THE RELATIONSHIP’S NATURE OF STRUCTURAL COMPONENTS OF STUDENTS’ MATHEMATICAL RESEARCH ABILITIES: THE PSYCHOLOGICAL ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.5

Keywords:

mathematical abilities, motivation of achievements, intelligence, speed of thinking

Abstract

The article considers the problem of establishing the nature of the relationship between the indicators of the structural components of mathematical research abilities. It is indicated the urgency of this problem. Significant transformations of the public life of Ukraine contribute to changes in the education system regarding the formation of the personality of future highly intelligent specialists who can think creatively, learn independently and navigate freely in the information space. Mathematics is a phenomenon of universal culture, one of the most important branches of knowledge of modern man. It is proved that the formation of mathematical literacy of students, the ability to apply mathematical methods to solve applied problems in various fields affect the formation of a creative personality. The purpose of the article is to identify the psychological features of the nature of the relationship between the indicators of the structural components of mathematical research abilities in a holistic system of research activities of students. Theoretical approaches to the concept of mathematical research abilities, their structural components are revealed. The main results of research in domestic and foreign psychology on the study of the formation of mathematical research abilities, which are the substructure of the general mathematical scientific orientation of the individual to scientific research, the discovery of patterns, ability to find new, non-standard attempts to solve problems. The expediency of using factor analysis to determine the main factors between the components of mathematical research abilities is revealed. Factorization of the intercorrelation matrix was carried out based on Thurston’s multifactor model by the centroid method, which allowed to establish the importance of certain structural components in selected factors and psychological features of the relationship between indicators in the whole system of research activities of both control and experimental groups. The leading factors of levels of manifestation of indicators of mathematical research abilities of senior pupils are found out. Conclusions. It is proved that specially organized work on the improvement of mental operations, mental actions in students has a positive effect on the formation of mathematical research skills and the development of creative abilities in general. It is established that in the structure of mathematical research abilities of high school students the leading place is occupied by the motivational-personal component, which in combination with high efficiency has a positive effect on the development of intellectual.

References

Вороніна Г., Гуцан Л. Проблеми професійної орієнтації старшокласників: англійський досвід та українські реалії. Педагогічні науки; теорія, історія, інноваційні технології. 2019, С. 24–35.

Заболотна Н.М. Інтелектуальні здібності як потенціал і ресурс людини. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2021. Вип. 1. С. 12–16.

Колінець Г.Г. Психологічні особливості взаємозв’язку структурних компонентів математичних дослідницьких здібностей школярів. Вчені записки ТНУ ім. В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2021. Том 32(71). № 3. C. 124–128.

Кулик М. Підходи до формування Нової української школи. 2018. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/11211/1/Kulyk.pdf.

Моляко В.О. Прояви інтелектуальних та творчих здібностей у дітей. Обдарована дитина. Київ. 2004. № 6. С.3–9.

Радченко О.Я., Вихор С.Т. Аналіз можливостей і особливостей використання е-підручників в умовах зміни формату навчання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Зб. наук. пр. ; редкол. Сущенко А.В. та ін. Запоріжжя. КПУ, 2021. Вип. 75. 188 с. Т. 2. С. 79–85.

Руденко В.М., Руденко Н.М. Математичні методи в психології. К. : Академвидав. 2009. 384 с.

Суходольский Г.В. Математические методы в психологии. Харьков : Изд-во “Гуманитарный центр”, 2008. 284 с.

Третяк Т.М. Психологічні особливості розв’язування старшокласниками евристичних задач ; за ред. Моляко В.О. Актуальні проблеми психології: Проблеми психології творчості: Збірник наукових праць. Т. 12. Випуск 4. Житомир. Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2008. С. 291–298.

Carroll J.B. Human cognitive abilities. Cambridge : Univ. Press, 1993.

Goos M., Vale C., Stillman G., Makar K., Herbert S., & Geiger V. (2017). Teaching Secondary School Mathematics: Research and practice for the 21st century (2nd ed.). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003117810.

Molenaar, D. (2021). A flexible moderated factor analysis approach to test for measurement invariance across a continuous variable. Psychological Methods, 26(6), 660–679. DOI: https://doi.org/10.1037/met0000360

Published

2022-05-12

How to Cite

КОЛІНЕЦЬ, Г. (2022). THE RELATIONSHIP’S NATURE OF STRUCTURAL COMPONENTS OF STUDENTS’ MATHEMATICAL RESEARCH ABILITIES: THE PSYCHOLOGICAL ASPECT. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (4 (53), 28-33. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.5