РЕАЛІЗАЦІЯ ОБРАЗУ КУТЮР’Є В МУЛЬТИМОДАЛЬНОМУ АСПЕКТІ (НА МАТЕРІАЛІ КІНОСТРІЧОК «КОКО ДЕ ШАНЕЛЬ», «ДІМ GUCCI»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.1.4

Ключові слова:

кінодискурс, образ кутюр’є, мультимодальність, звуковий, реалізований, візуальний модуси.

Анотація

Сьогодні кінотекст і кінодискурс стають актуальним полем для лінгвістичних розвідок. Кінотекст осмислюємо як семіотично ускладнений текст, що існує у вигляді кінофільму, містить загальнотекстові характеристики й специфічні властивості, є продуктом колективного автора й призначений для аудіовізуального сприйняття реципієнтами. Невербальні засоби допомагають розкрити образ персонажів кінострічок найбільш вдало через освітлення камерою міміки обличчя, фокусуванні на певних деталях або частинах тіла героїв, показу крупним планом очей або рук кутюр’є, музикальним оформленням, підсилюючим емоційний стан героїв або ознаку будь-яких подій. Мета статті – визначити невербальні засоби відтворення образу кутюр’є в сучасних кінофільмах. Для реалізації мети важливо вирішити низку завдань: 1) систематизувати базові визначення понять «кінодискурс» та «кінотекст» і розкрити співвідношення між ними; 2) встановити кореляцію понять «кінотекст» та «мультимодальність»; 3) визначити засоби реалізації образу кутюр’є в кінофільмі «Коко де Шанель»; 4) виявити особливості розкриття образу кутюр’є у стрічці «Дім Gucci». Новизна визначається тим, що вперше досліджуються невербальні засоби створення образу кутюр’є в кінострічках «Коко дe Шанель», «Дім Gucci». Висновки. Послуговуючись класифікацією контрибутивних модусів за Е. Берном, виокремлюємо три модуси: візуальний (освітлення і оформлення сцени), звуковий (виключно музика) і реалізований (сценічна дія і мовлення). Шляхом мультимодального аналізу у кінофільмі «Коко де Шанель» виявлено домінування візуального модусу у реалізації жіночого образу кутюр’є: концентрація камери на міміці, жестах, ході героїні, її руках, які творили неперевершені шедеври з легкістю та незвичною швидкістю. У рамках реалізованого модусу показовим є мовлення героїні, яке насичене філософськими висловами та її мудрістю. Аналіз мовного матеріалу кінофільму виявив ключові номінативні одиниці, які допомагають реалізувати образ героїні – unordinary person, genius, philosopher. Порівнюючи цей образ жінки-кутюр’є з образом чоловіка-кутюр’є зі стрічки «Дім Gucci» варто зазначити, що його охарактеризовано такими лексемами як: style, power, luxury, family business, money, scandal. І у цьому фільмі важливу роль відіграє звуковий модус як реалізатор авторських інтенцій у відтворенні чоловічого образу кутюр’є.

Посилання

Воробьёва О. П. Словесная голография в пейзажном дискурсе Вирджинии Вульф: модусы, фракталы, фузии. Когніція, комунікація, дискурс. Харків, 2010. № 1. C. 47–74.

Крисанова Т. А. Нелінгвальні засоби передачі негативних емоцій в англомовному кінодискурсі. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія «Філологічні науки». 2015. № 3 (304). С. 145–150.

Лавриненко И. Н. Стратегии и тактики смены коммуникативных ролей в современном англоязычном кинодискурсе: дисс. … канд. филол. наук: 10.02.04. Харьков, 2011. 260 с.

Лотман Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин: Ээсти Раамат, 1973. 137 с.

Рингевич В. В. Літературний дискурс і кінодискурс у системі арт-дискурсу. Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. 2017. Т. 16. С. 417–424. https://doi.org/10.31812/filstd.v16i0.130

Burn A. The kineikonic mode : Towards a multimodal approach to moving image media. London : NCRM, 2013. 25 p.

Glass K. Mechanisms for Multimodality: Taking Fiction to Another Dimension / Kevin Glass, Shaun Bangay, Bruce Alcock. – Grahamstown : Afrigraph, 2007. P. 135–144.

Hiippala T. An overview of research within the Genre and Multimodality framework. Discourse Context Media (2017). Access mode : http://dx.doi.org/10.1016/j.dcm.2017.05.004

Jewitt C. Glossary of Multimodal Terms.. Access mode : https://multimodalityglossary.wordpress.com/ multimodality/

Jewitt C. Introducing Multimodality. Carey Jewitt, Jeff Bezemer, Kay O’Halloran. – Access mode : https://books.google.com.ua/books?id=tazOCwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=uk&source=gbs_ge_ summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=fals

Kozloff S. Overhearing Film Dialogue. Berkeley & Los Angeles: University of California Press, 2000. 332 p.

Kress G. Multimodality : A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London : Routledge, 2010. 212 p.

Krysanova T.A. Cinematic Discourse as a Polycoded and Multimodal Phenomenon. Lutsk : 2017. № 9. P. 14–17.

Список джерел ілюстративного матеріалу:

Coco avant Chanel. URL : https://www.netflixmovies.com/coco-before-chanel-2009 15. House of Gucci. URL : https://www.netflixmovies.com/house-of-gucci-2021

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-05

Як цитувати

ЗАБОЛОТСЬКА, О. (2023). РЕАЛІЗАЦІЯ ОБРАЗУ КУТЮР’Є В МУЛЬТИМОДАЛЬНОМУ АСПЕКТІ (НА МАТЕРІАЛІ КІНОСТРІЧОК «КОКО ДЕ ШАНЕЛЬ», «ДІМ GUCCI»). Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, (1 (6), 23-29. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.1.4