ПРАВОВА ПРИРОДА ТОРГОВЕЛЬНОЇ МАРКИ ЯК ОБ’ЄКТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ ТА ЇЇ ЗНАЧЕННЯ В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ

Автор(и)

  • Максим ШИМАНСЬКИЙ Навчально-науковий інститут права ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0009-0009-8772-6376

DOI:

https://doi.org/10.32689/2522-4603.2025.3.11

Ключові слова:

інтелектуальна власність, промислова власність, торговельна марка, значення торговельної марки, комерціалізація, ринкова економіка

Анотація

Статтю присвячено дослідженню правової природи торговельної марки як найбільш економічно значущого та перспективного об’єкта інтелектуальної власності. Проаналізовано основні функції торговельних марок та запропоновано їх авторський перелік. Встановлено тісний взаємозв’язок кожної із функцій торговельних марок у системі ринкових відносин та констатовано необхідність їхнього розуміння як цілісної сукупності взаємопов’язаних елементів. Розглянуто способи отримання економічної вигоди від торговельних марок у межах приватноправового інтересу. Особливу увагу приділено ролі держави у стимулюванні внутрішньонаціональних економічних процесів, пов’язаних із використанням та комерціалізацією торговельних марок. Досліджено публічно-правові аспекти природи торговельної марки, наголошено на їх значущості та необхідності розгляду в сукупності з приватноправовими з дотриманням необхідного балансу. Продемонстровано приклади захисту публічного, зокрема державного та суспільного, інтересу у питаннях правового регулювання торговельних марок на прикладі положень Закону України «Про захист прав на знаки для товарів і послуг» та Закону України «Про рекламу».

Посилання

Кірін Р. С., Хоменко В. Л., Коросташова І. М. Інтелектуальна власність : підручник. Дніпро: Національний гірничий університет, 2012. 320 с.

Конвенція про заснування Всесвітньої організації інтелектуальної власності від 14 липня 1967 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_169#Text

Вахонєва Т. Поняття права інтелектуальної власності та його складові. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2015. № 6. С. 24–32. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpiv_2015_6_4

Всесвітня організація інтелектуальної власності. «WIPOD – International Trademark System Talks: Transcript of Episode 1». URL: https://www.wipo.int/en/web/podcasts/madrid/transcripts/international_trademark_system_talk_01

Маньгора Т. В., Могилевич А. Торговельна марка, як об’єкт права інтелектуальної власності. Інформація і право. 2023. № 4 (47). С. 93–105. URL: http://il.ippi.org.ua/article/view/291592

Мі Сінь. Функції торговельних марок. The 15th International scientific and practical conference «Scientific research: integration of science and practice for effective development». International Science Group. 2025. С. 159–160. URL: https://lnk.ua/gk4xMl6ey

Бошицький Ю. Л. Поняття, значення торговельної марки та прав не неї в контексті розбудови національної ринкової економіки. Часопис Київського університету права. 2009. № 2. С. 169–176. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/25094

Бабенко В. А. Торговельна марка: еволюція, історія, сучасність. Історія торгівлі, податків та мита. 2014. № 1. С. 91–97. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itpm_2014_1_15

Рубенян Г. Д. Роль торговельної марки в управлінні конкурентоспроможністю підприємства. 2012. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/132414238.pdf

Зленко А. М., Луцик О. О. Роль торгової марки в управлінні підприємством. Економічний вісник університету. 2022. Вип. 53. С. 72–75. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvu_2022_53_12

NAZOVNI: Цифровий сервіс. Режим доступу: https://nazovni.online/

Галай М. М. Публічний інтерес в адміністративному праві. Економіка. Фінанси. Право. 2021. № 5(1). С. 37–40. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecfipr_2021_5(1)__10

Про охорону прав на знаки для товарів і послуг: Закон України від 15 грудня 1993 р. № 3689-XII. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 7. ст. 36. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3689-12/ed20241229#top

Методичні рекомендації з окремих питань проведення експертизи заявки на знак для товарів і послуг, розроблені ДП УІПВ, схвалені рішенням Колегії Державної служби інтелектуальної власності України від 18.03.2014 (протокол № 9), затверджені наказом Державного підприємства «Український інститут промислової власності» від 07.04.2014 № 91. URL: https://ukrpatent.org/i_upload/file/metodrek-tm-08022016.pdf

Про рекламу: Закон України від 03 липня 1996 р. № 270/96-ВР. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 39, ст. 181. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-04

Як цитувати

ШИМАНСЬКИЙ, М. (2025). ПРАВОВА ПРИРОДА ТОРГОВЕЛЬНОЇ МАРКИ ЯК ОБ’ЄКТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ ТА ЇЇ ЗНАЧЕННЯ В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Юридичні науки, (3(75), 61-67. https://doi.org/10.32689/2522-4603.2025.3.11