УТИЛІТАРИСТСЬКИЙ, ЛІБЕРАЛІСТСЬКИЙ ТА КОМУНІТАРИСТСЬКИЙ ПІДХОДИ ДО РОЗУМІННЯ ЕТИКО-ПРАВОВОЇ ПРИРОДИ СПРАВЕДЛИВОСТІ

Автор(и)

  • Оксана САРАБУН Львівський національний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.32689/2522-4603.2025.2.6

Ключові слова:

утилітаризм, лібералізм, комунітаризм, справедливість, несправедливість, категоричний імператив

Анотація

У процесі аналізу різних підходів до інтерпретації природи справедливості показано, що з позиції утилітаризму справедливість визначається як максимізація сукупної корисності в суспільстві, де розподіл благ та покарань є справедливим тією мірою, якою він сприяє досягненню цього найбільшого блага для найбільшої кількості людей. У межах ліберального підходу, як правило, акцент є на індивідуальних правах, свободі та рівності всіх людей, де справедливість часто пов’язана із забезпеченням цих прав та свобод. У свою чергу, комунітаризм зосереджує увагу на важливості громади, традицій і соціальних зв’язків. З точки зору комунітаристів, справедливість не може існувати поза контекстом спільноти і вона тісно пов’язана з культурними та історичними особливостями суспільства, з колективними цінностями та спільними практиками. Міркування про природу справедливості є надзвичайно важливими в контексті російсько-української війни, адже в її поле потрапляють проблеми, пов’язані з: – відновленням порушеного правового порядку (міжнародного права, територіальної цілісності України та базових людських прав); – відповідальністю агресора за спричинені руйнування (виплата репарацій, покарання винних у воєнних злочинах, злочинах проти людяності та злочині агресії); – відповідальністю Росії за геноцидальну політику та насильну зміну української ідентичності; – здійсненням коригувальної (відплатної) справедливості – після війни постане величезне завдання відновлення країни та справедливого розподілу ресурсів, насамперед, для забезпечення потреб військових та їхніх родин, а також внутрішньо переміщених та постраждалих осіб; – відновленням гідності і прав, а також повернення додому всіх насильно депортованих російськими окупантами українських громадян та військовополонених; – реформуванням міжнародного правопорядку, щоб унеможливити уникнення відповідальності агресором у майбутньому та забезпечити надійні гарантії безпеки; – подоланням травм та загоєнням суспільних ран, відновленням довіри та забезпеченням єдності суспільства.

Посилання

Арістотель. Нікомахова етика / Переклав з давньогрецької Ставнюк В. К. : Аквілон-Плюс, 2002. 480 с.

URL: http://am.history.univ.kiev.ua/Nikomakhova_etyka.pdf

Гергун А. В. Глобальна справедливість: контроверза універсалізму та партикуляризму; відп. ред. А. М. Єрмоленко; НАН України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди. Київ : Наук. думка, 2016. 212, [1] с.

Кант І. Критика практичного розуму / Імануель Кан; переклад з нім. Бурковського І.; примітки та післямова Бурковського І. Київ : Юніверс, 2004. 238 с.

Кірюхін Д. Відповідальність і справедливість. Соціальна відповідальність як основна цінність інституалізації сучасного суспільства / за ред. А. М. Єрмоленка. К. : Наукова думка, 2016. С. 193–232.

Міл Джон С. Про свободу: Есе / Пер. з англ. К: Основи, 2001. 463 с. URL: http://litopys.org.ua/mill/mill.htm

Платон. Держава / Пер. з давньогр. Д. Коваль. К.: Основи, 2000. 355 с. URL: https://hromadalib.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/02/plato_2000_politeia.pdf

Рікер П. Право і справедливість. Пер. із фр. К. : Дух і літера, 2002. 216 с. URL: https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi73/0054301.pdf

Ролз Дж. Теорія справедливості / Пер. з англ. О. Мокровольський: К. : Основи, 2001. 822 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Rolz_Dzhon/Teoriia_spravedlyvosti.pdf?

Sandel M. J. Justice. What’s The Right Thing To Do? – London : Penguin, 2010. 320 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Як цитувати

САРАБУН, О. (2025). УТИЛІТАРИСТСЬКИЙ, ЛІБЕРАЛІСТСЬКИЙ ТА КОМУНІТАРИСТСЬКИЙ ПІДХОДИ ДО РОЗУМІННЯ ЕТИКО-ПРАВОВОЇ ПРИРОДИ СПРАВЕДЛИВОСТІ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Юридичні науки, (2(74), 41-47. https://doi.org/10.32689/2522-4603.2025.2.6