THEORETICAL APPROACHES TO FORMING THE MARKETING INNOVATIVE POLICY OF ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF EMERGENCY ECONOMY

Authors

Abstract

The article generalizes theoretical approaches to defining the essence and content of concepts: “network”, “network formations”, “emergence”, reveals characteristic features of formation of marketing innovation policy of the enterprise in the conditions of emergent economy. The essence of the network is revealed as a socio-economic system with embedded links, characterized by a high degree of intensification of links between its individual elements: individuals, firms, non-profit organizations, government agencies and groups. Networking of enterprises is based on the development of cooperation between different types of organizations (production, service, sales, supply, research institutes). It has been proven that no firm has all the resources it needs to be competitive. Therefore, networking is required, so that each company, as a member of the network, will have access to the resources it needs, and their use will provide each entity with an emergent (synergistic) effect. It is revealed that emergence is a property of complex systems, which is generated by the interaction of elements and is not observed in any of them, if we consider each of them separately. At the same time, the task of marketing innovation policy is to use such tools and technologies of organization of innovation processes, by which the reallocation of these resources will be effective.

References

Granovetter M. Economic action and social structure: The problem of embeddedness // American Journal of Sociology. 1985. № 91(3). P. 481–510.

Koestler A. The Ghost in the Machine. London : Arkana, 1967.

Freeman L. C. Centrality in Social Networks: Conceptual Clarification // Social Networks. 1979. № 1. P. 215–239.

Miles R. E., Snow C. C. Network Organizations: New Concepts for New Forms // California Management Review. 1986. № 28. P. 62–75.

Болычев О. Н., Волошенко К. Ю. Межорганизационные сетевые взаимодействия как определяющая форма научно-технического и инновационного сотрудничества России и Европейского союза в Балтийском регионе // Балтийский регион. 2013. № 4 (18). C. 23–39.

Гонта О. І. Інноваційний підхід до організації малого підприємництва на основі формування мережевих структур // Наук. вісн. ЧДІЕУ. 2012. № 4 (16). С. 101–108.

Стерлин А., Ардишвили А. Предпринимательские сети – новая форма организации межфирменного взаимодействия // МЭ и МО. 1991. № 4. С. 70–80.

Cook K., Emerson R. M. Non-exchange relationships in networks // American Sociological Review. 1978. Vol. 43. October. P. 725.

Інновації і маркетинг — рушійні сили економічного розвитку: монографія / за ред. проф. С. М. Ілляшенка. Суми: ТОВ “Друк. дім “Папірус”, 2012. 536 с.

Наукова та інноваційна діяльність. Статистичний зб. 2018 [Електронний ресурс] // Сайт: Державна служба статистики України. Київ, 2019. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/publnauka_u.htm

Геселева Н. В., Заріцька Н. М. Емерджентні властивості системи // Бізнес Інформ. 2013. № 7. С. 93–97.

Шаталова Н. И. Трудовой потенциал работника. М. : Юнити-Дана, 2003. 400 с.

Иванов Е. Н. Расчет и проектирование систем противопожарной защиты. М.: Химия, 1990. 384 с.

Трухин В. И., Показеев К. В., Куницын В. Е. Общая и экологическая геофізика : учебник. М. : Физматлит, 2005. 287 с.

Гребешкова О. М. Емерджентність у стратегічному процесі підприємства // Формування ринкової економіки : зб. наук. праць. Вип. 22. К.: КНЕУ, 2009. С. 129–

Шабан К. С., Зозульов О. В. Класифікація інновацій підприємств, що входять до міжорганізаційних об’єднань // Економічний вісник НТУУ “КПІ”: зб. наук. пр. 2016. № 13. С. 493–500.

Published

2019-12-27