КОНЦЕПЦІЯ «ПЛАВИЛЬНОГО КАЗУ» ЯК ПЕРЕДУМОВА ПОЛІТИКИ ДВОМОВНОСТІ В АМЕРИКАНСЬКИХ І КАНАДСЬКА СИСТЕМА ОСВІТИ
Анотація
Автор простежує зв’язок концепції “плавильний котел” з двомовним навчанням в якості освітньої політики багатонаціональних держав за наявності багатоетнічної, мультикультурної і багаторасової імміграції. Він визначає перспективи мультикультуралізму як включення в навчальні програми соціальних наук матеріалів про національні меншини, їх історію і традиції шляхом запровадження вивчення культур етнічних груп.
Посилання
Agadullin R. R. Multicultural education: methodological theoretical aspect // Pedagogy and psychology. — 2004. — № 3. — P. 18–29 (in Ukrainian).
Archdeacon T. J. Becoming American. — Simon & Schuster, Inc., 1984.
Banks J. A. Multicultural Education: сharacteristics and goals. — Hoboken, New Jersey: John Wiley and Sons, Inc., 2007.
Banks J. A. Multicultural Education: Theory and practice. — [3rd ed.]. — Massachusetts: A division Simon & Schuster, Inc., 1994.
Banks J. A. & McGee Banks S. A. A Handbook of research on multicultural education. — [2nd ed.]. — California: Jossey-Bass, 2004.
Bakhov I. S. The US multicultural education policy in the end of the 20th century [Electronic resource] // Applied Sciences and Technologies in the United States and Europe: common challenges and scientific findings. New York. — 2013. — Vol. 1.— P. 66–68. — Mode access: http://science-canada.com
Bakhov I. S. Historical dimension to the formation of multicultural education of Canada [Electronic resource] // Pedagogy. — 2015. — Vol. 117. — № 1. — P. 7–15. — Mode access: http://pedagogika.leu.lt/index.php/Pedagogika/ issue/view/9/showToc
Dhillon P. A. What is Multiculturalism? In Hare, W., & Portelli, J. O. (Eds.). Key Questions for Educators. — Halifax, NS, Canada: Edphil Books, 2005.
Fedullo M. Light Of The Feather Pathways Through Contemporary Indian America. — Morrow/HarperCollins, 1992.
Geddens A. Social Theory and Modern Sociology. — Stanford University Press, 1987.
Goncharenko L. A. The development of multicultural competence of teachers of the secondary schools: educational manual. Kherson: RIPO, 2007. — 176 p. (in Ukrainian).
Guletska G. I. Multicultural education of student youth in the USA universities. Thesis abstract. — K., 2008. — 21 p. (in Ukrainian).
Kunjufu J. Developing Positive Self-Images and Discipline in Black Children. — Independent Pub. Group, 1984.
Liphshiz C. “Meltig Pot” approach in the army was a mistake [Electronic resource] // HAARETZ, 09.05.2008. — Mode access: http://haaretz.com/melting-pot-approachin- the-army-was-a-mistake-says-idf-absorption-head- 1.245477
Ravitch D. The Language Police: How Pressure Groups Restrict What Students Learn. — New York: Knopf, 2003.
Ravitch D. The Schools We Deserve: Reflections on the Educational Crisis of Our Times. — New York: Basic Books, 1985.
Rhodes R. W. Nurturing learning in Native American students. — Hotevilla, AZ: Sonwai, 1994.
Simonenko M. V. Multicultural competence of the future teacher as an education standard of European dimension [Electronic resource]. — Mode access: http://www. rusnauka.com/6_NITSB_2010/Pedagogica/58322. doc.htm (in Ukrainian).