ПРАВОВА ПРИРОДА ТОРГОВЕЛЬНОЇ МАРКИ ЯК ОБ’ЄКТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ ТА ЇЇ ЗНАЧЕННЯ В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2522-4603.2025.3.11Ключові слова:
інтелектуальна власність, промислова власність, торговельна марка, значення торговельної марки, комерціалізація, ринкова економікаАнотація
Статтю присвячено дослідженню правової природи торговельної марки як найбільш економічно значущого та перспективного об’єкта інтелектуальної власності. Проаналізовано основні функції торговельних марок та запропоновано їх авторський перелік. Встановлено тісний взаємозв’язок кожної із функцій торговельних марок у системі ринкових відносин та констатовано необхідність їхнього розуміння як цілісної сукупності взаємопов’язаних елементів. Розглянуто способи отримання економічної вигоди від торговельних марок у межах приватноправового інтересу. Особливу увагу приділено ролі держави у стимулюванні внутрішньонаціональних економічних процесів, пов’язаних із використанням та комерціалізацією торговельних марок. Досліджено публічно-правові аспекти природи торговельної марки, наголошено на їх значущості та необхідності розгляду в сукупності з приватноправовими з дотриманням необхідного балансу. Продемонстровано приклади захисту публічного, зокрема державного та суспільного, інтересу у питаннях правового регулювання торговельних марок на прикладі положень Закону України «Про захист прав на знаки для товарів і послуг» та Закону України «Про рекламу».
Посилання
Кірін Р. С., Хоменко В. Л., Коросташова І. М. Інтелектуальна власність : підручник. Дніпро: Національний гірничий університет, 2012. 320 с.
Конвенція про заснування Всесвітньої організації інтелектуальної власності від 14 липня 1967 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_169#Text
Вахонєва Т. Поняття права інтелектуальної власності та його складові. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2015. № 6. С. 24–32. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpiv_2015_6_4
Всесвітня організація інтелектуальної власності. «WIPOD – International Trademark System Talks: Transcript of Episode 1». URL: https://www.wipo.int/en/web/podcasts/madrid/transcripts/international_trademark_system_talk_01
Маньгора Т. В., Могилевич А. Торговельна марка, як об’єкт права інтелектуальної власності. Інформація і право. 2023. № 4 (47). С. 93–105. URL: http://il.ippi.org.ua/article/view/291592
Мі Сінь. Функції торговельних марок. The 15th International scientific and practical conference «Scientific research: integration of science and practice for effective development». International Science Group. 2025. С. 159–160. URL: https://lnk.ua/gk4xMl6ey
Бошицький Ю. Л. Поняття, значення торговельної марки та прав не неї в контексті розбудови національної ринкової економіки. Часопис Київського університету права. 2009. № 2. С. 169–176. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/25094
Бабенко В. А. Торговельна марка: еволюція, історія, сучасність. Історія торгівлі, податків та мита. 2014. № 1. С. 91–97. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itpm_2014_1_15
Рубенян Г. Д. Роль торговельної марки в управлінні конкурентоспроможністю підприємства. 2012. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/132414238.pdf
Зленко А. М., Луцик О. О. Роль торгової марки в управлінні підприємством. Економічний вісник університету. 2022. Вип. 53. С. 72–75. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvu_2022_53_12
NAZOVNI: Цифровий сервіс. Режим доступу: https://nazovni.online/
Галай М. М. Публічний інтерес в адміністративному праві. Економіка. Фінанси. Право. 2021. № 5(1). С. 37–40. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecfipr_2021_5(1)__10
Про охорону прав на знаки для товарів і послуг: Закон України від 15 грудня 1993 р. № 3689-XII. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 7. ст. 36. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3689-12/ed20241229#top
Методичні рекомендації з окремих питань проведення експертизи заявки на знак для товарів і послуг, розроблені ДП УІПВ, схвалені рішенням Колегії Державної служби інтелектуальної власності України від 18.03.2014 (протокол № 9), затверджені наказом Державного підприємства «Український інститут промислової власності» від 07.04.2014 № 91. URL: https://ukrpatent.org/i_upload/file/metodrek-tm-08022016.pdf
Про рекламу: Закон України від 03 липня 1996 р. № 270/96-ВР. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 39, ст. 181. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





