MARKETING MANAGEMENT AS A STRATEGIC INNOVATION COMPONENT OF MODERN BUSINESS DEVELOPMENT IN INDUSTRIAL ENTERPRISES

Authors

  • Liliia Romanova Interregional Academy of Personnel Management

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/60-9

Keywords:

marketing, management, innovation, marketing management, customer focus, relationship marketing, industrial enterprise

Abstract

The purpose of writing this article is to develop the main innovative directions for improving the management of marketing activities of industrial enterprises in an innovative economy. The main research methods were the systems approach, situational, analysis and synthesis, dialectical and logical methods. The scientific novelty of this work is the definition of marketing management of the basic component of the enterprise management system and the definition of the marketing concept as an innovative direction of marketing development at industrial enterprises in order to ensure real customer focus. New principles and technologies of marketing are proposed. The practical value of research lies in the possibility of implementing the proposed innovative solutions in the marketing management of industrial enterprises. In the process of research, the role of managerial and marketing innovations was determined. The level of innovative activity of industrial enterprises of Ukraine has been established, directions of transformation of marketing management are proposed in order to ensure real customer focus. A modern classification of innovations, the concept of relationship marketing in the marketing management of industrial enterprises are proposed. Shown are those transformations of marketing that predetermine the change in its role and place in enterprise management. New technologies of marketing management and principles of building relationship marketing are proposed.

References

Пластовець П. Десять стандартів інновацій. 25.04.2016. URL: http://m.management.com.ua.

Інноваційна Україна 2020: національна доповідь / за заг. ред. В.М. Гейця та ін. ; НАН України. Київ, 2015. 336 с.

Инновации в управлении. URL: http://topmanagement.com.ua/upravlenec/312-manageraelefant.

ДлигачА. Что не так с маркетингом в Украине. URL: http://forbes.net.ua/opinions/1347104-chto-ne-tak-s-marketingom-v-ukraine.

Romanova L.V. Theoretical and practical aspects of development of marketing management on industrial enterprises. Теоретические и практические аспекты развития маркетингового менеджмента на промышленных предприятиях. Austrian Journal of Humanities and Social Sciences. March-April 2017.

Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст [монографія] за заг. ред. д.е.н., проф. Н.В. Карпенко. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 252 с.

Глазьев С.Ю. На «волне» Кондратьева. URL: http://www.glazev.ru/scienexpert/254.

Gary Hamel. The Why, What and How of Management Innovation. URL: https://hbr.org/.../the-why-what-and-how-of-management-in.

Уэбстер Ф. Будущее маркетинга. URL: http://websurveys.ru/theory/mathe102.htm.

Мицуаки Симагути. Маркетинг – это устройство для роста. URL: http://marketing.by/mnenie/ marketing-eto-ustroystvo-dlya-rosta-mitsuaki-simaguti.

Давар Нирадж. Идеальный маркетинг. О чем забыли 98% маркетологов? Москва : Изд-во «Альпина Паблишер», 2015. 216 c. URL: https://f.ua/alpina-pablisher/idealniyy-marketing-o-chem-zabiyli-98-marketologov.html?utm_source=pdf_related&utm_medium=pdf&utm_camp.

Репьев А. Маркетинговое мышление. ООО «Библос», 2015. URL: http://www.litmir.me/br/?b=00&p=1.

Моторина О. План маркетинга на деловых рынках. URL: http://powerbranding.ru.

How does social media compare to other channels for B2B Marketing? Dave Chaffey. 06.04 2018. URL: https://www.smartinsights.com/wp-content

Шиманская А.А. Управління маркетинговою діяльністю промислового підприємства: економічний та філософський підходи. Економіка: реалії часу. Науковий журнал. 2015. № 3(19). С. 166–171. URL: tp://economics.opu.ua/files/archive/2015/n3.html.

Гузенко Г.М. Управління та вдосконалення маркетингової діяльності на підприємстві. Еконо¬міка і суспільство. Електронне наукове фахове видання. Економіка та управління підприємствами. 2017. Вип. 12. С. 227–234. . URL: http://economyandsociety.in.ua/journal/12_ukr/38.pdf.

