RESULTS OF SCIENTIFIC RESEARCH «METHODOLOGY OF USING CLOUD-ORIENTED OPEN SCIENCE SYSTEMS IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS» FOR 2021–2023 YEARS (GOVERNMENT REGISTRATION NO. 0121U107673)
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.1.14Keywords:
cloud-oriented systems, cloud services, open science, institutions of general secondary education, institutions of higher education, teachers, teaching, professional developmentAbstract
The article is devoted to the presentation of the results of the completed scientific study «Methodology of using cloudoriented systems of open science in educational institutions» for 2021–2023 years (government registration No. 0121U107673). The purpose of the article. Present the results of the completed scientific study «Methodology of using cloud-oriented open science systems in educational institutions» for 2021–2023. DR No. 0121U107673. Methodology. To achieve the goal of the research, a set of methods was used, namely: analysis, systematization, generalization of scientific sources, analysis of scientific publications of domestic and foreign scientists, generalization of own experience, etc. Scientific novelty. In the Institute of Education Digitalization of NAPS of Ukraine under the scientific leadership of M. P. Shishkina, Dr. ped. of Sciences, senior researcher, head of the department of cloud-oriented education informatization systems of the Institute for Digitalisation of Education of the NAES of Ukraine, a scientific study «Methodology of the use of cloud-oriented open science systems in educational institutions» was carried out for 2021–2023. (government registration No. 0121U107673) according to the contract dated 04.01.2021 No. 12/812-21 NF, which was carried out by scientists of the department of cloud-oriented educational informatization systems of the Institute for Digitalisation of Education of the NAES of Ukraine (Mariya P. Shyshkina, Maiia V. Marienko, Serhiy O. Semerikov, Viacheslav V. Osadchyi, Yuliya H. Nosenko, Alisa S. Sukhikh, Valentyna V. Kovalenko, Valentyna M. Barladym, Alina V. Bruiaka, Andriy V. Eismont, Serhii M. Tukalo). In the scientific work «Methodology of using cloud-oriented systems of open science in educational institutions» for 2021– 2023, the methodology of using cloud-oriented systems of open science in educational institutions was substantiated and developed as one of the promising directions for improving the quality of the educational and scientific process, modernizing educational scientific environment, wider use of cloud computing tools and services. Conclusions. Performers of the scientific study «Methodology of using cloud-oriented systems of open science in educational institutions» for 2021–2023: the conceptual apparatus of the study is described; the evolution of means and technologies of cloud-oriented systems of open science in education was investigated; the principles, methods and approaches to the formation of cloud-oriented systems of open science in educational institutions are defined; an analysis and evaluation of the state of use of adaptive cloud-oriented systems in the domestic educational space was carried out; the selection of means and services for the formation of cloud-oriented systems of open science in educational institutions was carried out; the model of a cloud-oriented methodical system of open science in an educational institution is substantiated; methods are described and methodical recommendations are provided for the use of services of cloud-oriented systems of open science in educational institutions.
References
Барладим В. М., Бруяка А. В., Ейсмонт А. В., Коваленко В. В., Мар’єнко М. В., Носенко Ю. Г., Семеріков С. О., Сухіх А. С., Шишкіна М. П. Методологія використання хмаро орієнтованих систем відкритої науки у закладах освіти : монографія / За ред. М. П. Шишкіної. Київ : ІЦО НАПН України, 2023. 197 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/738501/ (дата звернення: 09.03.2024).
Бруяка А. В., Коваленко В. В., Крамар С. С., Мар’єнко М. В., Носенко Ю. Г., Сухіх А. С., Шишкіна М. П. Використання сервісів хмаро орієнтованих систем відкритої науки в освітньому процесі закладів вищої педагогічної і післядипломної освіти : метод. посіб. / за ред. М. П. Шишкіної. Київ : ІЦО НАПН України, 2023. 142 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/738519/ (дата звернення: 12.02.2023).
ІЦО (2021–2023) ДР № 0121U107673 Методологія використання хмаро орієнтованих систем відкритої науки у закладах освіти (185 ресурсів). Електронна бібліотека НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/view/themes/0121U107673/ (дата звернення: 28.02.2024).
Мар’єнко М. В., Шишкіна М. П. Використання хмаро орієнтованих методичних систем у процесі підготовки вчителів природничо-математичних предметів до роботи в науковому ліцеї. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. Вип. 56. С. 121–134. URL: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-56-121-1 34 (дата звернення: 14.03.2024).
Шишкіна М. П. Використання хмаро орієнтованих систем відкритої науки у закладах освіти. Звітна науково-практична конференція Інституту цифровізації освіти НАПН України : збірник матеріалів, 10 лютого 2022 р., м. Київ / упоряд.: О. П. Пінчук, Н. В. Яськова. Київ : ІЦО НАПН України, 2022. С. 145–146. URL: https://lib.iitta.gov.ua/733433/ (дата звернення: 15.03.2024).
Bykov V. Yu., Shyshkina M. P. The Conceptual Basis of the University Cloud-based Learning and Research Environment Formation and Development in View of the Open Science Priorities. Information Technologies and Learning Tools. 2018. Vol 68, No. 6. P. 1–19. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2609/1409 (дата звернення: 02.03.2024).
Marienko M. V. The Current State of using the Cloud-based Systems of Open Science by Teachers of General Secondary Education. Proceedings of the 1st Symposium on Advances in Educational Technology. 2022. Volume 2: AET. P. 466–472. DOI : 10.5220/0010932900003364 (дата звернення: 04.03.2024).
Marienko M. V., Nosenko Yu. H., Shyshkina M. P. Smart systems of open science in teachers’ education. Journal of Physics : Conference Series. 2022. Vol. 2288 (2022) 012035. DOI: 10.1088/1742-6596/2288/1/012035(дата звернення: 10.03.2024).