ЕТИЧНІ АСПЕКТИ МЕНТОРСЬКОЇ І ТЬЮТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.5.3

Ключові слова:

менторство, тьюторство, освітній простір, етичні норми, етичні кодекси, євроінтеграційні процеси.

Анотація

Мета статті полягає в тому, щоб на основі теоретичного і прикладного підходів проаналізувати етичні аспекти менторської і тьюторської діяльності у закладах вищої освіти. Методологія включає комплексний аналіз та узагальнення наявного науково-теоретичного матеріалу та формулювання відповідних висновків і рекомендацій. Під час дослідження використовувалися наступні методи наукового пізнання: термінологічний, системно-структурний, діалектичний, порівняльний, логіко-нормативний, логіко-семантичний. Наукова новизна полягає в тому, що, використовуючи метод аналізу наукової літератури та результати емпіричного дослідження, поглиблено аналіз етичних аспектів менторської і тьюторської діяльності у закладах вищої освіти в межах сучасного освітньо-наукового простору в період євроінтеграційних процесів в Україні в умовах війни. Висновки. Менторська і тьюторська діяльність у закладах вищої освіти сприяє соціалізації та адаптації студентів в освітньому середовищі. Для ефективної реалізації завдань, що ставляться перед менторами і тьюторами важливо дотримуватися етичних правил взаємодії усіх учасників освітнього процесу, а також, етичних кодексів поведінки ментора і тьютора, що сприятиме формуванню комунікативної, етичної, моральної культури та формуванню нових компетентностей майбутніх фахівців і особистісному розвитку самого ментора. Євроінтеграційні процеси в Україні передбачають належне результативне реформування вищої освіти. Впровадження менторства і тьюторства як добровільної, допоміжної, акумулюючої молодь інституції, що функціонує на основі студентоцентризму і аксіологічних норм, є складовою таких реформ і сприятиме інтеграції української студентської спільноти до міжнародного освітньо-наукового простору.

Посилання

Обсерваторія. Велика Хартія університетів. 2020. https://www.magna-charta.org/magna-chartauniversitatum

Ситник Д., Дегтярьова Н. Тьюторство та особливості його реалізації у ЗВО. Освіта. Інноватика. Практика. 2020. Том 7. № 1. С. 48–57.

Якої думки Рада Європи про етичні стандарти у педагогічній професії? Бюлетень «Академічна доброчесність». 2022. № 29. С. 1–4. https://www.skeptic.in.ua/wp-content/uploads/Integrity-bulletin-29.pdf.

Портал Українська педагогіка. Завдання і зміст морального виховання. Шляхи і засоби морального виховання. 2021. https://ukped.com/materialy/teoriia-vykhovannia/19-zavdannia-i-zmist-moralnohovykhovannia-shliakhy-i-zasoby-moralnoho-vykhovannia.html.

Верхоляк М. Р. Моральне виховання особистості: методичні рекомендації для самостійної роботи студентів І курсу спеціальності 231 «Соціальна робота» з курсу «Педагогіка». Львів. : «Растр-7». 2019. 82 с.

Наріжний Ю. О. Конспект лекцій з дисципліни «Етика та естетика». Дніпровський державний університет внутрішніх справ. Дніпро. 2016. 17 с.

Барабанова Н. Р., Грушевська Ю. А. Види та засоби соціальних комунікацій у професійній діяльності. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Том 33 (72) № 6 Ч. 2. 2022. С. 170–176.

Стельмах Н. В. Шляхи формування деонтологічної культури майбутнього педагога. Теорія і методика професійної освіти. Випуск 17. Т. 1. 2019. С. 149–153.

Алексеєнко А. П., Карпенко К. І., Гончаренко Л. О., Дейнека В. В. Навчальний посібник з курсу «Професійна етика вищої освіти» для осіб, що навчаються в магістратурі за спеціальністю «Педагогіка вищої школи». Харків: ХНМУ. 2015. 77 с.

Іванік О., Каравай А., Гавінек-Дагаргулія М., Кнюпа Ю., Лащук Ю. Рівний рівному. Посібник для менторів. Київ: Інша освіта. 2015. 57 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-09