THE ROLE OF SENSORY INTEGRATION THERAPY IN THE SPEECH DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.5

Keywords:

autism spectrum disorder, autism, sensory integration, sensory integration therapy, speech development

Abstract

The article is devoted to the study of relevant problem for modern clinical and special, pedagogical psychology – consideration of the possibilities of technologies of sensory-integrative therapy in the development of such a higher mental function as speech, children with autism spectrum disorders. The approach of sensory-integrative therapy in domestic and foreign psychological theory and practice is analyzed. The important role of sensations for the child’s nervous system is mentioned, the negative consequences of sensory integration disorders and how sensoryintegrative therapy can help to cope with them are described, the extraordinary development potential of sensoryintegrative therapy is described autism spectrum disorders. Sensory development is necessary for successful mastering of any kind of practical activity (game, educational, professional). The value of sensory development is that it organizes the disparate chaotic ideas of the child, received by him in interaction with the world, he develops observation, attention, is the foundation for the development of intelligence, ensures the assimilation of sensory standards. Conducting specially organized sensory games with a child with autism can open new opportunities for its correction and development. Attention is drawn to the fact that this approach is innovative for our country and is recommended in practical classes on speech development of children with autism spectrum disorders. The aim of the article is to highlight the results of a study of the effectiveness of the approach to sensory integration therapy in the development of speech in children with autism spectrum disorders. Conclusions. The use of sensory-integrative therapy technologies for speech development of children with autism spectrum disorders is substantiated.

References

Айрес Э.Дж. Ребенок и сенсорная интеграция. Понимание скрытых проблем развития. Москва : Теревинф, 2013. 272 с.

Базима Н.В. Розвиток мовлення дітей з аутизмом. Харків : Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. 144 с. (Серія «Інклюзивна освіта»).

Банди А. Сенсорная интеграция: теория и практика / пер. с англ. ; науч. ред. Д.В. Ермолаева. Москва : Теревинф, 2017. 768 с.

Вакуленко Ю.В. Коморбідні порушення у дітей з розладами аутистичного спектра : дис. д-ра філософії. Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 2020. 289 с.

Вакуленко Ю.В. Сенсомоторний розвиток дітей з аутизмом. Психологія та педагогіка: необхідність впливу науки на розвиток практики в Україні : збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 22–23 лютого 2019 року). 2019. С. 29–32.

Діти з розладами аутистичного спектра: план корекційно-розвиткової роботи / авт. кол.: Л.О. Юрченко, Л.В. Олтажевська, Т.А. Малюченко та ін.; упор. В.В. Семизорова. Вид. 3-тє, без змін. Тернопіль : Мандрівець, 2019. 104 с.

Лалаева Р.И. Формирование лексики и грамматического строя у дошкольников с общим недоразвитием речи. Санкт-Петербург : Союз, 2001. 159 с.

Лынская М.И. Значение сенсорного воспитания в роботе с детьми, страдающими алалией. Проблемы современного образования. № 2. 2013. С. 132–140.

Лынская М.И. Формирование речевой деятельности у неговорящих детей с использованием инновационных технологий / под ред. С.Н. Шаховской. Москва : Парадигма, 2012. 128 с.

Метиева Л.А., Удалова Э.Я. Сенсорное воспитание детей с отклонениями в развитии. Сборник игр и игровых упражнений. Москва : Книголюб, 2008. 120 с.

Нуриева Л.Г. Развитие речи у аутичных детей : методическое пособие и наглядные материалы. Москва : Теревинф, 2016. 129 с.

Рукавицин М.С., Киселева Л.В. Использование сенсорной интеграции в коррекции детей с тяжелыми нарушениями речи. Проблемы современного педагогического образования. 2019. С. 182–185.

Стратегічні напрями розвитку інклюзивної освіти до 2030 року : проєкт / М-во освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-rozrobilo-strategichni-napryami-rozvitku-inklyuzivnoyiosviti-do-2030-roku.

Шепель Г.Н. Сенсорная интеграция как метод коррекции недоразвития речи детей ОВЗ: детей с нарушением интеллекта и аутистическим типом поведения. URL: 9c12ad66e623d0f07d55703ec2fd77d8 (yekaterinburg.ru).

Янушко Е.А. Игры с аутичным ребенком. Установление контакта, способы взаимодействия, развитие речи, психотерапия. Изд. 8-е. Москва : Теревинф, 2017. 128 с. (Серия «Особый ребенок»).

Mason G.M., Goldstein M.H., & Schwade J.A. The role of multisensory development in early language learning. Journal of Experimental Child Psychology, 2019. No. 183, pp. 48–64. DOI:10.1016/j.jecp.2018.12.011.

Stevenson R.A., Baum S.H., Segers M., Ferber S., Barense M.D., & Wallace M.T. Multisensory speech perception in autism spectrum disorder: From phoneme to whole-word perception. Autism Research, 2017. No. 10(7), pp. 1280–1290. DOI: 10.1002/aur.1776.

Stevenson R.A., Segers M., Ncube B.L., Black K.R., Bebko J.M., Ferber S., & Barense M.D. The cascading influence of multisensory processing on speech perception in autism. Autism, 2017. No. 22(5), pp. 609–624. DOI: 10.1177/1362361317704413.

Stevenson R.A., Siemann J.K., Schneider B.C., Eberly H.E., Woynaroski T.G., Camarata S.M., & Wallace M.T. Multisensory Temporal Integration in Autism Spectrum Disorders. The Journal of Neuroscience, 2014. No. 34(3), pp. 691–697. DOI: 10.1523/jneurosci.3615-13.2014.

Published

2022-02-21

How to Cite

ВАКУЛЕНКО, Ю. (2022). THE ROLE OF SENSORY INTEGRATION THERAPY IN THE SPEECH DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (3 (52), 36-43. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.5