THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FUNDAMENTALS OF THE DEVELOPMENT OF THE DOMESTIC CONSUMER MARKET IN THE NATIONAL ECONOMY

Authors

  • Olga Galtsova Classic Private University
  • Olena Trokhymets Classic Private University

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/60-1

Keywords:

national economy, domestic consumer market, market, socially oriented goods, consumer basket, purchasing power

Abstract

The article identifies the theoretical and methodological foundations of the domestic consumer market in the national economy. The analysis of the categorical apparatus of the market, the consumer market in the context of socially significant goods is carried out. As a result of the analysis it is established that satisfaction of needs of the population occurs in the market of the goods and services. Taking into account the fact that the generalizing concept of “market” has not been established, there is determinism of multiple definition of the category "consumer market". The concept of “consumer market” is generalized. In the article, as a result of the analysis of the categorical apparatus, the domestic consumer market of socially-oriented goods and services is proposed to be interpreted as a permanent system of elements that ensures the production and sale of socially-oriented goods and services, where there is free competition, as well as state regulation of prices and tariffs. Thus, the main properties of socially-oriented goods and services are determined: they are included in the consumer basket; do not have goods (services) substitutes; impossibility to refuse consumption of goods and services even in the absence of purchasing power of consumers; require state regulation and control over prices and tariffs; access to such goods and services affects the national security of the country. The analysis based on the generalization of research on the elements of socially significant goods and services made it possible to justify their definition as socially oriented goods and services. It is proved that in the researches of both Ukrainian and foreign scientists the general definition of the category “socially-oriented goods and services” was not provided. Based on the selection of the main components of the goods and services, a general definition of socially oriented goods and services is formulated and proposed. Its main content is that they should be available to the general public, population, because they meet the needs of basic necessities, they should be subject to state regulation and monitoring of prices.

References

Апопій В., Міщук І., Ребицький В. та ін. Організація торгівлі. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 616 с.

Барна М. Сутність соціальної та економічної ефективності роздрібної торгівлі. Торгівля, Комерція, Підприємництво. 2014. С. 20–22.

Барна М. Трансформація системи внутрішньої торгівлі в Україні : монографія. Львів : Растр-7, 2015. 524 с.

Прилуцький А. Ринок в системі категорій сучасної економічної теорії. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2011. Вип. 25. С. 185–197.

Звєрєва О. Споживчий ринок: поняття та учасники. Держава і право. 2010. Вип. 47. С. 338–343.

Власов Д. Генезис формування поняття «ринок». Економіка АПК. 2009. № 4. С. 121–124.

Економічний словник-довідник / за ред. С. В. Мочерного. Київ : Феміна, 1995. 368 с.

Енциклопедичний словник бізнесмена: менеджмент, маркетинг, інформатика / за заг. ред. М. Молдованова. Київ : Техніка, 1993. 856 с.

Майн В. Етимологічні основи сутності ринку. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2013. № 1 (56). С. 73–77.

Котлер Ф. Основы маркетинга / пер. с англ. ; под общ. ред. и вступ. ст. И. Пеньковой. Москва : [б.и.], 1990. 736 с.

Фрідман М. Капіталізм і свобода / пер. з англ. Н. Рогачевська. Київ : Дух і літера, 2010. 319 с.

Зубко Н. Экономическая теория. Минск, 1999. 311 с.

Гродецька Т. Сутність та структура споживчого ринку в трансформаційній економіці. Вісник Харківського державного університету. Економічна серія. 1999. № 446. С. 145–147.

Маркіна І., Панченко В., Рибалко-Рак Л. Споживча кооперація: процесний підхід до управління в торгівлі : монографія. Кіровоград : ФОП Александрова М., 2012. 148 с.

Точилин В. та ін. Проблеми та напрями захисту внутрішнього ринку : наукова доповідь / ред. кол. В. Геєць та ін. Київ : Інститут економіки та прогнозування, 2008. 102 с.

Трохимець О. До проблем формування споживчого кошику в Україні. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. 2014. Вип. 6. Ч. 5. С. 91–94.

Трохимець О. Теоретичні підходи до визначення поняття соціально орієнтованих товарів та послуг. Молодий вчений. 2016. № 1 (28). С. 182–187.

Лозинська Т. Національний продовольчий ринок в умовах глобалізації. Харків : Магістр, 2007. 272 с.

