2011. № 1 (55). С. 184-185.

Гнатьєва Т. М., Лівінський А. І. Методологічне забезпечення виробничого потенціалу підприємств аграрного виробництва. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 5. С. 25-31.

Apopii V. V., Shutovska N. O., Sereda S. A. (2014). Osnovy pidpryiemnytstva : posibnyk [Fundamentals of Entrepreneurship: a textbook]. Lviv : Novyi svit-2000, 324 p.

Bahorka M. O., Kadyrus I. H., Kravets O. V. (2021). Rozroblennia marketynhovykh konkurentnykh stratehii pidpryiemstv [Development of marketing competitive strategies of enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, vol. 36, pp. 11-18.

Berlinh R. (2011). Pidpryiemnytstvo ta menedzhment : posibnyk [Entrepreneurship and Management: a textbook]. Kyiv : Lira-K, 408 p.

Boichyk I. M. (2016). Ekonomika pidpryiemstva : pidruchnyk [Economics of the enterprise: a textbook]. Kyiv : Kondor-Vydavnytstvo, 378 p.

Butko M. P. (2019). Vyrobnychyi menedzhment : pidruchnyk [Production management: textbook]. Kyiv : TsUL, 420 p.

Valchuk V. O. (2020). Upravlinnia zbutovoiu diialnistiu vyrobnychoho pidpryiemstva [Management of sales activities of a manufacturing enterprise]. Aktualni problemy vitchyznianoi ekonomiky, pidpryiemnytstva ta upravlinnia na suchasnomu etapi (ch. 2) : mat. dop. V Yuvil. nauk.-prakt. konf. stud. ta molodykh vchen. z mizhn. uchastiu (Ternopil, November 12, 2020). Ternopil, pp. 352-355.

Vashchenko A. A. (2015). Orhanizatsiia vyrobnytstva v umovakh minlyvoho vnutrishnoho ta zovnishnoho seredovyshcha funktsionuvannia mashynobudivnykh pidpryiemstv [Organization of production in conditions of a changing internal and external environment of the functioning of machine-building enterprises]. Efektyvna ekonomika, no. 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4121

Vyrobnychyi menedzhment : pidruchnyk (2014) [Production management: textbook]. In. d-ra ekonom. nauk, prof. Yu. V. Honcharova. Kyiv : Kafedra, 2014. 512 p.

Vyrobnychyi menedzhment : pidruchnyk (2014) [Production Management: Textbook]. In. prof. Yu. V. Honcharova. Kyiv : Kafedra, 512 p.

Havkalova N. L., Tereshchenko L. V. (2018). Metodychnyi pidkhid shchodo otsiniuvannia efektyvnosti menedzhmentu personalu na pidpryiemstvi [Methodical approach to assessing the effectiveness of personnel management at an enterprise]. Biznes Inform, no. 12, pp. 465-470.

Haievska L. M., Chernova O. V. (2011). Vyrobnychyi potentsial ‒ osnova rozvytku pidpryiemstva [Production Potential - the basis of enterprise development]. Visnyk ZhDTU. Ekonomichni nauky, no. 1 (55), pp. 184-185.

Hnatieva T. M., Livinskyi A. I. (2019). Metodolohichne zabezpechennia vyrobnychoho potentsialu pidpryiemstv ahrarnoho vyrobnytstva [Methodological support of the production potential of agricultural production enterprises]. Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 5, pp. 25-31.

Published

2025-09-05