THE EXPERIENCE OF CREATING A QUESTIONNAIRE FOR DETERMINING THE FEATURES OF THE INTERACTION OF PARENTS AND CHILDREN AS A FACTOR OF CIVIC COMPETENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.21

Keywords:

civic competence, family interaction, interaction of parents and children, psychological indicators of research, questionnairy

Abstract

The article presents an author’s questionnaire designed to determine the features of the interaction of parents and children that determine the development of civic competence of the child. The logic of constructing the presented methodological tools includes consecutive steps flowing from each other: identification of psychological indicators of the study based on theoretical analysis of scientific sources; their operationalization by means of scales; constructing judgments (empirical indicators) that comprehensively reveal the content of each scale. The text of the questionnaire, instructions, registration form, scales, key, methods of data processing, interpretation of each scale are provided. It is outlined that the indicators for assessing the developmental potential of family interaction are operationalized using 10 scales. In particular: the right to one’s own opinion; the right to participate in decision-making (control); the right to autonomy; property rights; availability of rules of family interaction and readiness to follow them; flexibility – the rigidity of rules and regulations; consistency – inconsistency in interaction; “healthy” – “inverted” hierarchy; parental authority; cohesion – disunity; community involvement. It is noted that the author’s questionnaire designed specifically for the purposes of the study of the characteristics of family interaction of parents and children, which determine the development of civic competence of a child, contains 55 statements and is an adequate and correct tool for studying the developmental potential of family interaction. The presented questionnaire is a valuable applied development that can be useful to practical psychologists and other professionals in the field of helping professions as a methodological tool for studying the interaction of parents and children in the family, in particular the parameters that determine civic subjectivity and socio-psychological competence of children.

References

Жадан І.В. Соціальне середовище як чинник розвитку громадянської компетентності: емпірична модель дослідження. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2020. Вип. 45(48). С. 50–58.

Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата современного образования. URL: http://www.eidos.ru/journal/2006/0505.htm.

Марковская И.М. Психология детско-родительских отношений : монография. Челябинск : Изд-во ЮУрГУ, 2007. 69 с.

Позняк С.І. Ресурси громадянськості: соціально-психологічна складова : методичні рекомендації. Кіровогорад : Імекс-ЛТД, 2013. 136 с.

Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация. Москва : КОГИТО-ЦЕНТР, 2002. 396 с.

Скнар О.М. Взаємодія в сім’ї як чинник розвитку громадянської компетентності молоді: основні поняття дослідження. Проблеми політичної психології. 2019. Вип. 8. С. 74–88.

Скнар О.М. Досвід створення інструментарію дослідження взаємодії в сім’ї як чинника розвитку громадянської компетентності молоді. Психологічні науки: проблеми і здобутки. 2020. Вип. 1(15). Київ : КиМУ. С. 185–193.

Скнар О.М. Взаємодія в сім᾽ї як чинник розвитку громадянської компетентності молоді: результати емпіричного дослідження. Наукові студії соціальної та політичної психології. 47(50). Київ. 2021. С. 106–114.

Эйдемиллер Э., Юстицкис В. Психология и психотерапия семьи. 4-е изд., перераб. и доп. Санкт-Петербург : Питер, 2008. 672 с.

Le Compte K., Blevins В., Riggers-Piehl T. Developing civic competence through action civics: A longitudinal look at the data. The Journal of Social Studies Research. 2020. Vol.44, 1. Р. 127–137.

Published

2022-02-21

How to Cite

СКНАР, О. (2022). THE EXPERIENCE OF CREATING A QUESTIONNAIRE FOR DETERMINING THE FEATURES OF THE INTERACTION OF PARENTS AND CHILDREN AS A FACTOR OF CIVIC COMPETENCE. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (3 (52), 146-154. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.21