IMPLICITY IN THE TEXTS OF ADVERTISEMENTS ON THE OLX PLATFORM
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.2.1Keywords:
implicit meaning, Internet discourse, information, advertising, text, advertisement, linguistic meansAbstract
The article contains a linguistic interpretation of the texts of private advertisements on the OLX platform regarding features that were not described in the plane of communicative and cognitive properties of human discursive activity. The goal is to characterize implicitness in the texts of private Internet advertisements in pragmatic, cognitive, and linguistic aspects. The author systematizes messages with implicit information, analyzes the linguistic means used by individuals to actualize implicitness and reveals the dependence of the means of expression on pragmatic factors. The article is aimed at discussing the mechanisms of generating texts of private advertising nature. Scientific novelty. For the first time, the research is focused on studying individual aspects of the implicit content of non-business advertisements on the OLX platform. The acuteness of the problem is determined by the genre feature when the text is oriented both to the search for a potential buyer and to the establishment of interpersonal contact. Implicitness involves content-subtextual information not presented directly but perceived by the buyer. The addressee must be ready to decipher the implicit meaning, so he should pay attention to linguistic and non-linguistic signs. The analysis is based on two types of implicitness: situational and strategic. After analyzing a number of private messages, they established a connection between the manifestation of implicit information and the functions of specific language units. It was found out: at the lexical level, implicitness is actualized by personal and adjectival pronouns, firm names, emotional and evaluative vocabulary, vocabulary of background knowledge; on syntactic ‒ monosyllabic, exclamatory, nominative sentences, rhetorical questions, and persuasive constructions. Implicit ad content is implemented at the level of a separate sentence or the entire text. To successfully decipher the meaning, the recipient applies knowledge about the extralinguistic context and background knowledge. Conclusions. Implicitness has an ambiguous nature, but strong reasons for action. The cognitive and language levels, together with the pragmatic level, create the structure of a person’s linguistic personality, which in the formed text may leave part of the content unexpressed, but communicatively aware.
References
Балацька О. Л. Лінгвокультурні особливості імпліцитних засобів вираження негативної оцінки у критичних зауваженнях англомовної наукової статті. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. Одеса : Гельветика, 2021. Вип. 48, т. 4. С. 19‒21.
Гнатюк Л. Імпліцитні чи імплікатурні приховані смисли? До проблеми імпліцитного в сучасній лінгвістиці (на фактичному матеріалі англійської, української, польської мов). Лінгвістичні дослідження. 2016. Вип. 43. С. 10‒22.
Голубенко Н. І. Стратегії відтворення імпліцитних смислів просодичних засобів модальності в художньому перекладі. Львівський філологічний часопис. 2022. № 11. С. 63‒67.
Добровольська М. Б. Поняття імпліцитності та імпліцитної оцінки в лінгвістиці. Львівський філологічний часопис. 2019. № 5. С. 55‒59.
Загнітко А. Словник сучасної лінгвістики : поняття і терміни: у 4-х т. Донецьк : ДонНУ, 2012.
М’яснянкіна Л. Експліцитні та імпліцитні внутрішньотекстові зв’язки між частинами рекламного тексту. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2019. Вип. 46. С. 331–338.
Олександренко К., Мисечко О. Психолінгвістичні аспекти сприйняття і розуміння іншомовного тексту. Психологічний журнал Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2020. № 4. С. 35‒46.
Селіванова О. О. Основи теорії мовної комунікації : підручник. Черкаси : Чабаненко Ю. А., 2011. 350 с.
Чадюк М. О. Засоби втілення імпліцитної інформації в новинних заголовках. Наукові записки НаУКМА. Мовознавство. 2019. Т. 2. С. 36‒43.
Ahmadi I., Nabout N. A., Skiera B., Maleki E., Fladenhofer J. Overwhelming targeting options: Selecting audience segments for online advertising. International Journal of Research in Marketing. August 2023. URL: https://www.sciencedirect. com/science/ article/pii/S0167811623000502 (дата звернення: 10.08.2023).
eBay. URL: https://www.ebay.de (дата звернення: 15.08.2023).
Huang H., Liu T. Subjective or objective: How the style of text in computational advertising influences consumer behaviors? Fundamental Research. January 2022. Vol. 2, Is. 1. P. 144−153. URL: https://www.sciencedirect.com/ science/article/pii/S2667325821002168 (дата звернення: 10.08.2023).
Keyzer F. De, Dens N., Pelsmacker P. Let’s get personal: Which elements elicit perceived personalization in social media advertising? Electronic Commerce Research and Applications. 2022. Vol. 55. URL: https://www.sciencedirect.com/ science/article/pii/S1567422322000679 (дата звернення: 15.08.2023).
OLX. URL: https://www.olx.ua/uk/ (дата звернення: 15.08.2023).
Starikova H. New approaches to the question of typologies of the tacit knowledge. Людинознавчі студії: зб. наук. праць Дрогобицького державного педагогічного ун-ту імені Івана Франка. Філософія. 2021. № 43. Р. 121–127.