ЛІКВІДАТОР І СТАЛКЕР У ХУДОЖНЬОМУ ЛАНДШАФТІ ЧОРНОБИЛЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.3.7

Ключові слова:

чорнобильський текст, автобіографічна повість, ландшафт, наратор-ліквідатор, наратор-сталкер

Анотація

У сучасній українській прозі тема Чорнобильської катастрофи все більше привертає увагу авторським наближенням до місця, де сталися апокаліптичні зміни. На основі художнього матеріалу вимальовується проблема ландшафту Зони відчуження – як території і як пам’яти. У статті досліджено образотворення місця колективної травми в концепціях письменників, по-різному причетних до Зони. Ідеться про дві позиції нараторів, які працюють з пам’яттю про Чорнобиль. Це позиція ліквідатора – очевидця аварії, безпосереднього учасника з ліквідації її наслідків та сталкера – дослідника-подорожника. Відповідно визначено мету статті – охарактеризувати модель ландшафту Чорнобильської зони в автобіографічних повістях Володимира Шовкошитного «Чорнобиль: я бачив» та Маркіяна Камиша «Оформляндія».Для дослідження використано біографічний, культурно-історичний, порівняльний і текстуальний методи.У статті описано специфіку образотворення одних і тих самих об’єктів ландшафту обома авторами: постраждалого четвертого блоку АЕС, міста Прип’ять, поліських сіл. Виявлено зовнішні і внутрішні характеристики цих об’єктів, вказано на специфіку розміщення в них художніх деталей: річки, лісу, дороги, будівель, побутових речей, що символізують життя і загибель. Пояснено засоби естетичного та емоційного наповнення образів, зокрема вміння передавати їхню смислову й візуальну трансформацію. Сутнісним в обох творах є змалювання пустки, що сигналізує про трагедію або ж здатна наповнюватися новими значеннями. Вказано на влучне використання відповідних мовних засобів та лексики. Це літературознавче дослідження важливе для осягнення цінностей українців, які пам’ятають травми минулого, які люблять і захищають свою територію від ворога зараз. Проблеми, порушені в статті, мають перспективи подальших наукових досліджень.

Посилання

Базів Л. Маркіян Камиш: Натхнення проростає з тиші, як із закинутих човнів Зони проростають щогли дерев. Ukrinform Press Center URL: https://www.youtube.com/watch?v=SJytELac2OY&t=831s&ab_channel=UkrinformPressCenter (дата звернення: 12.06.2025).

Горболіс Л. Екокритика: методологічна інтеграція, взаємодія, інтерпретація. Монографія. Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка. 2024. 209 с.

Гундорова Т. Пост-Чорнобиль: трансґресії катастрофізму і сучасна українська культура. Українські трансґресії ХХ–ХХІ століття: Звільнити майбутнє від минулого? Звільнити минуле від майбутнього? Культура – історія – політика / наук. ред. А. Матусяк. Вроцлав–Львів: ЛА «Піраміда». 2012. С. 190–210.

Гундорова Т. Транзитна культура і постколоніальна травма. Київ: Віхола. 2024. 272 с.

Вертипорох О. Екокритика як модель інтерпретації сучасного художнього тексту (на матеріалі романістики Євгена Пашковського). Актуальні питання гуманітарних наук. Мовознавство. Літературонавство. Вип. 36. Т. 1. 2021. С. 122–127. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/36-1-18

Дзюба Т. Катастрофізм художнього простору оповідання Р. Сейсенбаєва «День, коли обвалився світ». Літератури світу: поетика, ментальність і духовність. Вип. 8. 2017. С. 23–33. DOI: https://doi.org/10.31812/world_lit.v8i0.1063

Камиш М. Оформляндія. Чермет. Ряска. Збірка. Київ: Нора-Друк. 2021. 176 с.

Калинюшко О. «Сталкер» і «сталкерство» в романі М. Камиша «Оформляндія, або прогулянка в Зону» як спроба відходу від трагедійного дискурсу літератури про Чорнобиль. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». Випуск 65. 2017. С. 25–29.

Киридон А. Гетеротонії пам’яті: теоретико-методологічні проблеми студій пам’яті. Київ: Ніка-Центр. 2016. 320 с.

Поліщук Я. Чорнобиль – метафора простору в романах Маркіяна Камиша й Теодозії Зарівної. Slavia Orientalis. Tom LXXII, nr 2. 2023. С. 310–324. DOI: 10.24425/slo.2023.146394

Пухонська О. Чорнобиль як зона відчуження та самопізнання ( за книгою Маркіяна Камиша Оформляндія, або Прогулянка в Зону ). Poznańskie Studia Slawistyczne. № 22. 2022. С. 255–270. DOI:10.14746/pss.2022.22.13

Трухан О. Катастрофізм як каталізатор жанрової трансформації (на прикладі документальної повісті Ю. Щербака «Чорнобиль» та «роману-свідчення» С. Алексієвич «Чорнобильська молитва»). Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Філологічні науки. Літературознавство. № 3. 2013. 135–140.

Шовкошитний В. Чорнобиль: я бачив. Повість. Київ: Український пріоритет. 2019. 328 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-04

Як цитувати

ДАНИЛЕНКО, Л. (2025). ЛІКВІДАТОР І СТАЛКЕР У ХУДОЖНЬОМУ ЛАНДШАФТІ ЧОРНОБИЛЯ . Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, (3 (17), 57-62. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.3.7