THE LEGAL NATURE OF A TRADEMARK AS AN INTELLECTUAL PROPERTY OBJECT AND ITS SIGNIFICANCE IN A MARKET ECONOMY
DOI:
https://doi.org/10.32689/2522-4603.2025.3.11Keywords:
intellectual property, industrial property, trademark, trademark significance, commercialization, market economyAbstract
The article is devoted to the study of the legal nature of trademarks as the most economically significant and promising object of intellectual property. The main functions of trademarks are analyzed and their author's list is proposed. A close interconnection between each of the functions of trademarks in the system of market relations is established, and the need to understand them as an integral set of interrelated elements is underlined. Ways of obtaining economic benefits from trademarks within the framework of private law interests are considered. Particular attention is paid to the role of the state in stimulating domestic economic processes related to the use and commercialization of trademarks. The public law aspects of the nature of trademarks are examined as well as their significance and the need to consider them in conjunction with private law while maintaining the necessary balance are emphasized. Examples of the protection of public, in particular state and social, interests in the legal regulation of trademarks are demonstrated using the provisions of the Law of Ukraine «On the Protection of Rights to Marks for Goods and Services» and the Law of Ukraine «On Advertising».
References
Кірін Р. С., Хоменко В. Л., Коросташова І. М. Інтелектуальна власність : підручник. Дніпро: Національний гірничий університет, 2012. 320 с.
Конвенція про заснування Всесвітньої організації інтелектуальної власності від 14 липня 1967 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_169#Text
Вахонєва Т. Поняття права інтелектуальної власності та його складові. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2015. № 6. С. 24–32. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpiv_2015_6_4
Всесвітня організація інтелектуальної власності. «WIPOD – International Trademark System Talks: Transcript of Episode 1». URL: https://www.wipo.int/en/web/podcasts/madrid/transcripts/international_trademark_system_talk_01
Маньгора Т. В., Могилевич А. Торговельна марка, як об’єкт права інтелектуальної власності. Інформація і право. 2023. № 4 (47). С. 93–105. URL: http://il.ippi.org.ua/article/view/291592
Мі Сінь. Функції торговельних марок. The 15th International scientific and practical conference «Scientific research: integration of science and practice for effective development». International Science Group. 2025. С. 159–160. URL: https://lnk.ua/gk4xMl6ey
Бошицький Ю. Л. Поняття, значення торговельної марки та прав не неї в контексті розбудови національної ринкової економіки. Часопис Київського університету права. 2009. № 2. С. 169–176. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/25094
Бабенко В. А. Торговельна марка: еволюція, історія, сучасність. Історія торгівлі, податків та мита. 2014. № 1. С. 91–97. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itpm_2014_1_15
Рубенян Г. Д. Роль торговельної марки в управлінні конкурентоспроможністю підприємства. 2012. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/132414238.pdf
Зленко А. М., Луцик О. О. Роль торгової марки в управлінні підприємством. Економічний вісник університету. 2022. Вип. 53. С. 72–75. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvu_2022_53_12
NAZOVNI: Цифровий сервіс. Режим доступу: https://nazovni.online/
Галай М. М. Публічний інтерес в адміністративному праві. Економіка. Фінанси. Право. 2021. № 5(1). С. 37–40. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecfipr_2021_5(1)__10
Про охорону прав на знаки для товарів і послуг: Закон України від 15 грудня 1993 р. № 3689-XII. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 7. ст. 36. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3689-12/ed20241229#top
Методичні рекомендації з окремих питань проведення експертизи заявки на знак для товарів і послуг, розроблені ДП УІПВ, схвалені рішенням Колегії Державної служби інтелектуальної власності України від 18.03.2014 (протокол № 9), затверджені наказом Державного підприємства «Український інститут промислової власності» від 07.04.2014 № 91. URL: https://ukrpatent.org/i_upload/file/metodrek-tm-08022016.pdf
Про рекламу: Закон України від 03 липня 1996 р. № 270/96-ВР. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 39, ст. 181. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text






