DESIGNING A MARKETING STRATEGY FOR TOURISM DEVELOPMENT IN THE REGION OF UKRAINE AND THE MECHANISM FOR ITS IMPLEMENTATION
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4536/79-23Keywords:
tourism development, marketing strategy, domestic region, recovery, tourist area, mechanism, image, benchmarkingAbstract
The purpose of the article is to develop a marketing strategy for the development of tourism in the region and a comprehensive mechanism for its implementation based on the generalization and structuring of the existing experience of medium- and long-term marketing planning. Given that many regions of Ukraine are aimed at creating their own marketing strategies for tourism development, the issues of their development and implementation continue to be relevant for science. Research methods: process approach, structuring, scenario, ordering, generalization method. A universal tourism development strategy has been developed as the most complete, practically applied set of elements capable of determining priority measures and the vector of movement of the region for the successful implementation of plans aimed at the effective development of tourism in the region. Target benchmarks for the strategic development of tourism in the region of Ukraine have been determined. Priority strategic goals and objectives for the development of tourism in the region of Ukraine have been structured. The process of creating a marketing strategy for the development of tourism in the region of Ukraine has been compiled and visualized. A comprehensive mechanism for implementing a marketing strategy for the development of tourism in the region of Ukraine has been proposed. The practical value of the article lies in the fact that the measures formulated within the framework of a comprehensive mechanism are aimed at: increasing the tourist attractiveness of the territory, creating conditions for the intensification of entrepreneurial activity, increasing the well-being of the population, comprehensive development of tourism infrastructure and existing resources, contributing to meeting the needs and gaining a competitive position in the interregional division of labor in the field of tourism by the region of Ukraine. Further scientific research should be conducted in the direction of developing a marketing strategy for the restoration and development of tourism, a mechanism for implementing the strategy for domestic tourist territories that were temporarily occupied during the war.
References
Бондаренко В., Медведєва Н. Стратегії розвитку туризму для України в умовах військових дій та повоєнний період. Енергозбереження. Енергетика. Енергоаудит. 2023. №11(189). С. 34–46.
Бондаренко Л. А. Дослідження програм розвитку туризму в регіонах України. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. №8. С. 5–10. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-1.
Борисюк О. А., Дудник І. М., Беркова О. П. Географічний регіон як об’єкт туристичного маркетингу. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2019. Вип. 4 (74). С. 23–31.
Буднікевич І. М., Гавриш І. І., Крупенна І. А. Інструменти підвищення привабливості туристично-рекреаційного комплексу регіону. Ефективна економіка. 2018. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2018_2_18 (дата звернення: 12.07.2025).
Горюнова К. А. Стратегічне управління розвитком туристичного регіону на засадах сталого розвитку. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-109.
Гуцал Л., Шоробура І. Формування туристичної привабливості територіальних громад в Україні. Економіка та суспільство. 2023. №49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-47.
Мельниченко О. А., Шведун В. О. Особливості розвитку індустрії туризму в Україні: монографія. Харків: Вид-во НУЦЗУ, 2017. 153 с.
Олексюк Г., Полольський О. Проблеми та перспективи туристичної індустрії України в умовах сучасних викликів. Регіональна економіка. 2022. № 3. С. 95–105. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2022-3-10.
Радченко О.П.. Горбаченко С.А. Стратегія розвитку туристичної галузі України в умовах невизначеності. Економіка та суспільство. 2021. №4. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-31.
Рібейро Рамос О. Стратегічне управління розвитком регіонального туристичного комплексу. Вісник економічної науки України. 2023. №2(45). С. 82–89. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2023.2(45).82-89.
Романова А.А. Методологічні підходи до розробки стратегії туристичного розвитку України. Проблеми системного підходу в економіці. 2018. №3(65). С. 35–40.
Семак Б.Б. Формування маркетингової стратегії просування туристичних продуктів для іноземних туристів. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. 2019. №57. С. 19–25.