Сенишин О. Теоретичні засади дослідження продовольчого ринку. Економічний вісник. 2013. № 2. С. 164–171

Apopii V. (2005) Orhanizatsiia torhivli [Trade organization] / V. Apopii, I. Mishchuk, V. Rebytskyi ta in. ; za red. V. Apopiia. Kyiv : Tsentr navchalnoi literatury. 616 р.

Barna M. (2014) Sutnist sotsialnoi ta ekonomichnoi efektyvnosti rozdribnoi torhivli [The essence of social and economic efficiency of retail trade]. Torhivlia, Komertsiia, Pidpryiemnytstvo, pp. 20–22.

Barna M. (2015) Transformatsiia systemy vnutrishnoi torhivli v Ukraini : monohrafiia [Transformation of the internal trade system in Ukraine: monograph]. Lviv : Rastr-7. 524 р.

Prylutskyi A. (2011) Rynok v systemi katehorii suchasnoi ekonomichnoi teorii [The market in the system of categories of modern economic theory]. Teoretychni ta prykladni pytannia ekonomiky. Vol. 25, pp. 185–197.

Zvierieva O. (2010) Spozhyvchyi rynok: poniattia ta uchasnyky [Consumer market: concepts and participants]. Derzhava i pravo. Vol. 47, pp. 338–343.

Vlasov D. (2009) Henezys formuvannia poniattia “rynok” [The genesis of the formation of the concept of “market”]. Ekonomika APK. No. 4, pp. 121–124.

Ekonomichnyi slovnyk-dovidnyk [Economic dictionary-reference book] / za red. S. Mochernoho. Kyiv : Femina, 1995. 368 p.

Entsyklopedychnyi slovnyk biznesmena: menedzhment, marketynh, informatyka [Encyclopedic dictionary of a businessman: management, marketing, computer science] / za zah. red. M. Moldovanova. Kyiv : Tekhnika,1993. 856 p.

Main V. (2013) Etymolohichni osnovy sutnosti rynku [Etymological bases of the essence of the market]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. No. 1 (56), pp. 73–77.

Kotler F. (1990) Osnovy marketinha: [per. s angl.] / obsh. red. i vstup st. I. Penkovoj. Moskva : [b.i.]. 736 P.

Fridman М. (2010) Kapitalizm i svoboda [Capitalism and freedom] / [per. z anhl. N. Rohachevska]. K. : Dukh i litera. 319 P.

Zubko N. (1999) Ekonomicheskaya teoriya [Economic theory]. Minsk, 311 p.

Hrodetska T. (1999) Sutnist ta struktura spozhyvchoho rynku v transformatsiinii ekonomitsi [The essence and structure of the consumer market in a transformational economy]. Visnyk Kharkivskoho derzhavnoho universytetu. Ekonomichna seriia. No. 446, pp. 145–147.

Markina I., Panchenko V., Rybalko-Rak L. (2012) Spozhyvcha kooperatsiia: protsesnyi pidkhid do upravlinnia v torhivli : monohrafiia [Consumer cooperation: a process approach to trade management: a monograph]. Kirovohrad : FOP Aleksandrova M.. 148 p.

Tochylyn V. (2008) Problemy ta napriamy zakhystu vnutrishnoho rynku [Problems and directions of protection of the internal market] : nauk. dop. / V. Tochylin [ta in.] ; red. kol. V. Heiets [ta in.]. Kyiv : In-t ekonomiky ta prohnozuvannia. 102 p.

Trokhymets О. (2014) Do problem formuvannia spozhyvchoho koshyku v Ukraini [To the problems of forming a consumer basket in Ukraine]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu: Seriia: Ekonomichni nauky. Vyp. 6. Ch. 5, pp. 91–94.

Trokhymets О. (2016) Teoretychni pidkhody do vyznachennia poniattia sotsialno-oriientovanykh tovariv ta posluh [Theoretical approaches to defining the concept of socially oriented goods and services]. Molodyi vchenyi. No. 1 (28), pp. 182–187.

Lozynska T. (2007) Natsionalnyi prodovolchyi rynok v umovakh hlobalizatsii [National food market in the context of globalization] Nats. akad. derzh. upr. pry Prezydentovi Ukrainy, Kharkiv. rehion. in-t derzh. upr. Kharkiv : Mahistr. 272 p.

Senyshyn O. (2013) Teoretychni zasady doslidzhennia prodovolchoho rynku [Theoretical principles of food market research.]. Ekonomichnyi visnyk. No. 2, pp. 164–171.

Published

2021-04-30