AUTHOR'S CORRECTIONAL AND DEVELOPMENTAL PROGRAM "CONDITIONS AND TECHNOLOGIES FOR THE FORMATION OF SOCIAL COMPETENCE OF ADOLESCENTS"

Authors

  • Nataliia ZDOROVENKO “Nadiya” Secondary School
  • Nina KOLIADENKO Interregional Academy of Personnel Management

Keywords:

social competence of adolescents, correctional and developmental program

Abstract

Formulation of the problem. In the context of the development of education in Ukraine, the problem of forming the social competence of high school students is extremely relevant, which is due to the search for optimal ways to prepare them for independent living. Analysis of recent research and publications. The process of inclusion of the individual in social structures and the degree of its effectiveness have attracted the attention of scientists relatively recently. In the early twentieth century. only the term "social intelligence" is introduced, further immersions in the topic distinguish the concept of competence. Currently, there is no single opinion on the concept of "social competence" - in the content and structure of the term, various authors invest their interpretation and components, which gives prospects for further development of the topic. Basically, scientists consider social competence in the perspective of successful adaptation of the individual in society, through the adequate use of personal qualities and the ability to accept established norms, rules put forward by the neighborhood. Formulating the purpose of the article. The aim is to present the author's program of correctional and developmental program of social competence of adolescents, aimed at developing social competence of participants through the use of differentiated approaches in assessing society, taking into account hierarchy and ranking skills, events, environment, needs, which, in turn, will be the basis for the formation of a socially mature personality, which after graduation will be able with a high level of probability to adapt as much as possible in society, adequate reacting to its changes, plan their own future - both professional and personal, a family, and take their place in society, self-realization, to acquire and improve the necessary skills using natural data. The presentation of the main material. The program, taking into account the factors influencing society, aims to form a critical and realistic worldview, adequacy in behavior according to the situation, self-identification of themselves and their place in life, which is the basis for the formation of social competence. It contains a number of ideas implemented in thematic classes for high school students, aimed at eliminating the negative effects of social factors that lead to a distortion of worldview. Carrying out work on this program stimulates the development of social intelligence as a basis for the acquisition of social competence, allows to obtain positive results in the direction of socialization and adaptation of the future generation. Conclusions and prospects for further research. The application of the program allows to increase the educational interest of students, and hence the quality of their knowledge, skills, abilities, which they will acquire in the process of educational activity. Working together, mastering the basics of thematic discussion in compliance with ethical norms, helps to increase the level of education of children, their empathy, positive communication.

References

Віденко В. Ф., Віденко Л. В., Кондратова-Діденко В. І. Людина і світ. Київ : Вища школа, 2001. 229 с.

Архіпова С. П. Професійна компетентність і професійність соціального працівника: сутність і шляхи розвитку. Соціальна робота в Україні: теорія і практика. 2004. № 2.

Гарашкіна Н. Діагностика професійної компетентності. Соціальна педагогіка. 2003. № 4.

Гіндіна О. Д. Генетичні основи емоцій та поведінкових особливостей у дітей підліткового віку. Москва, 2005 24 с.

Дементьєва І., Зубарева Н. Ступінь соціальної відповідальності підлітків у повній та неповній родині. Виховання школярів. 2003. № 10.

Докторович М. О. Формування соціальної компетентності старшого підлітка з неповної сім’ї: дис. ... канд. пед. наук. Київ, 2007.

Життєва компетентність особистості : наук.-метод. посібн. / ред. Л. В. Сохань, І. Єрмаков Г., Несен Г. М. Київ : Богдана, 2003. 520 с.

Лєпіхова Л. Соціально-психологічна компетентність у педагогічній взаємодії. Вища освіта України. 2004. № 3.

Мельник О. І. Зміст комунікативної компетентності педагога. Психологія і школа. 2004. № 4.

Поздняков А. Готуємо вчителя до формування соціальної зрілості старшокласників. Учитель. 2003. № 4.

Реан А. А. Психологія підлітка. Москва : Олма-прес, 2003. 432 с.

Толстих Т. І. Становлення соціальної зрілості учнів юнацького віку в умовах проектної діяльності. Психологія і школа. 2004. № 4.

Published

2021-12-06

How to Cite

ЗДОРОВЕНКО, Н., & КОЛЯДЕНКО, Н. (2021). AUTHOR’S CORRECTIONAL AND DEVELOPMENTAL PROGRAM "CONDITIONS AND TECHNOLOGIES FOR THE FORMATION OF SOCIAL COMPETENCE OF ADOLESCENTS". Modern Medicine, Pharmacy and Psychological Health, (1(4), 76-99. Retrieved from https://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/63

Issue

Section

Статті