Середа Н. Маркетинг і брендинг у туризмі: стратегії просування та конкурентоспроможність туристичних напрямків. Економіка та суспільство. 2023. №57. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-100.
Смирнов І. Г., Любіцева О. О. Маркетинг сталого туризму: навчальний посібник. Київ: Ліра-К, 2019. 256 с.
Сокол Т.Г., Фастовець О.А. Регіональний вектор розвитку туризму в Україні. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. 2022. № 1 (78). С. 132–144.
Стратегія розвитку туристичної галузі в Україні: монографія / Д. В. Грибова, В.К. Збарський, М. П. Талавиря, І. В. Охріменко, Н. Й. Хомів, Л.В. Ярема, Київ. ЦП «КОМПРИНТ». 2022. 453 с.
Устік Т. В. Формування маркетингової стратегії регіонального розвитку туризму. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2024. Том 9. № 1. С. 372 – 376.
Цвілий С.М. Конструктивна модель реалізації потенціалу індустрії туризму України в європейському геоекономічному просторі. Збірник наукових праць ТДАТУ імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2024. № 1(50). С. 57–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2519-884X-2024-50-7.
Тsviliy S. Tourism industry methodology: potential for business development and regulation in countries of the world. Economics and Region. 2024. № 3 (94). Pp. 30–40. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.3(94).3479.
Tsviliy S.M., Mykhailyk D.P., Gurova D.D., Ogloblina V.O., Korniienko O.M. Strategy for the Development of the Investment Potential of the Tourism Industry of Ukraine in the International Economic System. Theoretical and Practical Research in Economic Fields. 2024. Vol. 15. №3. Pp. 601–619. DOI: https://doi.org/10.14505/tpref.v15.3(31).08.
Bondarenko V., Medvedeva N. (2023) Stratehii rozvytku turyzmu dlia Ukrainy v umovakh viiskovykh dii ta povoiennyi period [Strategies of tourism development for Ukraine in the conditions of military operations and the post-war period]. Enerhozberezhennia. Enerhetyka. Enerhoaudyt – Energy saving. Energy. Energy audit, vol. 11(189), pp. 34–46.
Bondarenko L. (2023) Doslidzhennia prohram rozvytku turyzmu v rehionakh Ukrainy [Study of tourism development programs in the regions of Ukraine]. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi – Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe, vol. 8, pp. 5–10. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-1.
Borysyuk O., Dudnyk I., Berkova O. (2019). Heohrafichnyy rehion yak obyekt turystychnoho marketynhu [Geographical region as an object of tourist marketing]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka Bulletin of Taras Shevchenko – Kyiv National University, vol. 4 (74), pp. 23–31.
Budnikevich І., Gavrysh І., Krupenna І. (2018) Instrumenty pidvyshchennia pryvablyvosti turystychno-rekreatsiinoho kompleksu rehionu [Tools for improving the attraction of the regional tourism and recreation complex]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2018_2_18 (accessed July 10, 2025).
Horiunova K. A. (2023). Stratehichne upravlinnia rozvytkom turystychnoho rehionu na zasadakh staloho rozvytku [Strategic Management of Tourism Region Development Based on Sustainable Development]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, no. 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-109 (in Ukrainian).
Hutsal L., Shorobura I. (2023) Formuvannia turystychnoi pryvablyvosti terytorialnykh hromad v Ukraini [Formation of tourist attractiveness of territorial communities in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, no. 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-47.
Melnychenko O., Shvedun V. (2017) Osoblyvosti rozvytku industrii turyzmu v Ukraini: monohrafiia [Peculiarities of the development of the tourism industry in Ukraine: monograph]. Kharkiv: Vydavnytstvo NUTsZU, 153 p. (in Ukrainian)
Oleksiuk G., Pololskyi O. (2022) Problemy ta perspektyvy turystychnoi industrii Ukrainy v umovakh suchasnykh vyklykiv [Problems and prospects of the tourism industry of Ukraine in the face of modern challenges]. Rehionalna ekonomika – Regional economy, vol. 3, pp. 95–105. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2022-3-10.
