ASSESSMENT OF THE PSYCHO-EMOTIONAL STATE OF MEDICAL FACULTY STUDENTS AT THE STAGE OF ADAPTATION TO EDUCATIONAL PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.32689/2663-0672-2024-2-14Keywords:
adaptation, psycho-emotional state, medical students, educational process, medical universityAbstract
Formulation of the problem. Students make up a specific social group, which is characterized by certain living and learning conditions, specific communicational, morphofunctional and psychosocial features. Disturbance of adaptation to new conditions of existence may contribute to a negative psycho-emotional state of the students, lower learning efficiency, and health impairment. Analysis of recent research and publications. The analysis of the latest publications suggests the importance of knowledge of human adaptation specifics and the ability to use it in certain critical situations. Scientists distinguish several directions of students` adaptation: socio-psychological, pedagogical, educational, and professional ones. The peculiarities of the psycho-emotional state of students were studied under the conditions of distance learning and the associated stress, in wartime and coronavirus pandemic conditions. An insufficient research has been dedicated so far to the problem of assessing the psycho-emotional state of medical students. The purpose of the study was to assess the psycho-emotional state of students of the first-year medical faculty, to study the special aspects of students' adaptation to the educational process, as well as to determine factors that would contribute to optimization and higher efficiency of the adaptation processes. Presentation of the basic materials of the study. We used the methods of analysis, synthesis, generalization, comparison, scientific observation and interview in the study. The study involved 160 first-year students of the medical faculty of the National Pirogov Memorial Medical University, Vinnytsia. The results of the study showed that the majority of students consciously chose the medical profession, did not doubt their choice, and considered themselves ready to study. But at the time of interview, more than half of the students assessed their psycho-emotional state as anxious and depressed, and mentioned the education, everyday life, and communication problems. They also noted the health impairment. Conclusion. The adaptation of medical students is closely related to the vision and perception of the future profession, understanding of its importance and social significance. To facilitate the students' adaptation to learning process, it is necessary to create a conductive and positive psycho-emotional atmosphere at the educational institution. A promising direction of further research into this problem is the study of adaptation mechanisms, the search and development of scientific and pedagogical approaches that would facilitate the processes of adaptation of medical students to the educational process.
References
Березяк К. М., Накорчевська О. П., Васильєва О. А. Психологічні особливості адаптації студентів до навчання в умовах війни. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 10 (15). С. 401–411. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-10(15)-401-411.
Висотченко С. В., Зайцева І. В. Психологічні особливості навчання студентів. Інноваційна педагогіка. 2022. Випуск 44, т. 1. С. 56–59. DOI https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/44/1.11
Дідух М. М. Проблеми й основні напрями адаптації студентів до умов навчання в закладах вищої освіти. Юридична психологія. 2019. № 2 (25). С. 61–69. doi: https://doi.org/10.33270/03192502.6
Колесник Г. Соціально-психологічні умови успішної адаптаціїпершокурсників до навчання у закладах вищої освіти. Молодь і ринок. 2019. № 7 (174). С. 162–166.
Михайлишин У. Б., Сухан В. С., Анталовці О. В. Психологічний стан здобувачів вищої освіти в період воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Психологія. 2023. Вип. 2. С. 27–33. DOI https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.5
Мосейчук Ю. Ю. Особливості адаптації студентів ВНЗ до навчання. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2015. Вип. 8. С 236–239.
Подгорна В. В., Кокотєєва А. С., Бочков П. М. Залежність психоемоційного стану студентів у період адаптації до навчання в закладі вищої освіти від рівня фізичної підготовленості. OLYMPICUS. 2023. № 3. С. 138–144. DOI https://doi.org/10.24195/olympicus/2023-3.20.
Психологічні особливості студентського віку. На допомогу кураторам. Вип. 3/ [укладачі: Яворовська Л. М. та ін.]. – Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. – 88 с.
Психологічні особливості студентів закладів вищої освіти / Дерека Т., Ляшенко В., Туманова В., Гацко О. Педагогічний процес: теорія і практика (серія: психологія). 2018. № 3 (62). С. 7–15.
Савицька О. В. Особливості психоемоційного стану та уваги першокурсників в ситуації іспиту. Габітус. 2021. Вип. 32. С. 55–60. DOI https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.32.8.
Шевчук Т. І. Визначення стану сформованості соціокомунікативної компетентності у студентів-медиків. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 9(14). С. 483–494. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-9(14)-483-494.
Шевчук Т. І. Проблема захворюваності студентів медичного факультету на інфекційні хвороби. Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. 2024. Том 24, № 2 (86). С. 195–199. DOI: https://doi.org/10.31718/2077-1096.24.2.195
Шпак М. М. Психоемоційний стан студентів в умовах дистанційного навчання. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. 2021. Вип. 4. С. 115–121. DOI https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2021-4-15.
Gonta I., Bulgac A. The Adaptation of Students to the Academic Environment in University. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 2019. 11(3), 34–44. doi:10.18662/rrem/137
Faria AAG of BT, Almeida LS. Academic adaptation of 1st year students: promoting success and retention at the University. International Journal of Higher Education, 2020. 7, e021024. https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8659797