ОЦІНКА ПСИХОЕМОЦІЙНОГО СТАНУ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ НА ЕТАПІ АДАПТАЦІЇ ДО НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2663-0672-2024-2-14Ключові слова:
адаптація, психоемоційний стан, студенти-медики, навчальний процес, медичний університетАнотація
Постановка проблеми. Студенти складають специфічну соціальну групу, яка характеризується певними умовами життя і побуту, навчання і спілкування, морфофункціональними і психосоціальними особливостями. Порушення процесів адаптації до нових умов існування може сприяти негативному психоемоційному стану у студентів, зниженню ефективності навчання, погіршенню здоров’я. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Аналіз останніх публікацій показав важливість знань з особливостей адаптації для людини та навичок їх використання в певних критичних ситуаціях. Науковці виділяють кілька напрямків адаптації студентів: соціально-психологічний, педагогічний, навчальний, фахово-професійний. Особливості психоемоційного стану студентів вивчали в умовах дистанційної форми навчання, напруження під час сесії, в умовах воєнного часу, під час пандемії коронавірусної інфекції. Недостатня кількість досліджень присвячена проблемі оцінки психоемоційного стану студентів, що здобувають фах лікаря. Метою дослідження є оцінка психоемоційного стану студентів медичного факультету першого курсу, вивчення особливостей адаптації студентів до навчального процесу, а також визначення факторів, які б сприяли оптимізації і ефективності процесів адаптації. Виклад основного матеріалу дослідження. У дослідженні використано метод аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння, наукового спостереження, анкетування. Респондентами виступили 160 студентів першого курсу медичного факультету Вінницького національного медичного університету імені М. І. Пирогова. Результати дослідження показали, що більшість студентів свідомо обрали медичний заклад, не сумніваються у правильності свого вибору і вважають себе готовим до навчання. Але на момент опитування більше половини студентів оцінили свій психоемоційний стан як тривожний і пригнічений, оскільки вказали на наявність проблем у навчанні, побуті, спілкуванні, а також відмічають погіршення здоров’я. Висновки. У студентів-медиків адаптація тісно пов’язана із баченням і сприйняттям майбутньої професії, розумінням її важливості і соціальної значущості. Для полегшення процесів адаптації студентів до навчання необхідне створення сприятливої і позитивної психоемоційної атмосфери у навчальному закладі. Перспективним напрямком подальших досліджень щодо даної проблеми є вивчення механізмів адаптації, пошук і розробка науково-педагогічних підходів, які б полегшували процеси адаптації студентів-медиків до навчального процесу.
Посилання
Березяк К. М., Накорчевська О. П., Васильєва О. А. Психологічні особливості адаптації студентів до навчання в умовах війни. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 10 (15). С. 401–411. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-10(15)-401-411.
Висотченко С. В., Зайцева І. В. Психологічні особливості навчання студентів. Інноваційна педагогіка. 2022. Випуск 44, т. 1. С. 56–59. DOI https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/44/1.11
Дідух М. М. Проблеми й основні напрями адаптації студентів до умов навчання в закладах вищої освіти. Юридична психологія. 2019. № 2 (25). С. 61–69. doi: https://doi.org/10.33270/03192502.6
Колесник Г. Соціально-психологічні умови успішної адаптаціїпершокурсників до навчання у закладах вищої освіти. Молодь і ринок. 2019. № 7 (174). С. 162–166.
Михайлишин У. Б., Сухан В. С., Анталовці О. В. Психологічний стан здобувачів вищої освіти в період воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Психологія. 2023. Вип. 2. С. 27–33. DOI https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.5
Мосейчук Ю. Ю. Особливості адаптації студентів ВНЗ до навчання. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2015. Вип. 8. С 236–239.
Подгорна В. В., Кокотєєва А. С., Бочков П. М. Залежність психоемоційного стану студентів у період адаптації до навчання в закладі вищої освіти від рівня фізичної підготовленості. OLYMPICUS. 2023. № 3. С. 138–144. DOI https://doi.org/10.24195/olympicus/2023-3.20.
Психологічні особливості студентського віку. На допомогу кураторам. Вип. 3/ [укладачі: Яворовська Л. М. та ін.]. – Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. – 88 с.
Психологічні особливості студентів закладів вищої освіти / Дерека Т., Ляшенко В., Туманова В., Гацко О. Педагогічний процес: теорія і практика (серія: психологія). 2018. № 3 (62). С. 7–15.
Савицька О. В. Особливості психоемоційного стану та уваги першокурсників в ситуації іспиту. Габітус. 2021. Вип. 32. С. 55–60. DOI https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.32.8.
Шевчук Т. І. Визначення стану сформованості соціокомунікативної компетентності у студентів-медиків. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 9(14). С. 483–494. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-9(14)-483-494.
Шевчук Т. І. Проблема захворюваності студентів медичного факультету на інфекційні хвороби. Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. 2024. Том 24, № 2 (86). С. 195–199. DOI: https://doi.org/10.31718/2077-1096.24.2.195
Шпак М. М. Психоемоційний стан студентів в умовах дистанційного навчання. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. 2021. Вип. 4. С. 115–121. DOI https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2021-4-15.
Gonta I., Bulgac A. The Adaptation of Students to the Academic Environment in University. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 2019. 11(3), 34–44. doi:10.18662/rrem/137
Faria AAG of BT, Almeida LS. Academic adaptation of 1st year students: promoting success and retention at the University. International Journal of Higher Education, 2020. 7, e021024. https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8659797