ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА

Автор(и)

  • Наталія ХОМЮК

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2022.1.7

Ключові слова:

творчість, здібності, інтерактивне навчання, методи, дослідження

Анотація

Стаття присвячена зростанню уваги до особистості школяра, до максимального розкриття його обдарування, інтелектуального розвитку, що забезпечує пріоритетність розвитку творчих рис в умовах компетентнісно орієнтованої освіти. Робота висвітлює особливості інтелектуально-творчого розвитку дітей молодшого шкільного віку, умови, які необхідно створювати для розвитку творчості та інтелекту молодшого школяра, вибір форм і методів роботи, спрямованих на формування всебічно розвинутої, свідомої особистості з чіткою життєвою позицією, яка зможе гідно зробити вибір у майбутньому і вміло застосовуватиме отримані знання у життєвому просторі. У статті запропоновано авторську структуру творчих здібностей учнів шкіл мистецтв, які розвиваються засобами електронного музичного інструментарію. Розглянуто та обґрунтовано зміст кожного із визначених структурних компонентів. Уточнено сутність поняття «творчі здібності» в контексті навчально-творчої діяльності учнів шкіл мистецтв з використанням електронного музичного інструментарію. Розглянуто різні підходи науковців до трактування поняття «творчі здібності», їх змісту та структури. Розмежовано два суміжних, проте зовсім не тотожних поняття – «творчі» та «креативні» здібності. Проаналізовано психолого-педагогічні засади розвитку творчих здібностей у молодших школярів. Виділено внутрішні і зовнішні фактори впливу на особистість та розвиток загальних і творчих здібностей. Автор розкриває проблему формування природознавчої компетентності молодших школярів на уроках природознавства, виховання творчої особистості. Увага акцентована на психолого-педагогічних особливостях процесу формування та розвитку творчих здібностей як складного системного утворення. Стаття знайомить з певними науково-теоретичними джерелами, у яких досліджується проблема формування творчих здібностей школярів, та містить певні методичні поради щодо організації навчально-виховного процесу, спрямованого на формування творчої особистості дитини. Стаття висвітлює різні аспекти розвитку творчих здібностей учнів у педагогічній системі, зокрема використання краси природи, літератури, музики, живопису як засобу розвитку творчих здібностей особистості. Розкривається специфіка створення творчої атмосфери вчителем на уроках.

Посилання

Байбара Т.М. Методика навчання природознавства в початкових класах : навч. посіб. Київ : Веселка, 2010. 334 с.

Бойко Н.І. Розвиток творчих здібностей молодших школярів засобами образотворчого мистецтва. Таврійський вісник освіти. 2013. № 4. С. 117–121.

Бондар Л.В. О. Сухомлинський про розвиток творчих здібностей учнів початкової школи. Рідна школа. 2013. № 8/9. С. 25–28.

Гірний О.І., Савчин М.М. Проблема творчості у навчанні. Педагогіка і психологія. 2014. № 1. С. 51–56.

Горбушко Т.Г. Розвиток творчих здібностей молодших школярів. Початкове навчання та виховання. 2013. № 35–36. С. 15–22.

Я досліджую, експериментую, спостерігаю: методика навчання природознавства в початкових класах / Г. Дитиняк, Л. Андрушко, Н. Древняк ; Гол. управління освіти і науки Львів. Облдержадміністрації ; Світ. Координаційна виховно-освітня рада (СКВОР-СКУ) ; Ін-т проф. розвитку вчителів (Канада). Львів : Літопис, 2003. 136 с.

Технологія інтерактивного навчання учнів початкової школи на уроках природознавства / О.І. Заворотна, Т.І. Люріна, О.В. Набільська. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогіка». 2010. № 5. С. 269–278.

Калюжна Ю.І., Яновська Т.А. Особливості розвитку творчого потенціалу молодших школярів. Наука і освіта. 2014. № 6. С. 61–66.

Кельнер С.С. Шляхи розвитку творчих здібностей учнів. Завучу. Усе для роботи. 2015. № 15–16. С. 38–55.

Макаренко А.С. Методика виховної роботи. Київ : Радянська школа, 1990. 366 с.

Формування творчих здібностей учнів засобами нових педагогічних технологій / О.А. Пермяков, Н.І. Зеленкова, Л.В. Бурман. Педагогіка вищ. та серед. шк. : зб. наук. пр. 2012. Вип. 35. С. 371–378.

Позняк Т.М. Розвиток творчих здібностей дитини. Педагогіка і психологія. 2015. № 2. С. 66–73.

Природознавство. 1-4 класи : навчальна програма. URL: bhv-osvita.com/index/…programi…/0-10.

Равлюк Т. Діагностика та раннє виявлення творчих здібностей учнів. Вісник Львів. ун-ту. Серія «Педагогічна». 2005. Вип. 20. С. 112–118.

Сухомлинський В.О. Вибрані твори. Т.1. Київ : Радянська школа, 1976. 309 с.

Уфімцева С. Розвиток творчої особистості дитини в умовах навчально-виховного комплексу. Неперерв. проф. освіта: теорія і практика. 2006. № 3/4. С. 104–107.

Ушинський К.Д. Вибрані твори : в 2 т. Київ : Рад. школа, 1983. 421 с.

Чорноус В. Творчі здібності особистості: визначення, сутність, структура. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 5 (1). С. 82–87.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-01