METHODS OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES IN NON-CLASSICAL SECONDARY SCHOOLS (THE LATTER HALF OF THE 19th — EARLY 20th CENTURIES)
Abstract
The basic methods of foreign languages teaching in real schools of the second half of the 19th — beginning of the 20th century were analyzed: method of translation, which had two directions: grammar and translation (based on a translation of the text and analysis of grammatical rules) and textually-translation (analysis and parsing of a text); natural method, which consisted in using visual aids and reading literature; direct method, mixed methods, conversational with using visual aids etc.
References
Алексеев П. Правила и программы всех классов реальных училищ вед. Министерства Народного Просвещения [The Rules and Programs of all Classes of Non- Classical Secondary Schools in Charge of the Ministry of Public Instruction] / П. Алексеев. — Одесса: Книгоиздательство М. С. Козмана, 1916. — С. 88.
Алешинцев И. История гимназического образования в России (XVIII и XIX в.) [The History of Upper Secondary Education in Russia (the 18th and 19th Centuries)] / И. Алешинцев. — СПб.: Изд. Богданова, 1912. — С. 181.
Альдингер Ф. О разговорном методе преподавания новых языков [On the Conversational Method of Teaching Modern Languages] / Ф. Альдингер. — К., 1901.
Вейсман А. К вопросу о преподавании новейших языков, французского и немецкого, в гимназиях [Anent Teaching Modern Languages, French and German, at Upper Secondary Schools] / А. Вейсман. // Журнал Министерства народного просвещения. — 1890. — Ч. 269. — С. 5.
Ветчинова М. Н. Теория и практика иноязычного образования в отечественной педагогике второй половины XIX — начала XX века [Theory and Practice of Foreign Language Education in Domestic Pedagogy of the Latter Half of the 19th — Early 20th Centuries]: дис. ... д-ра пед. наук: спец. 13.00.01 / М. Н. Ветчинова. — Курск, 2009. — С. 233.
Гливенко И. Задачи и методы изучения нових языков в средней школе [The Objectives of and Methods for Learning Modern Foreign Languages at the Secondary School] // Ежегодник Коллегии Павла Галагана. — Изд. 5. — К.: Тип. И. И. Чоколова, 1900. — С. 65.
Жакмон П. О преподавании французского языка в средней школе [On Teaching French at the Secondary School] / П. Жакмон // Русская школа. — 1906. — Май-июнь. — С. 272.
Лямбэк Э. Инностранные языки в школе [Foreign Languages at School] / Э. Лямбэк // Русская школа. — 1907. — № 9. — С. 132.
Материалы по реформе средней школы: примерные программы и объяснительные записки, изданные по распоряжению г. Министра Народного Просвещения [Materials on the Secondary School Reform: Tentative Programs and Explanatory Notes Published by Order of the Minister of Public Instruction] // Журнал Министерства народного просвещения. — 1915. — Ч. LX. — Ноябрь. — С. 110.
Милицина Л. Задачи преподавания новых языков [The Objectives of Teaching Modern Languages] / Л. Милицина // Вестник воспитания. — 1907. — № 4. — С. 179.
Недлер Н. Г. О классном преподавании иностранных языков [On Class Teaching of Foreign Languages]. — СПб., 1879.
Ней П. И. О преподавании новых языков в коммерческих и реальных училищах [On Teaching Modern Languages at Commercial and Non-Classical Secondary Schools] / П. И. Ней. — 2-е изд. — К., 1901. — С. 25.
Никонова С. М. У истоков советской методики обучения иностранным языкам [At the Origins of the Soviet Technique for Teaching Foreign Languages] / С. М. Никонова. — М.: Высш. шк., 1969. — С. 11.
Ординский Р. О преподавании иностранных языков [On Teaching Foreign Languages] / Р. Ординский // Журнал Министерства народного просвещения. — 1868. — Февраль. — С. 597.
Рахманов И. В. Очерк по истории методики преподавания новых западноевропейских иностранных языков: метод. пособие для учителей средней школы [An Essay on the History of the Technique for Teaching Modern West European Languages: a Guidance Manual for Secondary School Teachers] / И. В. Рахманов; АПН РСФСР. — М.: Учпедгиз, 1947. — С. 16.
Ушинский К. Д. Избр. пед. соч. [Selected Pedagogical Works] / К. Д. Ушинский. — М.: Изд-во АПН РСФСР, 1945. — С. 215.