ХАРАКТЕР ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКІВ СТРУКТУРНИХ КОМПОНЕНТІВ МАТЕМАТИЧНИХ ДОСЛІДНИЦЬКИХ ЗДІБНОСТЕЙ ШКОЛЯРІВ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.5

Ключові слова:

математичні здібності, мотивація досягнень, інтелект, швидкість мислення

Анотація

У статті розглянуто проблему встановлення характеру взаємозв’язків показників структурних компонентів математичних дослідницьких здібностей. Вказано на актуальність даної проблеми. Суттєві перетворення суспільного життя України сприяють змінам у системі освіти щодо формування особистості майбутніх високоінтелектуальних фахівців, здатних творчо мислити, самостійно навчатись та вільно орієнтуватись в інформаційному просторі. Математика є явищем загальнолюдської культури, однією з найважливіших галузей знань сучасної людини. Доведено, що формування математичної грамотності школярів, уміння застосовувати математичні методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах позначаються на становленні творчої особистості. Мета статті – виявлення психологічних особливостей характеру взаємозв’язків між показниками структурних компонентів математичних дослідницьких здібностей у цілісній системі дослідницької діяльності школярів. Розкрито теоретичні підходи до поняття математичних дослідницьких здібностей, їх структурних компонентів. Проаналізовано основні результати досліджень у вітчизняній та зарубіжній психології з питань вивчення проблеми формування математичних дослідницьких здібностей, які є підструктурою загальної математичної наукової спрямованості особистості на науковий пошук, відкриття закономірностей, вміння знаходити нові, нестандартні спроби розв’язання задач. Розкрито доцільність застосування факторного аналізу з метою визначення основних факторів між компонентами математичних дослідницьких здібностей. Факторизація матриці інтеркореляцій здійснювалася на основі мультифакторної моделі Терстоуна за центроїдним методом, що дозволило встановити значимість певних структурних компонентів у виділених факторах та психологічні особливості характеру взаємозв’язків між показниками у цілісній системі дослідницької діяльності школярів як контрольної, так і експериментальної груп. З’ясовано провідні фактори рівнів прояву показників математичних дослідницьких здібностей старшокласників. Висновки. Доведено, що спеціально організована робота з удосконалення мисленнєвих операцій, розумових дій у школярів сприятливо впливає на формування математичних дослідницьких здібностей та на розвиток творчих здібностей загалом. Встановлено, що у структурі математичних дослідницьких здібностей старшокласників провідне місце займає мотиваційно-особистісний компонент, який у поєднанні з високою працездатністю позитивно впливає на розвиток інтелектуального.

Посилання

Вороніна Г., Гуцан Л. Проблеми професійної орієнтації старшокласників: англійський досвід та українські реалії. Педагогічні науки; теорія, історія, інноваційні технології. 2019, С. 24–35.

Заболотна Н.М. Інтелектуальні здібності як потенціал і ресурс людини. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2021. Вип. 1. С. 12–16.

Колінець Г.Г. Психологічні особливості взаємозв’язку структурних компонентів математичних дослідницьких здібностей школярів. Вчені записки ТНУ ім. В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2021. Том 32(71). № 3. C. 124–128.

Кулик М. Підходи до формування Нової української школи. 2018. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/11211/1/Kulyk.pdf.

Моляко В.О. Прояви інтелектуальних та творчих здібностей у дітей. Обдарована дитина. Київ. 2004. № 6. С.3–9.

Радченко О.Я., Вихор С.Т. Аналіз можливостей і особливостей використання е-підручників в умовах зміни формату навчання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Зб. наук. пр. ; редкол. Сущенко А.В. та ін. Запоріжжя. КПУ, 2021. Вип. 75. 188 с. Т. 2. С. 79–85.

Руденко В.М., Руденко Н.М. Математичні методи в психології. К. : Академвидав. 2009. 384 с.

Суходольский Г.В. Математические методы в психологии. Харьков : Изд-во “Гуманитарный центр”, 2008. 284 с.

Третяк Т.М. Психологічні особливості розв’язування старшокласниками евристичних задач ; за ред. Моляко В.О. Актуальні проблеми психології: Проблеми психології творчості: Збірник наукових праць. Т. 12. Випуск 4. Житомир. Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2008. С. 291–298.

Carroll J.B. Human cognitive abilities. Cambridge : Univ. Press, 1993.

Goos M., Vale C., Stillman G., Makar K., Herbert S., & Geiger V. (2017). Teaching Secondary School Mathematics: Research and practice for the 21st century (2nd ed.). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003117810.

Molenaar, D. (2021). A flexible moderated factor analysis approach to test for measurement invariance across a continuous variable. Psychological Methods, 26(6), 660–679. DOI: https://doi.org/10.1037/met0000360

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-12

Як цитувати

КОЛІНЕЦЬ, Г. (2022). ХАРАКТЕР ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКІВ СТРУКТУРНИХ КОМПОНЕНТІВ МАТЕМАТИЧНИХ ДОСЛІДНИЦЬКИХ ЗДІБНОСТЕЙ ШКОЛЯРІВ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (4 (53), 28-33. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.5