Radchenko O., Horbachenko S. (2021) Stratehiia rozvytku turystychnoi haluzi Ukrainy v umovakh nevyznachenosti [Strategy of development of the tourist industry of Ukraine in conditions of uncertainty]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, no. 4. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-31.
Ribeiro Ramos O. (2023). Stratehichne upravlinnia rozvytkom rehionalnoho turystychnoho kompleksu [Strategic Management of the Development of the Regional Tourist Complex]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy – Bulletin of Economic Science of Ukraine, no. 2 (45), рр. 82–89. DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2023.2(45).82-89
Romanova A. (2018) Metodolohichni pidkhody do rozrobky stratehii turystychnoho rozvytku Ukrainy [Methodological approaches to developing a tourism development strategy for Ukraine]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi – Problems of systemic decline in economics, vol. 3(65), pp. 35–40.
Semak B. (2019) Formuvannia marketynhovoi stratehii prosuvannia turystychnykh produktiv dlia inozemnykh turystiv [Formation of marketing strategy for promoting tourist products for foreign tourists]. Visnyk Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu – Bulletin of the Lviv University of Trade and Economics, vol. 57, pp. 19–25.
Sereda N. (2023) Marketynh i brendynh u turyzmi: stratehii prosuvannia ta konkurentospromozhnist turystychnykh napriamkiv [Marketing and branding in tourism: promotion strategies and competitiveness of tourist destinations]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, no. 57. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-100.
Smirnov I., Lyubitseva O. (2019) Marketynh staloho turyzmu: navchalnyi posibnyk [Sustainable tourism marketing: a textbook]. Kyiv: Lira-K, 256 p. (in Ukrainian)
Sokol T.H., Fastovets O.A. (2022). Rehionalnyi vektor rozvytku turyzmu v Ukraini [Regional vector of tourism development in Ukraine], Rozvytok metodiv upravlinnia ta hospodariuvannia na transporti – Development of management and management methods in transport, vol. 1(78), pp. 132–134.
Hrybova L., Zbarsky V., Talavirya M., Okhrimenko I., Khomiv N., Yarema L. (2022) Stratehiia rozvytku turystychnoi haluzi v Ukraini: monohrafiia [Strategy for the development of the tourism industry in Ukraine: monograph]. Kyiv. TsP «KOMPRYNT», 453 p. (in Ukrainian)
Ustik T. (2024) Formuvannia marketynhovoi stratehii rehionalnoho rozvytku turyzmu [Formation of a marketing strategy for regional tourism development]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky – Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology, vol. 9, no. 1, рр. 372 – 376.
Tsviliy S.M. (2024) Konstruktyvna model realizatsii potentsialu industrii turyzmu Ukrainy v yevropeiskomu heoekonomichnomu prostori [A constructive model for realizing the potential of Ukraine's tourism industry in the European geoeconomic space]. Zbirnyk naukovykh prats TDATU imeni Dmytra Motornoho (ekonomichni nauky) – Collection of scientific works of the Dmytro Motornyi State Academic Academic University (economic sciences), vol. 1(50), pp. 57–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2519-884X-2024-50-7.
Тsviliy S. (2024) Tourism industry methodology: potential for business development and regulation in countries of the world. Economics and Region, vol. 3 (94), pp. 30–40. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.3(94).3479.
Tsviliy S.M., Mykhailyk D.P., Gurova D.D., Ogloblina V.O., Korniienko O.M. (2024) Strategy for the Development of the Investment Potential of the Tourism Industry of Ukraine in the International Economic System. Theoretical and Practical Research in Economic Fields, vol. 15, no. 3, pp. 601–619. DOI: https://doi.org/10.14505/tpref.v15.3(31).08.