PSYCHOPHYSIOLOGICAL FEATURES OF SECONDARY SCHOOL CHILDREN OF THE FRONT-LINE ZONE OF THE ZAPORIZHZHIA REGION
DOI:
https://doi.org/10.32689/2663-0672-2023-4-14Keywords:
frontal zone, stress, stressors, studentsAbstract
Background. The article is devoted to the influence of stress factors of the frontal zone on the psychophysiological features of secondary school children and proves the need for corrective and restorative work of children with specialists. The object of the study was the psychophysiological characteristics of secondary school children in the front-line zone of the Zaporizhzhia region. The novelty of the work lies in the research of psychophysiological characteristics of secondary school children in the frontline zone of the Zaporizhzhia region. Aim: to study the dynamics of mental and emotional states, the main mental processes of students of the secondary level of a general secondary education institution in the front-line zone. Materials and methods. Student surveys and questionnaires. Results. Middle-aged children living in the frontal zone showed a decrease in indicators of basic mental processes. At the same time, the level of stress and anxiety in the vast majority of respondents was increased. Negative dynamics in the formation of interpersonal communication skills and, accordingly, in the process of socialization of teenagers in the conditions of martial law were also revealed. The paper shows that the stress factors of the frontal zone have a negative effect on the psychophysiological features of high school children and proves the need for corrective and restorative work with specialists. The obtained results can be used by employees of the psychological service of the educational institution in further planning and carrying out corrective and restorative work with students of this category. Conclusions. In middle-aged children living in the frontal zone, a decrease in indicators of basic mental processes was found. At the same time, the level of stress and anxiety in the vast majority of respondents was increased. Negative dynamics in the formation of interpersonal communication skills and, accordingly, in the process of socialization of teenagers in the conditions of martial law were also revealed. Stress factors of the frontal zone have a negative effect on the psychophysiological characteristics of secondary school children, and the need for corrective and restorative work with specialists has been proven.
References
Бєлякова С. М. Соціально-психологічні особливості розвитку особистості дітей підліткового віку. Актуальні проблеми сучасної психології: шляхи становлення особистості. Переяслав-Хмельницький, 2019. С. 23–27.
Булах І. С. Психологія особистісного зростання підлітків: реалії та перспективи. Монографія. Вінниця : ТО В «Нілан-ЛТД », 2016. 340 с.
Зінчук А. М., Психосоціальна підтримка осіб з травмою війни: міжнародний досвід та українські реалії: збірник матеріалів, доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції. Маріуполь : ДонДУУ , 2018. 322 с.
Зливков В. А., Лукомська С. В. Діти війни: теоретико-методичні і практичні аспекти психологічної допомоги. Київ–Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2022. 96 с.
Зливков В. А., Лукомська С. В., Євдокимова Н.Є., Ліпінська С. Р. Діти і війна : монографія. Київ-Ніжин : Видавець ПП Лисенко М.М., 2023. 221 с.
Квятковська А. О., Андросович К. А., Ковальова О. В. Особливості навчальної мотивації студентів передвищих фахових та вищих навчальних закладів в умовах сучасних військових конфліктів. Мелітополь, 2022. С. 177–182.
Кириченко, В. І., Нечерда, В. Б., Єжова, О. О. Стан сформованості просоціальної поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти. Педагогіка і психологія, 2018. № 4(101). Р. 37–44.
Kирпенко Т. М. Механізми психологічного самозахисту підлітків : монографія. Сєвєродонецьк : вид-во СНУ ім. В. Даля, 2017. 176 с.
Коляденко Н. C. Посттравматичний стресовий розлад як медико-психосоціальна проблема. Перспективи та інновації науки, 2021, № 2(2). С. 114–120.
Лихацький В. І. Перспективи та інновації науки. Педагогіка і психологія, 2022. № 4(9). С. 58–64.
Макарчук Н. О. Психологічна допомога дітям з особливостями психофізичного розвитку у подоланні наслідків перебування у зоні військового конфлікту. Сучасні технології в освіті : веб-сайт http://csnukr.in.ua/articles/147268.pdf
Повідайчик О. С., Жиленко Р. М. Методи досліджень у соціальній роботі : навчальний посібник. Ужгород : ПП «АУТДОРШАРК », 2018. 164 с.
Станчишин В. Стіни в моїй голові. Жити з тривожністю і депресією. Київ : Віхола, 2021. 208 с.
Субашкевич І. М. Модифікація методики О. Фанталової «Рівень співвідношення «цінності» і «доступності» в різних життєвих сферах». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2015. № 4–5. С. 77–86.
Токарева Н. М. Сучасний підліток у системі психолого-педагогічного супроводу : монографія. Кривий Ріг, 2014. 312 с.
Alsayed A., Wildes V. J. Syrian refugee children: A study of strengths and difficulties. Journal of Human Rights and Social Work. 2018. № 3(2). P. 81-88.
Axak N. Development of multi-agent system of neural network diagnostics and remote monitoring of patient. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2016. № 9 (82). P. 4–11.
Bisson J. I., Wright L. A., Jones K. A. Preventing the onset of post traumatic stress disorder. Clinical Psychology Review, 2021. №86. P. 1-17.
Dehnel R., Dalky H., Sudarsan S., Al-Delaimy W. K. Resilience and mental health among Syrian refugee children in Jordan. Journal of Immigrant and Minority Health. 2022. № 24(2). P. 420–429.