Ілляшенко С.М., РудьМ.П. Маркетингові інновації в інноваційній діяльності підприємств України. Ефективна економіка. Електронне наукове фахове видання. 2017. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5626.

Інноваційний маркетинг підприємств [Текст]: монографія / за наук. ред. М.Я. Матвіїва. Тернопіль : ТНЕУ, 2014. 432 с.

Чухрай Н.І. Промисловий маркетинг у сучасних умовах господарювання. 2013. URL: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/23413/1/14-92-98.pdf.

Plastovets P. Desiat standartiv innovatsii.25.04.2016. Available at: http://m.management.com.ua.

Innovatsiina Ukraina 2020: natsionalna dopovid / za zah. red.V.M. Heitsia ta in.; NAN Ukrainy. Kyiv, 2015. 336 p.

Ynnovatsyy v upravlenyy. Available at: topmanagement.com.ua/upravlenec/312-manageraelefant.

Dlyhach A. Chto ne tak s marketynhom v Ukrayne. Available at: http://forbes.net.ua/opinions/1347104-chto-ne-tak-s-marketingom-v-ukraine.

Romanova L.V. (2017) Theoretical and practical aspects of development of marketing management on industrial enterprises [Teoretycheskye y praktycheskye aspekty razvytyia marketynhovoho menedzhmenta na promyshlennykh predpryiatyiakh]. Austrian Journal of Humanities and Social Sciences. March-April.

Marketynhova diialnist pidpryiemstv: suchasnyi zmist [monohrafiia]. Za zah. red. d.e.n., prof. N.V. Karpenko. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 2016. 252 p.

Hlazev S.Iu. Na «volne» Kondrateva. Available at: http://www.glazev.ru/scienexpert/254.

Gary Hamel. The Why, What and How of Management Innovation. Available at: https://hbr.org/.../the-why-what-and-how-of-management-in.

Uebster F. Budushchee marketynha. Available at: http://websurveys.ru/theory/mathe102.htm.

Mytsuaky Symahuty. Marketynh – eto ustroistvo dlia rosta. Available at: http://marketing.by/mnenie/marketing-eto-ustroystvo-dlya-rosta-mitsuaki-simaguti.

Davar Nyradzh (2015) Ydealnyi marketynh. O chem zabyly 98% marketolohov? Moscow: Yzd-vo «Alpyna Pablysher», 216 p. Available at: https://f.ua/alpina-pablisher/idealniyy-marketing-o-chem-zabiyli-98-marketologov.html?utm_source=pdf_related&utm_medium=pdf&utm_camp.

Repev A. (2015) Marketynhovoe mishlenye. OOO «Byblos». Available at: http://www.litmir.me/br/?b=10&p=1.

Motoryna O. Plan marketynha na delovыkh rыnkakh. Available at: http://powerbranding.ru.

How does social media compare to other channels for B2B Marketing? Dave Chaffey. 06.04 2018. Available at: https://www.smartinsights.com/wp-content.

Shymanskaia A.A. (2015) Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu promyslovoho pidpryiemstva: ekonomichnyi ta filosofskyi pidkhody. Ekonomika: realii chasu. Naukovyi zhurnal, no. 3(19), pp. 166–171. Available at: http://economics.opu.ua/files/archive/2015/n3.html.

Huzenko H.M. (2017) Upravlinnia ta vdoskonalennia marketynhovoi diialnosti na pidpryiemstvi. Ekonomika i suspilstvo. Elektronne naukove fakhove vydannia. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, vyp. 12, pp. 227–234. Available at: http://economyandsociety.in.ua/journal/12_ukr/38.pdf.

Illiashenko S.M., Rud M.P. (2017) Marketynhovi innovatsii v innovatsiinii diialnosti pidpry-iemstv Ukrainy. Efektyvna ekonomika. Elektronne naukove fakhove vydannia, no. 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5626

Innovatsiinyi marketynh pidpryiemstv [Tekst]: monohrafiia / za nauk. red. M.Ia. Matviiva. Ternopil: TNEU, 2014. 432 p.

Chukhrai N.I. (2013) Promyslovyi marketynh u suchasnykh umovakh hospodariuvannia. Available at: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/23413/1/14-92-98.pdf.

Published

2021-04-30