ETHICAL ASPECTS OF MENTORING AND TUTORING ACTIVITIES AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.5.3Keywords:
mentoring, tutoring, educational space, ethical norms, ethical codes, European integration processes.Abstract
The purpose of the article is to analyze the ethical aspects of mentoring and tutoring at higher educational institutions based on theoretical and applied approaches. Methodology. The methodology includes a comprehensive analysis and generalization of the available scientific and theoretical material as well as the formulation of relevant conclusions and recommendations. The following methods of scientific knowledge were used during the research: terminological, systemic-structural, dialectical, comparative, logical-normative, logical-semantic. The scientific novelty is in the fact that, using the method of scientific literature analysis and the results of empirical research, the analysis of ethical aspects of mentoring and tutoring activities at higher educational institutions within the modern educational and scientific space during the European integration processes in Ukraine under the conditions of war was deepened. Conclusions. Mentoring and tutoring activities at higher education al institutions contribute to the socialization and adaptation of students in the educational environment. For the effective implementation of the tasks set before mentors and tutors, it is important to adhere to the ethical rules of all educational proc ess participants interaction, as well as ethical codes of conduct for mentors and tutors, which will contribute to the formation of a communicative, ethical, moral culture and the formation of future specialists new competences and a mentor personal development. European integration processes in Ukraine require proper and effective reform of higher education. The introduction of mentoring and tutoring as a voluntary, auxiliary, youth-accumulating institution that functions on the basis of studentcenteredness and axiological norms is a component of such reforms and will contribute to the integration of the Ukrainian student community into the international educational and scientific space.
References
Обсерваторія. Велика Хартія університетів. 2020. https://www.magna-charta.org/magna-chartauniversitatum
Ситник Д., Дегтярьова Н. Тьюторство та особливості його реалізації у ЗВО. Освіта. Інноватика. Практика. 2020. Том 7. № 1. С. 48–57.
Якої думки Рада Європи про етичні стандарти у педагогічній професії? Бюлетень «Академічна доброчесність». 2022. № 29. С. 1–4. https://www.skeptic.in.ua/wp-content/uploads/Integrity-bulletin-29.pdf.
Портал Українська педагогіка. Завдання і зміст морального виховання. Шляхи і засоби морального виховання. 2021. https://ukped.com/materialy/teoriia-vykhovannia/19-zavdannia-i-zmist-moralnohovykhovannia-shliakhy-i-zasoby-moralnoho-vykhovannia.html.
Верхоляк М. Р. Моральне виховання особистості: методичні рекомендації для самостійної роботи студентів І курсу спеціальності 231 «Соціальна робота» з курсу «Педагогіка». Львів. : «Растр-7». 2019. 82 с.
Наріжний Ю. О. Конспект лекцій з дисципліни «Етика та естетика». Дніпровський державний університет внутрішніх справ. Дніпро. 2016. 17 с.
Барабанова Н. Р., Грушевська Ю. А. Види та засоби соціальних комунікацій у професійній діяльності. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Том 33 (72) № 6 Ч. 2. 2022. С. 170–176.
Стельмах Н. В. Шляхи формування деонтологічної культури майбутнього педагога. Теорія і методика професійної освіти. Випуск 17. Т. 1. 2019. С. 149–153.
Алексеєнко А. П., Карпенко К. І., Гончаренко Л. О., Дейнека В. В. Навчальний посібник з курсу «Професійна етика вищої освіти» для осіб, що навчаються в магістратурі за спеціальністю «Педагогіка вищої школи». Харків: ХНМУ. 2015. 77 с.
Іванік О., Каравай А., Гавінек-Дагаргулія М., Кнюпа Ю., Лащук Ю. Рівний рівному. Посібник для менторів. Київ: Інша освіта. 2015. 57 с.