СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ СТУДЕНТАМ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «МІЖНАРОДНІ ВІДНОСИНИ»
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.5.5Ключові слова:
комунікативна компетентність, комунікативна спрямованість навчального процесу, когнітивно- комунікативний підхід, технологія перевернутого навчання.Анотація
Стаття присвячена проблемі удосконалення ефективності викладання англійської мови здобувачам вищої освіти спеціальності «Міжнародні відносини». Метою роботи є дослідження сучасних новітніх методів викладання іноземної мови, які дозволять сформувати у студентів даної спеціальності необхідні комунікативні навички мовної поведінки в ситуаціях професійного іншомовного спілкування. Методологічну основу дослідження становить концепція комунікативно-орієнтованого підходу як головної стратегії навчання іноземних мов, принцип діяльнісного характеру мовленнєвого спілкування, принципи формування професійно орієнтованої усномовленнєвої комунікативної компетентності майбутніх фахівців. У дослідженні розглядається важливість навчання майбутніх фахівців саме усного спілкування англійською мовою, яке лежить в основі вирішення будь-якої дипломатичної проблеми, формування навичок його використання, формування іншомовної компетенції у конкретних професійних сферах комунікації. Комунікативна спрямованість навчального процесу з іноземної мови, яка є головною передумовою успішного практичного оволодіння іноземною мовою, передбачає застосовування активних, інтерактивних, особистісно зорієнтованих методів навчання – дискусій, ділових ігор, методу проектів, методу мовного портфоліо, кейс-методу, які імітують справжні ситуації професійного спілкування фахівців даної галузі. Водночас, перед тим, як застосовувати дані методи, необхідно пройти перший підготовчий етап формування мовної компетенції студентів – засвоєння базового лексико-граматичного матеріалу, певних слів, словосполучень, їх фонетичне відпрацювання, засвоєння певних граматичних правил, певних теоретичних питань функціонування мови, тобто, застосування так званого когнітивно-комунікативного підходу. Тому у статті розглядається проблема поєднання цих двох навчальних етапів засвоєння мовного матеріалу, питання нестачі аудиторного часу для відпрацювання когнітивних і комунікативних завдань, питання як вмістити підготовчі етапи засвоєння матеріалу та відпрацювання навичок його практичного використання. Шляхом для вирішення цього питання вважається сучасна дидактична технологія перевернутого навчання, яка полягає в кардинальній реорганізації навчального процесу, у зміні розподілу часу, затраченого викладачем на пояснення нового матеріалу та його відпрацювання, дозволяє вивільнити час саме для усної комунікативної, суто практичної роботи на аудиторних заняттях. Таким чином, проведений аналіз сучасної наукової методичної літератури, дає підставу для розвитку ідеї про можливість і доцільність поєднання трьох сучасних підходів у навчанні іноземних мов – комунікативного, когнітивного і технології перевернутого навчання, в чому полягає новизна дослідження. Результатом дослідження є висновок про те, що одним із шляхів підвищення ефективності практичної професійної комунікативної іншомовної підготовки студентів спеціальності «Міжнародні відносини» є застосування когнітивно-комунікативного підходу на основі використання технології перевернутого навчання.
Посилання
Годованець Н. Когнітивно-комунікативний підхід при навчанні іноземної мови. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2016. Вип. 1. С. 94–96. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2016_1_22 (дата звернення: 20.07.2023).
Довгань Л. “Перевернуте навчання” як студентоцентрований підхід до викладання іноземних мов. Молодь і ринок. 2021. № 5/191. С. 104–108. DOI: https://doi.org/10.24919/2617-0825.5/191.2021 (дата звернення: 18.07.2023).
Канюк О. Когнітивно-комунікативний підхід у методиці викладання іноземної мови. Сучасні дослідження з іноземної філології. Збірник наукових праць. Ужгород. 2019. № 17. С. 231–239. URL: http://philol-zbirnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/philol/article/view/120 (дата звернення: 20.07.2023).
Каричковський В. Д. Основні аспекти навчання іноземної мови в немовних вищих навчальних закладах України. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2017. № 77(1). С. 81–85. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2017_77%281%29__17 (дата звернення: 19.07.2023).
Конопляник Л. Використання технології «перевернутий клас» при навчанні фахової іноземної мови. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія : зб. наук. пр. Нац. авіац. ун-ту . 2019. № 2(15). С. 38–45.
Приходькіна Н. Використання технології "переверненого навчання" у професійній діяльності викладачів вищої школи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2014. № 30. С. 141–144. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2014_30_53. (дата звернення: 19.07.2023).
Рябуха Т.В., Гостіщева Н.О., Кулікова Л.А., Харченко Т.І. Перевернуте навчання як інноваційна технологія викладання іноземних мов у вищій школі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школа. 2020. № 72, Т. 2. С. 100–106. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.72-2.20 (дата звернення: 21.07.2023).
Струтинська Л., Станкевич І. Етапи розвитку мовної компетенції та методи викладання іноземних мов студентам міжнародних відносин. Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини. 2013. № 32. С. 234–239.URL:https://intrel.lnu.edu.ua/wpcontent/uploads/2015/10/VLNU_Mv_2013_32_32.pdf (дата звернення: 22.07.2023).
Яблоков С. «Перевернуте» навчання англійської мови за професійним спрямуванням. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 6 (110). С. 237–254. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/04/26.pdf (дата звернення: 18.07.2023).
Bergmann J. Solving the Homework Problem by Flipping the Learning. ASCD, 2017. 100 p.
Bergmann J., Sams A. Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Washington DC: International Society for Technology in Education, 2012. 112 p.